رییس دادگستری بهارستان:

ماجرای مجرمین خطرناکی که برای توبه، عازم کربلا شدند

حسنی گفت:تعدادی از مجرمین خطرناک شهرستان نسیم شهر به دیدارم آمدند و عنوان کردند از اعمال خود پشیمان هستند و قصد دارند برای توبه، عازم کربلا شوند.
کد خبر: ۸۹۱۹۴۱۰
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، شهرستان بهارستان،با حوزه جغرافیایی ۷۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۷۰۰ هزار نفر، یکی از شهرستان های تهران محسوب می شود که با شهرستان های شهریار، اسلامشهر و رباط کریم همجوار است. سال ۹۰ بود که بهارستان، به شهرستان تبدیل شد و به دلیل مهاجر پذیر بودن، درصد زیادی از افراد غیربومی را در دل خود دارد و تا به امروز نام هایی همچون “اکبرآباد”،”نسیم شهر” و بهارستان را به خود دیده است.

۹۵ درصد این شهرستان را آذری زبانان تشکیل می دهند که از استان های آذربایجان شرقی،غربی، زنجان و قزوین به اینجا مهاجرت کرده اند و می توان گفت که این شهرستان با جمعیت بالا و سلایق مختلفی که بین مردمش حاکم است، دارای ۱۶۰۰ هیئت مذهبی است که در ماه محرم، صفر و ماه رمضان با حضور گرم مردمش، طراوات و نشاط خاصی دارد اما به گفته حسنی رییس دادگستری شهرستان بهارستان، به دلیل جمعیت ناهمگامی که در واقع به صورت غیرواقعی افزایش پیدا کرده، مشکلات خاصی در این مکان به وجود آمده است و تعداد پرونده های وارده به دستگاه قضایی بالاست و این بالا بودن پرونده ها از تراکم جمعیتی بالا و اختلافات  فرهنگی نشات گرفته است. در دیداری که برخی مسئولان کشوری و استانی از این شهرستان داشته اند، آنجا را به غزه تشبیه کرده اند؛یعنی تراکم جمعیت بالا و وسعت جغرافیایی کوچک اما نباید از یاد برد که جمعیت بالای این شهرستان می تواند در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران هم سهیم باشد، چرا که در مناسبت های ویژه مثل انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی، شاهد حضور پررنگ اهالی این شهرستان در پای صندوق های رای بودیم و با حضور حجت الاسلام احمد محسن زاده امام جمعه این شهرستان، مردم به گرایشات ملی و مذهبی تشویق می شوند. همانطور که می دانیم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، یکی از مهمترین اصول برای حفظ ارزش های انقلابی و اسلامی است که این فرهنگ می تواند گام موثری در کاهش جرم و جنایت در کشور داشته باشد؛ به همین دلیل با “بهرام حسنی” رییس دادگستری شهرستان بهارستان به گفتگو نشستیم تا نظر وی را در خصوص چگونگی نقش فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس در کاهش جرم و جنایت در جامعه جویا شویم. حاصل این گفت‌وگوی یک ساعته را با هم می خوانیم:

به نظر شما،فرهنگ دفاع مقدس چگونه می تواند در کاهش جرم و جنایت در کشور موثر باشد و ما را به جامعه ای به دور از بداخلاقی ها و فساد،سوق دهد؟

ترویج و رواج دادن فرهنگ دفاع مقدس در شرایط کنونی بسیار اثر گذار است چرا که زنده نگه داشتن این فرهنگ برای جوانان کشورمان امری حیاتی است که موجب حفظ دین در برابر ظلم و فساد می شود و می توان به یقین گفت که همین فرهنگ باعث استوار ماندن نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. منشا این فرهنگ را می توان دانشگاه بزرگ کربلا دانست، چرا که تا زمانی که این دانشگاه معنوی، دانشجو دارد، نظام اسلامی بیمه است و اگر این دانشگاه  با کمبود دانشجو مواجه شود، یک چالش بزرگ برای حفظ نظام تلقی می شود.

به اعتقاد بنده، نظامی که شهیدان زیادی برای حفظ آن داده شده است، باید برای حفظ آن رشادت ها و از جان گذشتگی ها تلاش کند اما متاسفانه باید قبول کنیم که فرهنگ دفاع مقدس تا حدی در جامعه کم رنگ شده است و سال به سال که از پایان جنگ می گذرد، نسل های امروزی فاصله بیشتری با مفاهیم ایثار و از خود گذشتگی می گیرند و باید به زنده نگه داشتن این فرهنگ کمک کنیم تا نسل های جدید بتوانند درک صحیحی از این  فرهنگ داشته باشند.شهدای مدافع حرم، دقیقا ادامه دهنده راه شهدای دفاع مقدس هستند که باید الگوی تمام جوانان امروزی باشند.

