مسوول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در گفتگو با «بسیج»:
محمد بسکابادی گفت: قنات نقش نقش کلیدی و مؤثری در نظام اقتصادی و حیات اجتماعی کشور داشته از اینرو هم قشر علمی و هم مراکز علمی قانونمداران و قانونگذاران قنات را به عنوان یک ارزش بومی در جایگاه اصلی خود قرار دهند.
کد خبر: ۸۹۱۹۰۴۴
|
۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶

محمد بسکابادی مسوول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: قنات یا کاریز یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی تاریخ بشری است که برای رفع یکی از نیازهای مهم و حیاتی جوامع انسانی، یعنی آبرسانی به مناطق کم آب و تأمین آب شرب انسان، حیوان و زراعت و با کار گروهی و مدیریت و برنامه ریزی به وجود آمده است.

وی افزود:  این پدیده شگفت انگیز آبرسانی از دیرباز و از عصر آهن به عنوان یکی از منابع تأمین آب شرب و کشاورزی در مناطقی که با خطرات خشکسالی در فلات ایران روبه رو بوده اند، نقش کلیدی و مؤثری در نظام اقتصادی و حیات اجتماعی کشور داشته و موجب شکوفایی اقتصاد کشاورزی و ایجاد کار و فعالیتهای متعدد شهری و روستایی و باعث آرامش مردم بوده است.

بنا به گفته بسکابادی، به گواه تاریخ، و کشفیات باستان شناسی این فناوری مهم از ابتکارات ویژه ایرانیان بوده و به تدریج، به سایر مناطق جهان، از جمله منطقه های اروپای غربی، شمال آفریقا، چین و حتی به بخشهایی از آمریکای جنوبی چون شیلی راه یافته است.

مسوول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خاطر نشان کرد: بحث قنات یک تکنولوژی بومی ایران است که اجداد ما از حدود 5000 سال پیش کشف کردند و برای آبرسانی به نقاط خشک و نیمه خشک بعضا حدود 30 کیلومتر از دامنه کوه به دشت انتقال  دادند سازه های محیر العقول  که به ذهن بشر نمی گنجد که توسط انسان انجام شده باشد.

وی افزود: قنات تکنولوژی ویژه ای است که به نظر بسیاری متخصصین آب و خاک هم حفظ منابع آبی و هم در تامین آب کشاورزی و شرب هم کمترین آسیب به محیط زیست را دارد این در حالی است که کمترین نیاز به تکنولوژی وارداتی را دارد  قنات ها را با نیروی کارگری و دست ساز هم میتوان احیا و مرمت کرد.

بسکابادی در خاتمه افزود: باید کاری کنیم که تکنولوژی قنات به جامعه و مسوولین هم برسد. هم قشر علمی و هم مراکز علمی قانونمداران و قانونگذاران قنات را به عنوان یک ارزش بومی در جایگاه اصلی خود قرار دهند.

ارسال نظرات