رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: شورای جهانی صنایع دستی، کلپورگان این شهرستان را بواسطه سفال هفت هزار ساله اش به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان، ثبت کرد
کد خبر: ۸۹۱۹۱۲۹
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
حمزه ندرت زهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج از سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۲ نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در مرداد ماه امسال از روستای کلپورگان و قابلیت‌های سفالگری آن بازدید کردند.
وی ادامه داد: این افراد گزارش بازدید میدانی خود را به شورای جهانی صنایع دستی ارائه کردند که این امر سبب شد تا کلپورگان به عنوان نخستین روستای صنایع دستی ثبت جهانی شود.
وی تصریح کرد: سفالگری در روستای کلپورگان قدمتی هفت هزار ساله دارد و حفظ و ماندگاری این هنر ارزشمند تاریخی مرهون تلاش‌های زنان و مردان روستاست.
وی بیان کرد: با جهانی شدن سفال کلپورگان شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی به این روستا خواهیم بود که این امر سبب رونق گردشگری و تحول در حوزه اقتصادی و اجتماعی این منطقه خواهد شد.
به گزارش بسیج سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه‌های تاریخی است.
کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نامست و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است.
کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سراوان نیز به خبرنگار ما گفت: سفال و سفالگری در تمدن ایران از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و در بلوچستان نیز پیشینه آن به عصر پارینه سنگی و پیش از تاریخ بر می‌گردد.
محمد صدیق دهواری اظهار داشت: قدمت سفال‌های به دست آمده در شهر سوخته سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق باستانی استان به پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.
وی بیان کرد: تولیدات سفال کلپورگان با سفال‌های به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی در هزاره‌های سوم پیش از میلاد در مناطق مختلف ایران و مناطقی همچون ژاپن و هند همانندی دارد.
وی ادامه داد: بارزترین وجه تمایز سفال سازی در روستای کلپورگان شیوه ساخت بر پایه الگو‌های کهن باستانی بدون به کارگیری از چرخ است.
کارشناس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سراوان افزود: تمامی نقوش به کار رفته بر روی سفال کلپورگان تجریدی و ذهنیست که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده و بر گرفته از اعتقادات و باور‌های مردم منطقه است که با نقوش سفال‌های پیش‌از تاریخ نیز همخوانی دارد.
دهواری در خصوص روش‌های ساخت سفال در کلپورگان گفت: سفالگران زن روستا همچنان به همان روش لوله (فتیله‌ای –کوپل) بدون لعاب با نقوشی الهام گرفته از باور‌ها و اعتقادات هزاران ساله به تولیداتی می‌پردازند که علاوه بر کاربرد در زندگی روستایی و عشایری مردمان منطقه، برخی از ظروف آن نیز جنبه آئینی دارد.
وی ادامه داد: روش ابتدایی و بسیار ساده هنر سفالگری کلپورگان آن را منحصر بفرد و ماندگار کرده است.
وی با اشاره به مواد به کار رفته در سفال کلپورگان تصریح کرد: ماده استفاده شده در این سفال خاک رس است که از نقطه‌ای در فاصله ۲ تا سه کیلومتری روستا به نام مشکوتک توسط مردان به روستا منتقل می‌شود.

**سفال کلپورگان سراوان شاهکار هفت هزار ساله
به گزارش بسیج سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه‌های تاریخی است.
کلپورگان با سفالینه‌های تاریخی و منحصر به فرد و شهرت جهانی شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین ایران است، زنان بومی منطقه یگانه خالقان سفال کلپورگان هستند و این هنر ارزشمند را نسل به نسل و سینه به سینه از مادران به دختران منتقل کرده اند و گذشت زمان و حوادث تاریخ نیز نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش‌های هنری آن افزوده است.
آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده استفاده نکردن از چرخ سفالگری در تهیه سفال است به گونه‌ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی، بدیع و به کمک دست انجام می‌شود.
طرح‌ها و نقش‌های سفال کلپورگان نیز کاملا هندسی است و تداعی نقش‌های باستانی است تــزیینــات روی سفالینه‌ها با نماد‌های تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده است و حکایت از راز و رمــز و خواهش‌های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باور‌های او دارد و اغلب نماد‌ها شبیه به نقوش سفال‌های ما قبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.
استان سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صد‌ها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان‌های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازار‌های متعدد با کالا‌های داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال است.
وجود مرز‌های طولانی زمینی و دریایی و سد‌ها و رودخانه‌های متعدد، باغ‌های میوه‌های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی‌ها و جاذبه‌های پهناورترین استان کشور است.
ارسال نظرات