اثرات مثبت حضور مجرمین در سرزمین های نور

اردوهای راهیان نور به عنوان یکی از موثرترین برنامه های فرهنگی کشور، در امتداد فرهنگ دفاع مقدس است و به نظر شما حضور نسل های امروز و حتی مرتکبین به جرم و جنایت در این مناطق عملیاتی چقدر می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت در جامعه اثرگذار باشد؟

 بنده بارها به مناطق عملیاتی دفاع مقدس رفته ام و حتی قریب به ۸ سال، مسئول دادگستری دهلران در ایلام بودم و به همین دلیل، از نزدیک شاهد حضور کاروان های راهیان نور در این مناطق بودم و معتقدم که باید زمینه سازی حضور همه اقشار مردم در سفرهای راهیان نور به وجود بیاید و فقط منحصر به قشر خاصی همچون خانواده شهدا، بسیجیان و نخبه ها و … نباشد که الحمدالله طبق اخباری که در این خصوص شنیدم، اکنون اکثر اقشار جامعه در طول سال می توانند به این مناطق سفر کنند و با روحیات و خلق و خوی شهدا، آشناتر شوند و به اعتقاد بنده، حضور یک مجرم و جنایتکار در این سرزمین های نور هم می تواند اثرگذار باشد، همانطور که قبلا هم اشاره کردم و گفتم که کربلا، دانشگاه انسان سازی برای آحاد جامعه است، کربلاهای ایران هم می تواند در انسان سازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان نسل های امروزی و حتی مجرمین اثرگذار باشد.قطعا بسیاری از مجرمین که مرتکب جرم شده اند، وقتی پا در مکانی می گذارند که متبرک به قدوم پاک شهداست، توبه می کنند و بی اختیار اشک از چشمانشان جاری می شود و این نشان دهنده ندامت از عمل خودشان است و یقینا اگر مردم و حتی مجرمین، در مسیر شهدا قدم بگذارند، قطعا شاهد تکرار جرم و جنایت در کشور نخواهیم بود.

تا حالا از قوه قضائیه شهرستان بهارستان، مجرمینی به سرزمین های نور اعزام شده اند؟

همانطور که گفتم، قطعا حضور مجرمین در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در کاهش جرم و جنایت در جامعه، اثرگذار است؛ به یاد دارم اولین روزهایی که در این دادگستری مشغول به خدمت شدم، به ما گفتند که تعدادی از مجرمین شهرستان بهارستان که اتفاقا در این دادگستری، پرونده هم دارند، قصد دیدار با بنده را دارند. ابتدا خیلی تعجب کردم اما این جلسه را برگزار کردم؛ شاید باورتان نشود اما آن مجرمین خطرناک از عمل های ناشایست خود احساس ندامت می کردند و می گفتند که عازم کربلا برای توبه هستند و همین کار را هم کردند و به همین دلیل، ما در پرونده هایشان، کمکشان کردیم.

می توان نتیجه گرفت که حضور مجرمین در مکان های معنوی همچون کربلا و حتی مناطق عملیاتی دفاع مقدس اثر گذار است و حتی من شنیده ام که یکی از مجرمین گرگانی بعد از حضورش در سرزمین های نور، گفته بود که اگر زودتر به اینجا آمده بودم، شاید هرگز مرتکب جرم  وجنایت نمی شدم و این نشان دهنده اثرگذاری سرزمین های نور است. اگر مسئولان راهیان نور با قوه قضائیه هماهنگی بیشتری داشته باشند، قطعا سالانه شاهد بازدید تعداد زیادی از مجرمین از مناطق عملیاتی دفاع مقدس خواهیم بود.

 

 ثبت ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضاییه در سال ۹۵

به نظر شما، چرا آمار پرونده های قضایی در کشور ما بالاست؟

واقعا این مسئله ای است که ذهن مرا چندین بار به خود درگیر کرده که چرا در کشورمان، آمار پرونده های قضایی بالاست، به طوری که طبق گفته وزیر دادگستری،  در سال ۹۵ بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور داشتیم که این بحران، به مسئله اخلاقی در کشور باز می گردد و باید از این آمار بالا، نگران باشیم و به سادگی از کنارش نگذریم، چرا که برعکس کشورهای اروپایی، دادگاه ها و دادگستری های ایران  به محل شلوغی تبدیل شده اند و این نشان دهنده فاصله گرفتن از دین و مذهب است که باید در این زمینه کار فرهنگی بیشتری کرده و سبک زندگی مان را به سبک زندگی امام خمینی (ره) و شهدا نزدیک تر کنیم.

