خبرهای داغ:
بسیجی نخبه و کار افرین نمونه در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
امروزه پرورش قارچ خوراكي اهميت بسزايي در كشور ما پيداكرده است، با بالا رفتن هرروزه قيمت انواع محصولات پروتئيني خانواده گوشتي در كشور و كشف هرروزه مضرات اين نوع از مواد باعث باز شدن فضا براي ورود محصولات پروتئيني سالم‌تر و باارزش غذايي بالاتر، همانند قارچ به فرهنگ مصرف عموم گرديده است و جا افتادن هرروزه فرهنگ مصرف باعث ايجاد توجيه اقتصادي ايدئال در توليد قارچ شده است.
کد خبر: ۸۹۱۹۵۲۰
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج سود اوری پرورش قارچ خوراكي موجب گرديده هرروزه جوانان و افراد با نبوغ بيشتري امكان توليد و پرورش و سودآوري آن در مقياس كوچك و بزرگ را بررسي كنند
از اين ميان به سراغ آقاي حسن سهيلي فر 27 ساله  نخبخ بسیجی و کار افرین نمونه رفتيم و با وی به گفتگو نشستیم مشروح گفتگو بسیج در زیر امده است:
، وي داراي مدرك فوق‌ليسانس كشاورزي است و در حال حاضر نيز دانشجوي مقطع دكترا مي‌باشد و تقريباً 5 سالي است كه به اين كار مشغول است.

من با اجاره يك سالن 30 متري كار خود را شروع كرديم و در حال حاضر داراي 4 سالن 50 متري و 2 سالن 80 متري پرورش قارچ مي‌باشيم. و الحمد الله با توليد بيش از 40 تن در سال براي 4 نفر به صورت مستقيم شغل ايجاد شده است.
در دوران دانشجويي خيلي دوست داشتم در كنار تحصيل شغلي براي خود داشته باشم كه بعد از تحقيق به اين نتيجه رسيدم كه توليد قارچ سرمايه گزاري كم و سود خوبي دارد. پس در يك آموزشگاه فني و حرفه‌اي ثبت‌نام كردم و به‌صورت عملي و تئوري اين كار را ياد گرفتم و با اجاره يك سالن كار خود را شروع كردم و بعد از مدتي كار سرمايه‌اي جمع‌آوري كردم و با تسهيلاتي كه از بسيج سازندگي گرفتم كار خود را گسترش دادم.
ميزان درآمد ماهانه اين كار به تلاش فرد، كيفيت قارچ توليدي و بازاريابي بستگي دارد؛ اما به‌طور ميانگين با آورده‌ي زير 10 ميليون تومان و راه‌انداز يك سالن 50 متري كه 6 تن ظرفيت كمپوست دارد مي‌توان درآمد 1 و نيم الي 2 ميليون تومان در ماه داشت. اين در صورتي است كه محصول به صوت فله به فروش رسد كه در صورت بسته‌بندي اين ميزان افزايش خواهد داشت. امروز اكثر قارچ توليدي ما در داخل استان مصرف مي‌شود.


وي در كنار تحصيل در مقطع دكترا و اداره چندين سالن پرورش قارچ، كار آموزش و مشاوره اين حرفه را به‌صورت رايگان به علاقه‌مندان و توليدكنندگان جوان انجام مي‌دهد؛ و از اين طريق كمك خوبي به اشتغال تعدادي قابل‌توجهي از جوانان شده است.
مراحل توليد قارچ
تهيه بستر كشت، اين مرحله در واحد كمپوست سازي كه مجزا از واحد پرورش است صورت مي‌گيرد و واحدهاي پرورش قارچ كمپوست بذر زده‌شده و آماده را از واحد كمپوست سازي تهيه مي‌كنند. دوره‌ي پرورش قارچ دو فاز است. فاز رويش و فاز زايش كه هر دوره تقريباً 24 روز طول مي‌كشد.
در فاز رويش كار ما فقط فراهم كردن شرايط براي رشد ميسيليوم است. براي رشد بهتر ميسيليم ها در بستر كشت معمولاً دماهايي در حدود 24-27 و رطوبت 75-85 درصد و كربن.5 درصد يا 5000PPM تنظيم مي‌گردد. در اين شرايط در حدود 11-14 روز طول مي‌كشد تا ميسيليوم ها بستر كشت را كاملاً فراگيرند. استفاده از خاك‌پوششي كه يكي از مراحل مهم پرورش به‌حساب مي‌آيد و وجود آن براي تبديل فاز رويشي به فاز زايشي و همچنين تأمين رطوبت موردنياز قارچ ضروري است و از تبخير رطوبت بستر جلوگيري مي‌كند و تكيه‌گاه مناسبي براي استقرار اندام‌زايشي به وجود مي‌آورد. خاك‌پوششي بايد تحت درجه حرارت 60 به مدت 8 ساعت پاستوريزه شده باشد تا از رشد برخي آلودگي‌ها جلوگيري شود و همچنين آلودگي‌ها و ميكروب‌هاي موجود در آن از بين رود. بعد از گسترش ميسيليوم در خاك‌پوششي با كربن دي‌اكسيد بالا سپس شروع به افزايش هواي آزاد به‌منظور كم كردن كربن و زياد كردن اكسيژن سالن و همچنين كم كردن دما شرايط براي وارد شدن شوك به اندام رويشي فراهم مي‌شود و قارچ‌ها براي تكثير نسل خود از رشد رويشي به رشد زايشي تبديل مي‌شوند. در اين محله بهترين دما براي رشد دماي 17-18 رطوبت 60-70 و ميزان كربن كمتر از 1000PPM است.
در اين كار كنترل شرايط محيطي و بهداشتي سالن اهم از لباس، وسايل برداشت و بهداشت كاركنان و همچنين كنترل آلودگي‌هاي بستر كشت به‌منظور جلوگيري از خسارات احتمالي صورت مي‌گيرد.
برداشت به‌وسيله‌ي كاركنان صورت مي‌گيرد و از هر تن تقريباً 300 كيلو قارچ درجه‌يك برداشت مي‌شود. قارچ‌هاي مورد برداشت به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
1-سوپر كه كلاهك آن باز نشده و به‌اصطلاح به آن گردويي يا تخم‌مرغي گفته مي‌شود.
2-درجه 1 كه كلاهك هنوز باز نشده ولي كيفيت قرچ سوپر را نيز ندارد.
3-درجه 2 كه پشت كلاهك بازشده و تيغه‌ها مشخص هستند داراي كيفيت و قيمت پايين‌تر مي‌باشند. 

ـ تحقيقات پزشكي نشان مي‌دهد كه با خوردن قارچ، دستگاه دفاعي بدن تقويت مي‌شود، طول عمر افزايش مي‌يابد، كلسترول خون پايين مي‌آيد، گردش خون در بدن بهبود مي‌يابد. ويروس‌ها از بين مي‌رود، از بروز بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌شود. قارچ مقدار زيادي كربوهيدرات و آهن دارد پزشكان به بيماران ديابتي و افرادي كه به تقويت دستگاه ايمني بدن خود اهميت مي‌دهند و كساني كه برنامه خاص غذايي (رژيم) دارند خوردن قارچ را توصيه مي‌كنند.

قارچ‌هاي خوراكي و مخصوصاً قارچ تازه حاوي مقادير فراوان پروتئين موردنياز بدن است كه از اين نظر ميزان پروتئين آن حدود 2 برابر پروتئين اغلب سبزيجات و ساير حبوبات است. به‌طوركلي ارزش بالاي پروتئين قارچ و قابليت هضم پذيري بالاي آن باعث شده كه مصرف آن براي سالمندان و سالخوردگان بسيار توصيه گردد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي قارچ كه باعث شده متخصصين تغذيه آن را بسيار توصيه كنند در صد كم‌چربي آن است لذا كساني كه از رژيم غذايي لاغري در برنامه غذايي‌شان استفاده مي‌كنند مي‌توانند از قارچ بهره ببرند و به‌هيچ‌وجه نگران بالا رفتن چربي خونشان نباشند. قارچ خوراكي داراي ميزان چشم‌گيري پتاسيم، آهن و مس است و قادر است فسفر موردنياز بدن را به‌طور كامل تأمين كند. كلاهك قارچ سرشار از فسفر است و يكي از مهم‌ترين تركيبات موجود در قارچ كه بسيار موردتوجه قرار مي‌گيرد اسيدفوليك موجود در آن است. در حال حاضر يكي از مهم‌ترين علت‌هاي كم‌خوني در افراد به‌خصوص در خانم‌هاي باردار كمبود اسيدفوليك است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها