نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و لغو تحریم ها موجب دسترسی بهتر به کالاهای خارجی شده اما این توافق منجر به افزایش فرصت های شغلی نشده است.
کد خبر: ۸۹۱۹۶۱۶
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد، توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و لغو تحریم ها موجب دسترسی بهتر به کالاهای خارجی شده، اما تعداد کمی از شهروندان ایرانی معتقدند که این توافق منجر به افزایش فرصت های شغلی در کشور گشته است.

بر اساس تحقیق موسسه ایران پل، مستقر در تورنتو که با همکاری موسسه آنلاین بورس و بازار انجام شده، هفتاد درصد از 700 ایرانی شرکت کننده در این نظرسنجی تلفنی گفته اند، شرکت های چند ملیتی با روند کندی متعهد به تجارت یا سرمایه گذاری در ایران شده اند.

در حالی که 43 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که کالاهای تولیدی شرکت های چند ملیتی بعد از برجام بیشتر در دسترس ایرانی ها قرار گرفته، حدود 57 درصد گفته اند که این شرکت ها برای ایرانیان فرصت های شغلی بیشتری ایجاد نکرده اند و 43 درصد بر این باور بوده اند که میزان سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران بدون تغییر باقی مانده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که مه گذشته میلادی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد، ممکن است در محقق کردن وعده های انتخاباتی خود با دشواری هایی مواجه باشد. روحانی برای انتخاب مجدد وعده داده که سرمایه گذاری خارجی بیشتری به کشور جذب کند و به افزایش نرخ اشتغال کمک کند.

نتایج نظرسنجی صورت گرفته نشان می دهد که ایرانی ها تغییرات ملموسی را مشاهده نکرده اند و در حالی که آمریکا تحریم های بیشتری علیه ایران وضع کرده و با طرف های اروپایی برای اعمال محدودیت های بیشتر علیه تهران لابی می کند، سرنوشت توافق برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این وجود، حدود 62 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند، همچنان موافق برجام هستند.

نتایج این نظرسنجی که در ماه اوت و در 31 استان ایران انجام شده در نشست ماه آینده مجمع ایران و اروپا به صورت رسمی ارائه خواهد شد.

ارسال نظرات