فرهاد سحرخیز گفت: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران اما اسپانیا بزرگترین صادر کننده زعفران بسته‌بندی دنیا است و به خاطر دامپینگ‌هایی که انجام می‌دهد، ایرانی‌ها توانایی رقابت با این کشور را ندارند.
کد خبر: ۸۹۱۹۱۱۶
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
  به گزارش خبرگزاری بسیج،  فرهاد سحرخیز در نشست خبری اظهار کرد: بلانکیت یا جوهر قند از سال های گذشته در برخی تولیدات زیرپله‌ای نبات استفاده می‌شد این در حالی است که این ماده بسیار خطرناکی برای سلامت افراد به حساب می‌آید.

وی افزود: ازگذشته مرسوم بوده که برای رفع درد دل حتی برایکودکان چند روزه از نبات استفاده می‌شد این در حالی است که این ماده (جوهر قند) می‌تواند برای سلامت افراد بویژه کودکان نوزاد خطرآفرین باشد.

عضو هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ادامه داد: 95 درصد بازار نبات کشور به صورت فله تولید می‌شود و براساس آزمایشاتی که در آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد کشور انجام شد، مشخص شد که ازهر 10 بسته نبات موجود در بازار 9 بسته آن دارای بلانکت و یا جوهر قند هستند.

سحرخیز تصریح کرد: در بخش تولید زعفران نیز متاسفانه تقلباتی سالم و شیمیایی غیرسالم وجود دارد که از گذشته در تولید و و عرضه این محصول مشاهده شده است.

استفاده از رنگ پُرز قالی در زعفران‌های تقلبی

وی برای توضیح بیشتر گفت: تقلب سالم در عرضه زعفران آن است که برخی ریشه‌های زعفران را که سفید یا سرخی کمتری دارد با زعفران دم کرده و با گرفتن رنگ زعفران به اسم گل زعفران می‌فروشند که این امر مشکلی برای سلامت افراد ندارد اما غش در معامله به حساب می‌آید و در عمل باعث می‌شود که مردم هنگام مصرف این محصول باید ازحجم بیشتری استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره صندوق صادرات زعفران افزود: تقلب دیگر موجود در عرضه زعفران به این صورت است که از رنگهای شیمیایی که برای رنگ‌آمیزی پـُرز قالی استفاده می‌شود برای رنگ‌آمیزی ریشه‌های زعفران در برخی زعفرانهای فله استفاده می‌شود که این امر سلامت افراد را تحت مخاطره قرار می‌دهد.

در زمان تحریم‌ها پیاز زعفران ایران را برای اصلاح نژاد به هلند قاچاق کردند

سحرخیز در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره قاچاق پیاز زعفران به افغانستان گفت: در زمان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران هلندیها پیاز زعفران ایران را به کشور خود بردند و با اصلاح آن، آن را در اراضی بکر افغانستان کاشتند که این امر باعث شد افغانستان نیز به تولیدکنندگان زعفران افزوده شود اما هنوز این کشور رقیبی جدی برای کشورمان به حساب نمی‌آید.

وی افزود: پیاز زعفران در آن دوران کامیون کامیون به افغانستان قاچاق شد و این کشور نیز به تولیدکنندگان این محصول اضافه شد اما کماکان غالب زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره صندوق  توسعه صادرات زعفران با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان زعفران در ایران خرده‌مالک هستند گفت: 65 هزاره هکتار از اراضی تحت کشت زعفران کشور به صورت خرده‌مالکی اداره می‌شود و زعفران کاران کشور به حال خود رها شده و از کمبود آب رنج می‌برند.

75 درصد زعفران ایران به صورت فله صادر می‌شود

وی  با اشاره به اینکه غالب زعفران کشور به صورت فله صادر می‌شود تصریح کرد: 75 ردصد زعفران ایران به صورت فله و  با بسته های کمتر از وزن 10 گرم صادر می‌شود.

سحرخیز با بیان اینکه 75 درصد زعفران تولیدی کشور صادر می‌شود، در پاسخ به تسنیم گفت: در سال زراعی 95، 260 تن زعفران تولید شد که از این رقم براساس آمار گمرک کشور 170 تن آن صادر شده است.

اسپانیا با زعفران خودمان در برابر ایران دامپینگ‌ می‌کند

عضو هیئت مدیره صندوق صادرات زعفران با اشاره با اینکه اسپانیا به صادرات زعفران یارانه پرداخت میکند در پاسخ به تسنیم اظهار داشت: با وجود اینکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران به حساب می‌آید اما کشور اسپانیا بزرگترین صادر کننده زعفران بسته‌بندی در دنیا است و به خاطر دامپینگ‌هایی که انجام می‌دهد ایرانی‌ها توانایی رقابت با این کشور را ندارند.

سحرخیز در پاسخ به تسنیم درباره قیمت زعفران اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم زعفران در حال حاضر به طور میانگین 4 میلیون و 500 هزار است که با توجخ به کیفیت آن تا 5 میلیون و 500 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

وی در پایان با اشاره با اینکه سطح زیر کشت فعلی زعفران در ایران 115 هزار هکتار است گفت: کشت زعفران به سمت غرب کشور نیز کشیده شده و پیش‌بینی می‌شود که تولید و سطح زیر کشت این محصول در کشور افزایش یابد.

ارسال نظرات