در صورت عدم توانایی بر جبران گناهان خویش، چه کنیم؟

حضرت امام رضا (ع) فرمود: هر کس توان ندارد تا گناهان خویش را جبران نماید پس بسیار بر محمد وخاندانش صلوات فرستد؛ چرا که صلوات موجب نابودی گناهان می شود.
کد خبر: ۸۹۱۸۹۰۶
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از مهمترین وظایف مومنان "صلوات" فرستادن بر پیامبر و آل اوست؛ چنانچه قرآن کریم نیز به تکرار این فریضه را یادآوری می فرماید:

اِن اللّه و مَلائکَتَهُ یصَلونَ علی النّبیّ یا ایّها الّذین آمَنُوا صلوا عَلَیه و سَلّما تَسلیماً" ؛ همانا خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند. ای ایمان آورندگان! شما نیز بر او درود و سلام مخصوص بفرستید.

"ابوسعید خدری" از اصحاب پیامبر خدا می گوید : از آن حضرت پرسیدیم: ای رسول خدا! می می‌ دانیم چگونه بر شما سلام کنیم، اما چگونه باید بر شما صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید:

اللّهمَّ صلّ عَلَی محمّدٍ عبدِکَ و رَسولِکَ کما صَلّیتَ عَلَی آلِ ابراهِیمَ و بَارِک عَلَی محمَّدِ و عَلَی آلِ مُحَمّد کما بَارَکتَ عَلَی ابراهِیمَ.


همچنین در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است که این گونه بر من صلوات بفرستید:

"اللّهمَّ صلِّ علی محمَّدٍ و آلِ مُحَمّدٍ کما صَلّیتَ علی الِ ابراهیِمَ انَّکَ حمیدٌ مَجیدٌ اللّهُمَ بارک عَلَی محَمّدٍ و عَلَی آلَ محَمّدٍ کما بارَکتَ عَلَی آل ابراهِیمَ انَّکَ حمیدً مَجّید."

و نیز فرمود: بر من صلوات ناقص نفرستید! پرسیدند: ای رسول خدا! صلوات ناقص چیست؟ فرمود: نگویید: " اللهم صل علی محمد" بلکه بگویید: " اللهم صل علی محمد و آل محمد."

درباره‌ اهمیت صلوات بر پیامبر همین بس که ما پیروان مکتب اهل بیت آن را موجب پاکی نسل و طهارت ولادت خود می‌دانیم؛ چنانچه در زیارت جامعه‌ کبیره می‌خوانیم:

وَجَعَلَ صَلَواتِنا عَلَیکُم و ما خَصَّنا لانفُسنا و تَزکیَةً لَنَا و کَفّارةً لِذنوُبناَ"؛ و خداوند صلوات بر شما و آنچه که ما را به ولایت شما اهل بیت مخصوص گردانید را موجب نیکویی خلقت ما و طهارت جانهای ما و پاکی جانهای ما و کفاره‌ گناهان ما قرار داد.


درروایت است که حضرت امام رضا (ع) فرمود: مَن لَم یقدِر عَلَی ما یُکَفّر بِهِ ذُنُوبه فلیُکثر مِنَ الصّلواتِ عَلَی محَمّدٍ و آلِهِ فَانّها تَهدِم الذّنوبَ هَدماً.

هر کس توان ندارد تا گناهان خویش را جبران نماید پس بسیار بر محمد وخاندانش صلوات فرستد؛ چرا که صلوات موجب نابودی گناهان می شود.

و نیز فرمود:

الصّلاةُ عَلَی مُحَمّد و آلِهِ تَعدِلُ عندَالله عَزّ و جَلَّ التَّسبیحَ و التَّهلیلَ و التَّکبیر."
درود بر پیامبر و خاندان او در نزد خداوند با ذکر سبحان الله و لا اله الله و الله اکبر برابری می کند.

از حضرت امام محمدباقر (ع) روایت شده که فرمود:

اَثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزَانِ یَومَ القیامَةِ الصّلاةَ عَلَی مُحَمدٍ وَعَلَی آَهلِ بَیتِهِ.
سنگین ترین چیزی که در روز قیامت کفه‌ ترازوی محاسبه قرار داده می شود صلوات بر پیامبر و خاندان اوست.

ارسال نظرات