خبرهای داغ:
زنان به جهت همزمانی مسئولیت تربیت فرزندان و اشتغال، همواره خواهان بازنشستگی در زمانی کمتر از 30 سال هستند و این درخواست به عنوان یکی از مطالبات جدی آنان محسوب می شود.
کد خبر: ۸۹۱۸۷۸۵
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛ بشری یثربی: زمانی که اهل بیت پیامبر(ص) سه روز روزه گرفتند و افطار خود را انفاق کردند، در روز 25 ذی الحجه، سوره انسان نازل شد و آیه «هل اتی» در شان ایشان اهل بیت پیامبر(ص) نازل شد.

از سال 86 این روز، 25 ذی الحجه، به نام روز خانواده در تقویم رسمی کشور درج شد و چون شورای فرهنگ عمومی اتفاق نظر داشتند که روز بازنشستگان با یک روز در تقویم رسمی کشور تلفیق شود، بهترین روز برای این منظور روز 25 ذی الحجه یعنی روز خانواده انتخاب شد و بدین ترتیب 25 ذی الحجه به نام روز خانواده و گرامیداشت بازنشستگان در تقویم ثبت شد.

در روز گرامیداشت بازنشستگان، بهانه مناسبی برای بررسی یکی از موضوعات مهم و مطالبات زنان در حوزه اشتغال زنان یعنی سن بازنشستگی زنان است.

اما قاعده کلی در پرداخت مستمری بازنشستگی رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی است، در این ماده امده است : "مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد." بر اساس این ماده سازمان تامین اجتماعی موظف است مستمری های پرداختی به بازنشستگان، ازکار افتادگان کلی و مستمری بازماندگان را بنحوی تنظیم نماید که هیچگاه  از حقوقی که سالانه توسط مراجع ذیربط (شورایعالی کار) تعیین می گردد کمتر نباشد.

به موجب این ماده مستمری‌های پرداختی نباید از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در سال مربوطه کمتر باشد که در چند مورد این قاعده اجرا نمی‌شود اما موارد استثنائی باید به طور موردی و مصداقی در قانون تعیین و تصریح شود. اما در تمامی موارد فقط بیمه‌شده می‌تواند به سازمان تامین‌اجتماعی درخواست بازنشستگی دهد و کارفرما نمی‌تواند بازنشستگی کارگر خود را تقاضا کند. صرفا در یک مورد کارفرما می‌تواند خواستار بازنشستگی کارگر خود شود و آن هم در موردی است که سن کارگر بیمه‌شده حداقل ۵ سال از زمان قانونی بازنشستگی گذشته باشد که این موضوع برای زنان ۶۰ سالگی است یعنی کارفرما می‌تواند از سازمان بخواهد که کارگر زن خود را که به ۶۰ سالگی رسیده بازنشست کند.

اما تفاوت زننان و مردان در مورد بازنشستگی به طور کلی زنان 5 سال زودتر از مردان بازنشسته می شوند ولی در مورد سابقه لازم برای بازنشستگی عموما برای خانم‌ها و آقایان یکسان است، که همانطور که گفته شد در چند مورد برای خانم‌ها از نظر سابقه شرایط سهل‌تری در نظر گرفته شده است و با توجه به شرایط و موقعیت های متفاوت زنان بازنشستگی های متنوعی در نظر گرفته شده است.

از جمله مواردی که برای زنان در خصوص سن و شرایط بازنشستگی لحاظ شده است، بازنشستگی با 55 سال سن و حداقل 20 سال سابقه و بازنشستگی  برای زنان بازنشسته با 55 سال سن و حداقل 10 سال سابقه کاری و بیشتر تا ۲۰ سال است که در این صورت مستمری به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق) و در این شرایط ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

اما بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

مورد دیگر بازنشستگی با 20 سال سابقه و 42 سال سن برای مشمولین قانون کار و نیز بازنشستگی با 20 سال سابقه متوالی یا 25 سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان آور است اما پرکاربردترین نوع بازنشستگی زنان با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه است که اکثر زنان شاغل این شرایط را دارند و همواره به دلیل مسائل خانوادگی و تربیت فرزندان و فشارهایی که همزمانی کار اداری و خانه بر آن ها وجود دارد، همواره خواهان کم شدن سال های خدمت خود هستند و به شکل یکی از مطالبات جدی زنان در امر اشتغال محسوب می شود که به تازگی معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از کاهش سن بازنشستگی زنان به 25 سال در لایحه خدمات کشوری در دولت خبر داده است و اگر این وعده عملی شود، شرایط بهتری برای بازنشستگی زنان کارمند ایجاد می شود اما این کار زیرساخت های مالی قوی ای نیاز دارد که امیدواریم در این پیچ و تاب ها این مطالبه به ثمر بنشیند.

ارسال نظرات