عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: حوزه علمیه انقلابی باید بتواند حاکمیت ولایت فقیه را در جامعه به روشنی ترسیم کند و در سطح بالای دینی و با شناخت خود و جامعه، نسبت به مسائل روز برنامه ریزی داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۱۸۵۱۶
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد کرسی‌های خارج فقه در زمینه‌های بانکداری اسلامی، مفهوم شناسی ربا، جمعیت ایران، نقش زنان در جامعه، هنر، رسانه، سینما، موسیقی و... را ضروری خواند و گفت: باید حوزه‌های علمیه طلاب فاضلی را تربیت کنند و تحویل جامعه دهند تا در هر علم و عرصه ای، حرفی برای گفتن داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی،  در نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتمان سیاسی در حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد حسن رحیم پور ازغدی بها اشاره به معیار‌ها و شاخصه‌های حوزه انقلابی از دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری فرمود حوزه علمیه انقلابی باید بتواند حاکمیت ولایت فقیه را در جامعه به روشنی ترسیم کند و نسبت به مسائل روز برنامه ریزی داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «برابری، برادری، حکومت عدل علی (ع)» یکی از شعار‌های زمان انقلاب بود، افزود: به تحقق رساندن این شعار، انقلابی بودن و ماندن حوزه‌های علمیه را موجب می‌شود.

وی با طرح این سوال که حوزه‌های علمیه از سطح طلبه تا مرجع دینی، چه وظیفه‌ای را برای خود تعریف کرده اند؟ ادامه داد: امروزه ما هزار مرجع دینی و عالم و مجتهد نمی‌خواهیم بلکه طلاب با توجه به شرایط زمانه، باید سنگر‌های خالی را پر کنند.

بایسته‌های انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه احساس مسئولیت یکی از شاخصه‌های حوزه انقلابی است، گفت: طلبه‌هایی که در صف شهادت نخستین افراد گردان در دوران دفاع مقدس بودند، معنای حوزه انقلابی و فداکاری را به ما نشان دادند.

وی با اشاره به آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه، ادامه داد: امام راحل بار‌ها نسبت به جوانان غیر روحانی که درس دین نخوانده، اما به مسائل دینی علاقمند هستند، تاکید داشتند که با روی باز و گشاده حرف هایشان را بشنوید و اگر سخنشان زاویه دار بود، به آن‌ها مسیر درست حرکت را نشان دهید.

رحیم پور ازغدی به جذب حداکثری و دفع حداقلی اشاره کرد و یادآور شد: این جمله مقام معظم رهبری می‌بایست استراتژیک عملی همه ما باشد و امروز حوزه‌های علمیه باید بتوانند جوانان مذهبی ضعیف و غیرمذهبی را با مدارا، تحمل، زبان نرم و روی گشاده، به صورتی درست درک و جذب کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) که می‌فرمایند: «هرچه می‌خواهید بگویید، اول خود را جای مخاطب قرار دهید و سپس بازگو کنید»، خاطر نشان کرد: باید از قانون طلایی اخلاق که از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به ما رسیده است درس بگیریم و فوری به دیگران برچسب انحراف نزنیم.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم آینده ایران را بسازیم یعنی به جوانان در همه مسائل بها بدهیم و از اشتباهاتشان بگذریم، با اشاره به اینکه فرهنگ دانشگاه با حوزه متفاوت است، ابراز داشت: جوان در دانشگاه با واقعیت مشکلات روبرو، مواجهه و درگیر است، اما طلبه در حجره برای مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به صورت عمیق در حال فکر کردن و راه چاره است، بنابراین با این تفاوت باید به جوان امروزی نگریست و به وی میدان عمل داد.

اشرافی گری، لبه پرتگاه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اصل دیگر حوزه انقلابی یعنی ساده زیستی و عدم اشرافی گری در میان روحانیون، با تاکید بر اینکه لحظه سقوط روحانیت، زمانی است که به سمت اشرافی گری برود، تصریح کرد: زهد عملی روحانیت در طول تاریخ باعث نفوذ و موفقیت آنان شده است بنابراین باید بیش از گذشته نسبت به این امر یعنی دوری از اشرافی گری حساس باشیم.

وی با بیان اینکه ترس از امر به معروف و نهی از منکر به خاطر اشکال در شخصیت خود افراد است، گفت: باید در این شرایط سخت که روحانیت اداره جامعه را به دست گرفته است، مراقب دیگران و حرکات خود باشید.

وی با تاکید بر حمایت از محرومان و مستضعفان در ادامه ابراز کرد: همه جا در کنار فقرا باشید و بدانید که حمایت از محرومان و مستضعفان در میان روحانیت نباید از بین برود.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: اگر هزاران شهید بدهیم، ولی نتوانیم روش درستی از اجتهاد و بحث را پیاده کنیم به حکومت سکولار که قالب حکومت دینی با تابلو و نقاب حکومت غربی است، تبدیل می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه می‌بایست اختلاف نظر‌ها را به رسمیت بشناسیم، زیرا اگر آن‌ها را درست مدیریت کنیم انحرافی به وجود نمی‌آید، گفت: از طرفی اختلاف نظر‌ها تهدیدی برای انقلاب به شمار نمی‌آید بلکه باید مراقب باشیم اصول تغییر نکند.

ضرورت ایجاد کرسی‌های خارج فقه درباره مسائل روز

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد کرسی‌های خارج فقه در زمینه‌های بانکداری اسلامی، مفهوم شناسی ربا، جمعیت ایران، نقش زنان در جامعه، هنر، رسانه، سینما، موسیقی و... را ضروری خواند و ادامه داد: باید حوزه‌های علمیه طلاب فاضلی را تربیت کنند و تحویل جامعه دهند تا در هر علم و عرصه ای، حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: حوزه علمیه انقلابی باید بتواند حاکمیت ولایت فقیه را در جامعه به روشنی ترسیم کند و در سطح بالای دینی و با شناخت خود و جامعه، نسبت به مسائل روز برنامه ریزی داشته باشد.

رحیم پور ازغدی در پایان با بیان اینکه باید با مداد علما به مبارزه رفت، گفت: توان پاسخگویی به مسائل روز را با وحدت رویه، عمل و انسجام در حرکت خواهیم داشت همانطور که عالمان دینی با قلم خود همیشه در این زمینه حرفی برای گفتن داشته اند.

گفتنی است، نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتمان سیاسی حوزه علمیه خراسان در آستانه هفته دفاع مقدس، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و با همکاری مرکز بسیج طلاب و روحانیون خراسان، در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها