خبرهای داغ:
بهتر است در روزهای اول مدرسه مادران، شب قبل، آرامش خود را حفظ کنند زيرا در بسياري از واقع مادران مضطرب، نگراني خود را به کودکان شان انتقال مي دهند. روزهاي اول مدرسه را براي کودک خوشايند و مطبوع سازيد.
کد خبر: ۸۹۱۹۴۹۵
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،براي برخي از کودکان تطابق با محيط مدرسه دشوار است و روزها و هفته هاي اول مهر با بازگشايي مدارس شاهد کودکان کلاس اولي هستيم که گريه کنان به مدرسه مي روند و يا نمي خواهند از مادرشان جدا شوند. در حقيقت بسياري از اين کودکان از مدرسه نمي ترسند بلکه ازجدايي والدين شان هراس دارند. وقتي از اين کودکان دليل ترس شان پرسيده مي شود ممکن است ترس از گم شدن و يا نيافتن هميشگي والدين شان را مطرح  کنند. در برخي از موارد  ممکن است بترسند خود يا والدين شان دچار حادثه شوند. چنين کودکاني علائمي مانند استفراغ،حالت تهوع، سردرد،دردهاي شکمي و ضربان تند قلب را نشان مي دهند.

اين کودکان مي ترسند مبادا وقتي که به مدرسه مي روند چيز ترسناکي را تجربه کنند و در ساعات نبودشان در منزل بلايي سر خود يا والدين شان بيايد. والدين اين کودکان معمولا  اشخاص مضطرب و نگراني هستند که کودک را مثل يک همدم در خانه نگه مي دارند. اجازه کشف محيط را به کودکان شان نداده و يا آنها را از هرچيز خارج از خانه وهر شخص بيگانه  اي ترسانده اند. در بسياري ازمواردشنيده هاي اين کودکان پر است از خاطرات تلخ و ترسناک و دردناک از مدرسه و از معلم ها و بهتر است مادران، شب قبل، آرامش  خود را حفظ کنند زيرا در بسياري از واقع مادران مضطرب، نگراني خود را به کودکان شان انتقال مي دهند.

روزهاي اول مدرسه را براي کودک خوشايند و مطبوع سازيد. جشن ورود به مدسه و دادن هديه به او سبب مي شود کودک خاطره خوشي از مدرسه داشته باشد. حتي در صورت امکان مي توانيد از ساير کودکان بخواهيد در منزل شما مهمان باشند. وقتي کودک را درمدرسه به معلمان سپرديد آرام آرام و با اطمينان از او جدا شويد و به او اطمينان دهيد که بازخواهيد گشت. غيبت ناگهاني شما مي تواند براي او ناراحت کننده و اضطراب آور باشد. خوب است براي خداحافظي، روشي جديد را ابداع کنيد. اين نوع خداحافظي مي تواند يک شعر يا آواز،  طرز جديدي از درآغوش گرفتن يا حرکات خاص نمادين باشد.

در حياط مدرسه براي کودک خود دوستي پيدا کنيد که حتي الامکان در نزديکي منزل شما زندگي کند و يا آشناي قديمي شما باشد. زمان دقيق رسانيدن و آوردن کودک از مدرسه را به دقت رعايت کنيد زيرا وقت شناسي براي کودک به مفهوم قابل اعتماد بودن است. با هماهنگي کادر مدرسه اجازه دهيد بچه ها در روزهاي اول يا بعدا  در روزهاي خاصي، اسباب بازي دوست داشتني خود را به مدرسه بياورند. بهتر است والدين، دانش آموزان کلاس اولي را به يافتن دوستان جديد در مدرسه تشويق کنند. برنامه هايي ترتيب دهند که دوستان همکلاسي او به خانه بيايند و با هم بازي کنند. حتي اگر راه منزل دوستان از هم دور است،  داشتن اين برنامه ها به سختي راه مي ارزد. والدين نبايد فراموش کنند که در حد توان کودک بايد از او انتظار داشت. اهدافي کوتاه مدت و در دسترس براي کودکان ترسيم کنيد نه اينکه آرزوهاي بلند مدت خود را در آنها بجوييد. يکي از ضعف هاي بچه گانه اين است که کودکان عادت دارند به خاطر اشتباهات و ضعف ها يکديگر را مورد شماتت و تمسخر قرار دهند.

والدين فهيم و آگاه با رفتار خويش به کودکان مي آموزند که احتياجي نيست از ديگران خجالت بکشند. از طرف ديگر آنها به کودکان خويش آموزش مي دهند که هيچ گاه ديگران را مسخره نکنند و از مسخره شدن نترسند. مادر مهربان و امروزي با کودک صحبت مي کند، او را تشويق مي کند که اتفاقات مدرسه را برايش بازگو کند. از طرفي با علاقه به سخنان او گوش مي دهد و با او ارتباط چشمي برقرار مي کند. يکي از نتايج بسيار خوب گوش دادن به صحبت هاي کودک اين است که مسائل مورد علاقه يا ناخوشايند او در مدرسه روشن مي شود. با بررسي آنها در صورت لزوم مي توان مربيان يا مشاوران را آگاه کرد و در رفع مشکلات، زودتر اقدامات اصلي را انجام داد. وفتي کودک از مدرسه بازمي گردد نياز به بازي دارد. مدرسه رفتن او را بهانه اي براي بازي نکردنش قرار ندهيد، بلکه زمان را مقتضي دانسته و با او نه تنها بازي بلکه بخنديد و جنب و جوش کنيد. در فواصل زماني معين به مدرسه کودک سر بزنيد. با معلم او مشورت کنيد و در جلسات انجمن اولياء و مربيان شرکت فعال داشته باشيد. کودکان آن دسته از والدين که حضور پر رنگي در مدرسه دارند از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند. نکته اي که مادران نبايد هرگز فراموش کنند اين است که دانش آموز کلاس اولي را در کنار ساير دوستان با الفاظ و حرکات تنبيه نکنند و آنها را براي مسائل کودکانه اي که بينشان پيش مي آيد مورد شماتت قرار ندهند.


درباره اشتباهات يا کاستي هاي کودک در منزل يا نقاط ضعف او تا جايي که مي توانند با معلمش صحبت گلايه آميز نداشته باشند تا تصويري نامطلوب در ذهن معلم ترسيم نشود. به جاي آن تمام نقاط قوت و استعدادهاي او را براي معلم باز گو کنند تا او هم با توجه به آنها، راه هاي ارتقاء و پرورش  استعدادهاي دانش آموزان را در پيش بگيرد.

ارسال نظرات