مولایی گفت: باید توجه داشت برجامیانی که یک زمانی به خیال خود با برجام می خواستند ایران را به ژاپن تبدیل کنند امروز کشور را به لحاظ امنیتی در مسیر عراقیزه شدن قرار داده اند.
کد خبر: ۸۹۱۹۵۴۷
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، گردهمایی سیاسی با حضور پایوران و سربازان ناحیه امام سجاد (ع) کرج با موضوع تحولات هسته ای برگزار شد.

برجام ایران را در مسیر عراقیزه شدن قرار داده است /ایران متعهد نیست به تمام نگرانی های ایالات متحده پاسخ دهد

 در این گردهمایی مولایی کارشناس مسائل سیاسی ، با غیر منطقی و احمقانه توصیف کردن اظهارات ضد ایرانی خانم هیلی نماینده دائم  ایالات متحده در سازمان ملل متحد اظهار داشت: امریکایی ها به دنبال گسترش دامنه رژیم بازرسی ها و سوء استفاده از آنها هستند.

 مولایی افزود: در ابتدا این معاهده NPT بود که در آن رژیم های بازرسی به عنوان یک رژیم راستای آزمایی و تکمیل کننده تعهد کشورها در زمینه رژیم های ممنوعیت ساز و یا سلاح های کشتار جمعی به عنوان یک بدعت جدید پایه گذاری شد.

 وی گفت:  معاهدات کنترل تسلیحات کلاسیک صرفا طرف های تعهد را به عدم استفاده از این گونه تسلیحات در میدان جنگ متعهد می کرد و چیزی به اسم بازرسی در آنها وجود نداشت.

 این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحولات جنگ دوم جهانی اصریح کرد: بعد از استقرار NPT به عنوان یک رژیم مادر هر کشوری که به یک رژیم ممنوعیت ساز "تولید، انباشت و مصرف" می پیوست متعاقب آن مجبور می شد سطحی از بازرسی های محدود و مدیریت شده را نیز قبول کند.

 مولایی اظهار داشت: این موضوع بازرسی ها، از همان ابتدا به دلیل تناقض ذاتیشان با حاکمیت ملی کشورها مخالفان زیادی داشت، اما بلوک غرب به رهبری ایالات متحده در نهایت توانست با فشار به جامعه بین المللی موضوع بازرسی ها را به عنوان بخش جدایی ناپذیر رژیم WMD  مطرح کنند.

 وی با غیر قانونی و آرزومندانه خواندن ادعای خانم هیلی در بازرسی از سایت های نظامی کشورمان بیان داشت: از لحاظ حقوقی بازرسی ها کاملا محدود به اماکن اعلام شده قبلی است که بازرسان به صورت سر زده و یا دوره ای می توانند از این اماکن برای مثال "اعلام شده به عنوان اماکن هسته ای" بازرسی یا دوربین نصب کنند،  بر اساس توافق پادمان، پروتکل الحاقی و برجام ما تعهدی بیش از این نداریم.

 مولایی تصریح کرد: بنابراین به لحاظ حقوقی آنها حق ندارند درخواست بازرسی از دیگر اماکن با ماهیت های دیگر چه نظامی و چه غیر نظامی را داشته باشند و هیچ کشوری وظیفه و تعهدی در این زمینه ندارد که به تمام پرسش ها و نگرانی های یک کشور دیگر پاسخ دهد.

 کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: ما در برجام تعهدات مشخص هسته ای داریم اما این به این معنی نیست که ما تعهد داشته باشیم که به تمام نگرانی های ایالات متحده پاسخ دهیم.

 وی گفت: آنها با مطرح کردن بازرسی های غیر متعارف از مراکز نظامی به دنبال اخلال در سیستم بازدارندگی کشور ما هستند، این یکی از همان خسارت های رویکرد برجامی به امنیت ملی است وبه نوعی تعمیم تجربه عراق به دیگر کشورها است.

 مولایی گفت:  آنها در مورد عراق با استفاده از قطعنامه های شورای امنیت با عنوان رفع نگرانی های جامعه بین المللی دست به بازرسی های بی سابقه ای از تاسیسات نظامی عراق زدند، وقتی به یک ارزیابی دقیق از قدرت نظامی و انتقامی عراق رسیدند به این کشور حمله کردند.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: باید توجه داشت برجامیانی که یک زمانی به خیال خود با برجام می خواستند ایران را به ژاپن تبدیل کنند امروز کشور را به لحاظ امنیتی در مسیر عراقیزه شدن قرار داده اند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها