قائم مقام سازمان امور عشایری ایران از اختصاص یک هزار میلیارد تسهیلات کم بهره به عشایر خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۹۶۲۱
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، شاهپور علایی مقدم در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی بز که پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه مولدی است که با به کارگیری استراتژی کوچ دام و مرتع در راستای تولید نقش مهمی دارد، اظهار کرد: زندگی عشایر بر دام، مرتع و کوچ استوار است.

اختصاص ١٠٠٠ میلیارد تسهیلات کم بهره به عشایر

وی با اشاره به اینکه از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور بیش از ۳۴ میلیون هکتار مرتع در اختیار  عشایر قرار دارد، افزود: ۱.۸ درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند.

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران بیان کرد: تولید ۲۵ درصد گوشت کشور توسط این قشر صورت می گیرد، در واقع عشایر یکی از مصادیق خوب بهره وری در تولید محسوب می شوند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه هر عشایر، گوشت ۱۶ ایرانی را تولید می کند، افزود: جمعیت عشایر در کشور  یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گزار شده که  ایل شاهسون و بختیاری از جمله ایل های عشایر هستند.

وی با بیان اینکه ۲۴ میلیون راس دام و ۲۸ درصد دام سبک کشور در اختیار عشایر کشور قرار دارد، ادامه داد: عشایر نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند که کمترین توقع و بیشتر کارایی را دارند.

وی افزود:  ۱۳۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت توسط این قشر تولید می شود.

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران بیان کرد: ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور از محل تلاش عشایری است، در بخش صنایع تبدیلی و گردشگری فعالیت خوبی توسط این افراد حاصل شده است.

علایی مقدم اختصاص هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در ۷ برنامه اساسی به عشایر را از جمله برنامه های در دستور کار دولت در سال جاری وسال ۹۷ برشمرد و گفت: میانگین در امد ماهیانه عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که درصدد هستیم در طول برنامه ششم این رقم را به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسانیم.

وی  ارائه خدمات و پشتیبانی از عشایر را از جمله مهم ترین وظیفه سازمان امور عشایری ایران برشمرد و ادامه داد: عشایر کشور در ۱۵ هزار سامانه پراکنده هستند، تامین اعتبار به منظور ارائه خدمات به کوچ کنندگان در خصوص ایل راه، تامین انرژی نو و ارتقا بهداشت امری ضروری است.

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران با تاکید بر اینکه  با همت دولت بعد از ده سال شورای عالی عشایری تشکیل شده است، افزود:  باید در خصوص ارتقای سطح دانش و مهارت خانوار عشایری اقدامات ویژه ای صورت گیرد که این مهم به تامین اعتبار نیاز دارد.

ارسال نظرات