کتاب شوق دار العباده روایتی از تشییع پیکر پاک شهدا در یزد است که در این کتاب توسط نویسنده ابوذر قاسمی به رشته تحریر در آمده است
کد خبر: ۸۹۲۰۳۴۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸

این کتاب برگرفته از یک روایت تشیع پیکر پاک شهیدان در مناطق مختلف کشور از که توسط نویسنده جمع آوری و به رشته تحریر در آمده است.

 نام این کتاب شوق دارالعباده است، دار العباده مکانی در یزد است که به بوی چندین شهید گمنام عطر آگین شده است.

نویسنده این کتاب را به چندین نفر تقدیم کرده است از جمله این اشخاص می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روح ملکوتی معمار کبیر انقلاب، امام خمینی رحمت الله علیه و هدیه به ارواح پاک و مطهر همه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای گمنام مدفون در میدان پانزده خرداد، بازار تهران و حسینیه امیر چخماق یزد و شهیدان عزیزحاج ابراهیم همّت و حسن انتظاری.

عظمت شهید

 حال در خصوص عظمت شهید که جز زبان قرآن نتوان وصفی در مورد آن ها آورد؛

بل أحیاءٌ عِندَ رَبّهم یُرزَقُون وَ لا تَحسَبَنَّ اّلذینَ قُتِلوا فی سبیلِ الِله أمواتا ( آل عمران/ 169 )

شأن نزول آیات 169 تا 171 :

ابن مسعود از پیامبر 9 نقل می کند که خداوند به ارواح شهیدان احد خطاب کرد و از آن ها پرسید: چهآرزویی دارید؟ آن ها گفتند، پروردگارا! ما از این بالاتر چه آرزویی می توانیم داشته باشیم که غرق نعمت های جاودان توایم و در سایه عرش تو مسکن داریم. تنها تقاضای ما این است که بار دیگر به جهان برگردیم و مجددا در راه تو شهید شویم. خداوند متعال می فرماید: فرمان تخلف نا پذیرمن این است که کسی دوباره به دنیا برنگردد. عرض کردند: حال که این چنین است سلام ما را به پیامبر 9 برسان و به بازماندگان مان حال ما را بگو و از وضع ما به آنها بشارت ده که هیچ گونه نگران نباشند و در این هنگام بود که آیات فوق نازل گشت.

امام رضا ع از امیرالمؤمنین ع نقل می فرمایند: هنگامی که حضرت مشغول ایراد خطبه بود و مردم را تشویق به جهاد می کرد، جوانی برخاست و عرض کرد: ای امیرالمؤمنین! فضیلت رزمندگان در راه خدا را برای من تشریح کنید.

امام فرمودند: من بر مرکب پیامبر ص پشت سر آن حضرت سوار بودم و از غزوهذات السّلاسل بر می گش تیم، همین سؤال را از پیامبر 9 پرسیدم. ایشان فرمودند: هنگامی که رزمندگان تصمیم به شرکت در میدان جهاد می گیرند،خداوند آزادی از آتش دوزخ را برای آن ها مقدر می دارد و هنگامی که سلاح بر می دارند و آماده میدان می شوند فرشتگان به وجود آن ها افتخار می کنند و هنگامی که همسر و فرزندان و بستگان آن ها با آن ها خداحافظی می کنند از گناهان خود خارج می شوند. از این موقع آن ها هیچ کاری نمی کنند مگر این که پاداش آن مضاعف می شود و در برابر هر روز پاداش عبادت هزار سال برای آن ها نوشته می شود و هنگامی که با دشمن روبرو می شوند، مردم جهان نمی توانند میزان  ثواب آن ها را درک کنند و هنگامی که گام به میدان نبرد بر می دارند و نیزه ها و تیرها رد و بدل می شوند و جنگ تن به تن شروع گردد، فرشتگان با پر و بال خود اطراف آن ها را می گیرند و از خدا تقاضا می کنند که در میدان ثابت قدم باشند در این هنگام منادی ندا می دهد:

« الجنة تحت ظلال السیوف» در این هنگام ضربات دشمن بر پیکر شهید ساده تر و گواراتر از نوشیدن آب خنک در روز گرم تابستان است و هنگامی که شهید از مرکب خود می غلطد، هنوز به زمین نرسیده حوریان بهشتی به استقبال او می شتابند و نعمت های بزرگ معنوی و مادی که خدا برای او فراهم

ساخته است را برای او شرح می دهند و هنگامی که شهید بر روی زمین قرار می گیرد زمین می گوید: آفرین بر روح پاکیزه ای که از بدن پاکیزه پرواز می کند. بشارت برتو. نعمت هایی در انتظار توست که چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر قلب هیچ انسانی خطور نکرده است و خداوند می فرماید: من سرپرست بازماندگان اویم. هرکس آن ها را خشنود کند مرا خشنود کرده و هر کس آن ها را به خشم آورد مرا به خشم آورده است. تفسیر نمونه ج 3 ص 219 و 223 (با کمی دخل و تصرف)

مراسم تشییع و تدفین سه تن از شهدای گمنام در بازار تهران
1393/08/05 مصادف با دوم محرم الحرام

کتاب شوق دار العباده

کتاب شوق دار العباده

مراسم تشییع و تدفین 8تن از شهدای گمنام در حسینیه امیر چخماق یزد
1393/10/02 مصادف با شهادت امام رضا (ع)

 کتاب شوق دار العباده

کتاب شوق دار العباده

کتاب شوق دار العباده

ارسال نظرات