ما باید نسل سوم و چهارم را نجات دهیم و قطعا فرهنگ ایثار وشهادت بعنوان ستون های استوار انقلاب اسلامی، می تواند کمک سازنده ای به سبک زندگی مردم کند و باید با یک کار جهادی و انقلابی، جوانان و نسل های امروزی را با نسل اول و دوم انقلاب آشتی دهیم و نگذاریم که فرهنگ شهادت و از جان گذشتگی در جامعه کم رنگ شود، چرا که کم رنگ شدن این فرهنگ ارزشی یعنی پررنگ شدن جرم و جنایت در جامعه که این به نفع هیچ کس نیست.

فاصله گرفتن از فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس یقینا به ضرر آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی است و پیوند میان نسل اول و دوم با نسل سوم و چهارم می تواند به داشتن جامعه آرمانی و بدون از هر گونه جنایتی، کمک شایانی کند.

 به نظرتان چرا اکنون شاهد آسیب هایی همچون تغییر سبک زندگی در جامعه شاهد هستیم؟

متاسفانه سبک زندگی برخی به دلیل بی اعتقادی و سقوط اخلاقی، رو به انحراف و تغییر است و متاسفانه گاهی دیده می شود که مردم کمک کمتری به همنوع خودشان می کنند و فرهنگ از خودگذشتگی و فداکاری، در زندگی های امروز کم رونگ شده است و مادیات جای اخلاقیان را گرفته و به همین دلیل می بینیم که سبک های زندگی هم در حال تغییر است که با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشتی دادن نسل امروز با نسل دوران جنگ، می توان جامعه ای سالم داشت.

 آسیب های جبران نشدنی که سند ۲۰۳۰ برای فرهنگ کشور به بار می آورد

به برخی بی اخلاقی ها و کاش سبک زندگی اسلامی در جامعه اشاره کردید. سند ۲۰۳۰ که قرار بود در کشورمان اجرا شود، دقیقا در راستای همین بی اخلاقی ها و تغییر سبک زندگی مردم به سبک زندگی غربی ها قدم گذاشته بود که بحمدالله جلویش گرفته شد. به نظرتان اگر این سند اجرایی می شد، چه خطراتی برای کشورمان داشت؟آ

متاسفانه سند ۲۰۳۰ توسط دولت تصویب شده  و در اختیار آموزش و پرورش برای اجرایی شدن قرار گرفته بود که می توان آن را یکی از فاحش ترین تهاجم فرهنگی در طول چند سال گذشته در کشورمان توصیف کنیم، چرا که این سند به فرهنگ عاشورایی و ایثار وشهادت حمله کرده بود و یقینا به مرور زمان می توانست برای کشورمان مشکل ساز شود که متوقف شد اما مردم باید نسبت به چنین طرح هایی که با فرهنگ اسلامی در تعارض است، واکنش نشان دهند و مانع از اجرای آن توسط هر دولتی شوند. فرهنگ عاشورا، ترویج دهنده رعایت اخلاق و دین مداری در جامعه است که این سند دقیقا در مقابل این فرهنگ، قرار گرفته بود که یونسکو بعنوان یکی از عوامل امریکا و رژیم منحوس صهیونیستی، قصد اجرای آن را در کشورمان داشت که قطعا آسیب های بدی برای جامعه مان داشت.

حضرت امام(ره) فرمودند که هر زمان که فرهنگ عاشورا از این نظام کنار برود، آن موقع نظام جمهوری اسلامی ایران با چالش جدی مواجه می شود و حتی اگر بخواهند چنین فرهنگی را در کشور بیاورند، از نظر قوه قضائیه نوعی جرم محسوب می شود و قطعا ورود پیدا می کنیم و امید داریم که دولت این را تعدیل کند و اجازه ندهد که این خواست و نیت فرهنگ غربی در این قرارداد در آینده اجرایی شود و به فرهنگ اسلامی و دینی ما لطمه وارد کند.

علت طولانی بودن بررسی برخی پرونده ها در قوه قضاییه

 شما به عنوان رییس دادگستری به ما بفرمایید که چرا برخی پرونده ها نیازمند زمان زیادی برای رسیدگی هستند؟

در رسیدگی به پرونده های قضایی،ما تابع قانون هستیم. قاضی مجرب،آگاه،متعهد و پرکار می تواند یک پرونده مهم را به نتیجه برساند اما برخی پرونده ها برای اینکه به نتیجه قطعی برسد، تابع یک تشریفات خاصی است که اگر اجرایی نشود، آن پروند به سر منزل خود نخواهد رسید. مثلا یک پرونده مهم ملکی، مستلزم این است که کارشناس بر روی این پرونده، مطالعات کافی داشته باشد و به آن ورود کند و به همین دلیل زمان بیشتری باید صرف رسیدگی به این پرونده شود که این نوع پرونده ها که سالها متمادی به طول می انجامد تا به نتیجه برسد، در شهرهای بزرگ وجود دارد و در شهرستانی همچون بهارستان، شاهد چنین پرونده هایی نیستیم و دومین دلیل هم می تواند تعداد بالا پرونده های قضایی در کشور باشد و همانطور که قبلا هم اشاره کردم، سال گذشته ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضائیه به ثبت رسیده است که واقعا رسیدگی به این پرونده ها، زمان بر است.

 آسیب های اجتماعی که ذهن شما را درگیر خود کرده و دوست دارید که هر چه سریعتر، ساماندهی شوند، چیست؟

متاسفانه در شهرستان بهارستان، شاهد ازدواج دختران ۱۳ ساله و به دنبالش افزایش آمار طلاق هستیم که واقعا نباید این گونه باشد، اما روزانه افراد زیادی به دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده طلاق مراجعه می کنند که تراکم جمعیتی در این شهرستان، یکی از دلایل این معضل اجتماعی است. می توان گفت که شهرستان بهارستان، خوابگاه شهر تهران محسوب می شود چرا که افراد زیادی صبح به محل کار می روند و آخر شب به منزل باز می گردند و دلیل دیگری همچون فضای باز مجازی باعث برخی بی اخلاقی ها در جامعه شده است که باید جلوی آن گرفته شود.

 اگر بتوان فرهنگ دینی و اسلامی را در فضای مجازی گسترش داد، از همه لحاظ برد کردیم اما در غیر این صورت شاهد تخریب خانواده ها و همچنین افزایش فساد در جامعه خواهیم بود چرا که متاسفانه در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربرد در شبکه های اجتماعی فعال هستند که برخی از این تعداد، اعتیاد زیادی به شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند که همه این ها باعث بروز مشکلاتی برای جامعه شده است.

 

 

آسیب های فضای مجازی

یکی از بحران هایی که در طول ماه های گذشته شاهد آن بودیم، قتل عام دختر نوجوان بی گناه در اردبیل بود که آنقدر این موضوع در فضای مجازی سرو  صدا کرد که مردم به خانواده قاتل هجموم آوردند و خانه شان را به آتش کشیدند و شعارهایی سر دادند که باعث بر هم خوردن نظم عمومی شد، در حالی که خانواده قاتل هرگز مقصر نیستند و این قاتل است که باید سزای عمل خود را ببیند اما فضای مجازی باعث تحریک بسیاری از مردم شد و از طرفی دیگر، این مسئله آنقدر بزرگ شد که به عنوان یک مشکل برای نظام مطرح گردید در حالی که جمهوری اسلامی ایران همیشه از طریق قانون، با مجرم و جنایت کار رفتار کرده است و مانع از پایمال شدن حق مظلوم می شود اما پخش شدن این خبر در فضای مجازی، باعث نگرانی و تشویق اذهان عمومی شد و باید این هجمه ها در فضای مجازی مدیریت و کنترل گردد، در غیراین صورت می تواند تبعات بدی برای کشور داشته باشد و از طرفی دیگر، افزایش آمار طلاق و فساد در جامعه هم نشات گرفته از استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی است.

 چگونه می توان آثار تخریبی شبکه های اجتماعی را به فرصت تبدیل کنیم؟

با تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی، می توان مردم را به اخلاق مداری و دین دوستی دعوت کرد و همانطور که می  بینیم، شجاعت و از جان گذشتگی شهدایی همچون شهید مدافع حرم محسن حججی باعث می شود که جوانان ما از این افراد الگو بگیرند و همانند آنها رفتار کنند که می تواند نوع سبک زندگی این شهدا را در فضای مجازی برای مردم منتشر کرد تا نسبت به این حقایق، آگاه تر شوند.

اگر فضای باز مجازی باعث شود که مردم علاقه بیشتری به اعتقادات و فرهنگ عاشورایی داشته باشند، موثرتر است و به شدت می تواند درصد جرایم را در جامعه کاهش دهد و این نیاز حمایت رسانه ها در این حوزه کاری است.

اگر در پایان حرفی برای گفتن دارید، بفرمایید.

دادگستری شهرستان بهارستان آمادگی کافی برای تعامل و همکاری با مسئولان راهیان نور برای اعزام مجرمین به مناطق عملیاتی دفاع مقدس را دارد، چرا که معتقدیم که  فرهنگ شهادت و عاشورایی باعث کاهش جرم و جنایت در کشور می شود و یقینا کنترل فضای مجازی باعث می شود که جوانان امروزی نسبت به هجه های فرهنگی دشمن، اطلاعات بیشتری کسب کنند و در مسیری قدم بگذارند که شهدا قدم گذاشته اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار