گامی مهم در توسعه فرهنگی کشور حمایت از کتابخانه‌های عمومی

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از کتابخانه‌های عمومی گامی مهم و اثرگذار در توسعه فرهنگی کشور است.
کد خبر: ۸۹۲۰۱۱۵
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، محسن بیگلری، در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه اظهار کرد: کتاب از مهم‌ترین ارکان در توسعه فرهنگی جامعه است که نیاز به توجه ویژه دارد.


وی با بیان اینکه متاسفانه بحث کتابخوانی امروز در جامعه کمرنگ شده است، ادامه داد: تکنولوژی‌های امروزی و دنیای مجازی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای کتاب را پر کند.

بیگلری بی توجهی به کتاب را از آسیب‌های مهم در جامعه برشمرد و افزود: مسئولان و مردم باید بیش از پیش به مسئله کتاب و مطالعه توجه کنند و امر کتابخوانی را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه فرهنگی مدنظر قرار دهند.

وی با تقدیر از فعالیت‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: خوشبختانه این نهاد فرهنگی با برنامه ریزی‌های مهم و کاربردی سعی در افزایش انگیزه عمومی به مطالعه و ترویج فرهنگی کتابخوانی در جامعه را دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس دیداری که با مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مرکز داشتم آن‌ها قول مساعد دادند که برای حل مشکلات موجود کتابخانه‌های عمومی کردستان و به ویژه حوزه انتخابیه بیش از پیش حمایت کنند.

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه نیز در این جلسه اظهار داشت: متناسب‌سازی خدمات و منابع کتابخانه‌ها با نیاز‌ها و همچنین علایق مردم یکی از راهکار‌های مهم در ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

محمد فلاحی با اشاره به اینکه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه یکی از نیاز‌های فرهنگی جامعه است، گفت: کتاب و کتابخوانی از ارکان توسعه فرهنگی است و نیاز به ارتقای سرانه مطالعه امری است که باید به آن توجه شود.

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات پیش روی کتابخانه‌های عمومی بانه، بیان داشت: مسئولان وظیفه دارند از کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان فرهنگ ترویج مطالعه حمایت کنند.

فرماندار بانه تصریح کرد: ارتقای سرانه مطالعه در شهرستان بانه نقش بسیار مهم و اساسی در توسعه فرهنگی شهرستان و ارتقای آگاهی و بصیرت جامعه دارد.

فلاحی خواستار توجه بیشتر خانواده‌ها به کتاب شد وافزود: خانواده‌ها می‌توانند با ایجاد انگیزه در کودکان و زمینه‌سازی برای مطالعه به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی بکنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه کمبود زیربنا را از مهم‌ترین مشکلات کتابخانه‌های استان و به ویژه شهرستان بانه عنوان کرد و گفت: تامین زمین و همچنین تخصیص اعتبار برای ساخت کتابخانه امری ضروری است.

اسماعیل احمدی بیان داشت: در حال حاضر زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان بالغ بر ۴/۱ متر مربع به ازای هر یکصد نفر از جمعیت است در حالی که این میزان در کشور ۴ متر مربع است.

وی عنوان کرد: مسئولان و خیرین می‌توانند با حمایت از کتابخانه‌های عمومی در راستای حل این مشکل در استان کردستان گام‌های اساسی بردارند و به ارتقای شاخص‌های مطالعه و توسعه فرهنگی منطقه کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان راه اندازی کتابخانه در روستا‌ها را از برنامه‌های نهاد بیان کرد و افزود: مسئولان در استان و شهرستان ها، دهیاران، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و خیرین می‌توانند با تامین زمین و ساختمان به این امر کمک کنند.

وی تاکید کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی آماده هر گونه همکاری به منظور راه اندازی کتابخانه در روستا‌های استان است و از کسانی که در این راستا گام بر می‌دارند حمایت می‌کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بانه نیز در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر این شهرستان دارای ۵ کتابخانه عمومی نهادی با دو هزار و ۲۰۰ عضو فعال است.

صفر حسین زاده زیربنای کتابخانه‌های عمومی بانه را یک هزار و ۴۸۰ متر مربع برشمرد و افزود: متاسفانه در این زمینه از میانگین کشوری بسیار عقب هستیم و به منظور جبران کاستی‌ها نیازمند حمایت مردم و مسئولان هستیم.

وی بیان کرد: همچنین در حال حاضر ۵۸ هزار عنوان کتاب در ۷۲ هزار نسخه در کتابخانه‌های عمومی شهرستان در دسترس عموم قرار دارد و علاقمندان می‌توانند از این منابع در کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت شهرداری‌ها از کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: پرداخت نیم درصد به حساب انجمن در قانون مصوب شده است و بی توجهی به این مسئله فرار از اجرای قانون است.

حسین زاده اضافه کرد: این نهاد فرهنگی تمام تلاش خود را به منظور ارتقای شاخص‌های مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه صورت می‌دهد و البته در این راستا نیاز به حمایت مسئولان و نمایندگان مردم دارد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار