خبرهای داغ:
غرفه ایران در شصت و نهمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت شاهد رونمایی از مجموعه «مکاشفه و تماشا،‌ سفر به دورن دنیای شیعی» خواهد بود که مجموعه‌ای از تصاویر ثبت شده از اماکن شیعی ایران و عراق است.
کد خبر: ۸۹۱۸۷۸۷
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

مکاشفه

به گزارش خبرگزاری بسیج، شصت و نهمین نمایشگاه گتاب فرانکفورت،‌ مهر ماه سال جاری در آلمان برگزرا می‌شود‌، رایزنی فرهنگی جمهور یالسامی ایران در آلمان از جمله نهادهایی است که برنامه‌هایی را برای این دوره تدارک دیده است.

رونمایی از ترجمه آلمانی «مقتل الحسین(ع)» اثر معروف و ارزشمند ابومِخنف از جمله این برنامه‌هاست که همراه با اجرای تعزیه به زبان آلمانی روز شنبه 14 اکتبر انجام خواهد شد.

این اثر که روایت طبری از مقتل است، توسط انتشارات Königshausen & Neumann به چاپ رسیده است.«مقتل الحسین(ع)» قدیمی‌ترین و معتبرترین مقتل از واقعه کربلاست که به کوشش لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف نوشته شده است. این اثر قضایای پیش از خروج امام حسین(ع) از مدینه تا بازگشت اسیران به مدینه را دربردارد. روایت‌ها نسبتاً با تفصیل و جزئیات است و سیری داستانی دارد و در میانشان اشعار بسیاری نیز از شخصیت‌های حاضر در هر واقعه نقل شده است.

از دیگر برنامه‌های غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی از مجموعه «مکاشفه و تماشا‌، سفر به درون دنیای شیعی» است. این کتاب مجموعه‌ای تصویری از سه آلبوم است که دو آلبوم آن مربوط به دوره قاجار و شامل اولین تصاویر از عتبات عالیات در عراق است؛ اماکنی که در سفر زیارتی ناصرالدین شاه به عراق به دستور وی عکسبرداری شد تا حافظه‌ای مکتوب و تصویری از میراث تشیع در آن منطقه که از قلمرو ایران خارج شده بود، به یادگار بماند.

بنا به گفته سید‌علی موجانی رایزن فرهنگی ایران در آلمان،‌ مظفرالدین شاه قاجار دستور تهیه آلبوم دوم را داد و این آلبوم نتیجه نزدیک به 30 سال تلاش ایران در دوران ناصرالدین شاه برای احیای اماکن مقدس در عراق را که از قلمرو حکومت ایران خارج شده بود، نشان می‌دهد؛ اماکنی که امکان داشت که دولت عثمانی آن‌ها را تخریب کند. برای بازسازی این اماکن سه دهه تلاش صورت گرفت و آلبوم دوم نتیجه تلاش‌ها و فعالیت و تغییرات در این زمینه را ثبت کرده است. آلبوم سوم شامل تصاویری است که هانس برگر، عکاس آلمانی در فاصله سال‌های 2001 تا 2006 میلادی با سفر به اصفهان، قم و مشهد از اماکن شیعی در این شهرها همچون حوزه‌های علمیه تهیه کرده است.

این کتاب کاری مشترک با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، وزارت خارجه ایران و آلمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، کاخ گلستان، شهرداری اصفهان، حوزه علمیه قم و سازمان یونسکو است که در 261 صفحه‌ آماده نشر شده است.

«مکاشفه و تماشا، سفر به دورن دنیای شیعی» یکشنبه 15 اکتبر در پنجمین روز از نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی خواهد شد. دیدار نویسندگان ایرانی و ایتالیایی،‌ نشست بررسی وجوه مشترک افسانه‌های ایرانی و اروپایی‌،آموزش نویسندگی خلاق به کودکان و نوجوانان،جایزه کلاغ سفید 2017 معرفی کتاب‌های راه یافته به فهرست نهایی از دیگر برنامه‌های غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها