جنگ هنوز به پایان نرسیده است، هنوز هم کوی و برزن به شمیم شهدای جاویدالاثر عطرآگین می شود، هنوز هم استخوان و پلاکی از منطقه جنگی می آید، هنوز خانواده‌هایی هستند که چشم انتظار برگشت عزیزانشان هستند.
کد خبر: ۸۹۱۸۵۰۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، شهادت آرمان‌هایی تعریف کرده است، با موضوعات اجتماعی که اجتماع امروز باید دنباله‌ رو آرمان‌هایی تعریف شده شهید باشد.

آرمان‌هایی که واژه شهادت مفهومی عمیق و روحانی داده است، بزرگترین و بهترین راه قدردانی از خون شهدا، ارزش گذاشتن به آرمان‌های بلند و متعالی شهدا است و یادواره شهدا تجدید میثاق است، آرمان‌هایی که به خاطر آنها از جان و مال خود گذشتند و به جبهه‌های جنگ شتافتند.

متاسفانه برخی از حرکات در داخل کشور با آرمان‌های شهدا همبستگی ندارد، به عنوان مثال آیا بانویی که بی حجاب است و با پوشش نامناسب در جامعه قدم می زند، به آرمان‌های شهدا احترام می گذارد؟ آیا در اجتماعی که دنباله روی از آرمان‌های شهدا عقب افتادگی محسوب شود، به خون پاک شهدا توهین نشده است؟ آیا در اجتماعی که تصور از شهادت یافتن شغل، پست و مقام، وام و پول تلقی شود، آرمان‌های آن جوانمردان را زیر سوال نبرده است؟

یادواره شهدا با رویکردی مذهبی به منزله مجلس ترحیم و پاسداشت مقام شامخ جان بر کفان بوده است، در حقیقت یک اتصال و پیوند قلبی با مجلس عزای سرور و سالار شهیدان است، زیرا الگوی ما از جنگ و شهادت نهضت عاشورای حسینی بود.

شهید متعلق به هیچ حزب و جناحی نیست، اگر امروز خون شهید را دستاویز بازی‌های سیاسی، پیروزی در انتخابات، گرفتن کرسی ریاست و مدیریتی کنند به بهای اندکی خون شهید را معاوضه و به بازی گرفته‌اند.

شهدا مقدس هستند و مقدس می‌مانند و مقوله شهادت یک امر فراجناحی است و ریشه در اعتقادات ما پیدا کرده است، یادواره شهدا یک برنامه و کار فرهنگی است، برنامه فرهنگی برای شناساندن فرهنگ صحیح و غنی شهادت، فرهنگی که نشات گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی است.

فرهنگی که شهادت را یک افتخار، مایه مباهات، سرافرازی و سربلندی می داند در تمامی صحنه‌ها آماده دفاع در مقابل هجوم دشمنان است و امروز بیش از هر زمانی دیگر به فرهنگ غنی رشادت و شهادت در جامعه نیازمندیم، چرا که جنگ هنوز به پایان نرسیده است.

روزگاری نه چندان دور در حالی که نهال انقلاب اسلامی عمر ۲ سالگی را پشت سر می گذاشت و چشم امید به افق روشن دوخته بود، به ناگاه گردبادی شروع به وزیدن کرد که نهال این انقلاب را ریشه برکند تا این نظام هیچگاه تبدیل به یک درخت تنومند نگردد، باغبان پیر و مهربان که احساس خطر کرده بود فرزندان خود را فراخواند، او که مثل همیشه چشم امید به فرزندان دوخته بود دستور جهاد داد.

نوجوانان از سر میز مدرسه برخاستند، کارگران و کشاورزان بیل و کلنگ را به زمین انداختند، کسبه کرکره مغازه را پائین کشیدند، دامادها حجله دامادی را رها کردند و دانشجویان کتاب‌های درس را به گنجه کتابخانه سپردند، جوانان کم سن و سال به دنبال رضایت پدر رعتصاب شام و نهار کردند، بعضی ها نیز برای اعزام و گرفتن رضایت پدر سراغ مادرهایشان رفتند.

همه آنهایی که به وطن عشق داشتند، به پاخواستند تا از مزرعه بزرگ ایران نهال انقلاب اسلامی و منافع ملی دفاع کنند.

آنهایی که ترسو و بزدل بودند به سوراخ موش‌ها خزیدند و به پستوهای خانه پناه بردند و بعضی ها وطن را رها کردند و به اجنبی‌ها پناه بردند.

۸ سال گردباد شروع به وزیدن کرد و گل‌ها پرپر شدند، شاخه‌ها شکستند اما مزرعه ایران علی الرغم ویرانی زیاد پابرجا بود، نهال انقلاب که ۱۰ ساله شده بود پاربرجا ماند، از خاک ایران اسلامی دفاع شد اما بر هر کوی و بامیحجله شهیدی ماند، پدران و مادران از داغ فرزند پیر شدند و بچه‌ها یتیم شدند.

چه خون‌ها ریخته شد تا نهال انقلاب آبیاری گردد، چه سرها رفت که این نهال سر به آفتاب بلند کرد، باغبان پیر داغ پرپر شدن دسته گل‌های خود را تاب نیاورد و به دعای خیر، مزرعه و این نهال ۱۰ ساله را تنها گذاشت و به سوی حق شتافت.

حال از آن روزها چندین سال می گذرد، در شهرها و روستاهای مختلف هرساله شاهد برگزاری یادواره شهدای آلاله در خون خفته هستیم.

از یادواره شهدا سخن به میان آمد، یادمان شهدا یک کار بزرگ فرهنگی جهت شناخت فرهنگ صحیح رشادت و شهادت به نسل‌هایی که جنگ را به چشم ندیده‌اند و فضای جبهه و نبرد برای آنان نا آشنا و ناملموس است تا بدانند آن وقت‌ها صحبت از سهمیه دانشگاه‌ها، پست و مقام، شغل و پول و وام و غیره نبود، دفاع از وطن، خاک و سرزمین مقدس ایران، دفاع از ناموس و شرف و حیثیت بزرگترین آرمان ما بود.

یادواره شهدا، تجدید میثاق با خون شهدا، آرمان‌های امام و انقلاب است و امتحانی که قدردانی خود را نسبت به شهدا و امام شهدا اثبات کنیم، امروز آرامش، امنیت، اقتدار و عزت خود را مدیون خون آنها می دانیمو برگزاری این یادواره‌ها است که به ما نهیب می زند که این انقلاب به سادگی به دست نیامد و غفلت ممنوع است.

یادواره شهدا نماد دلیرمردانی است که دست از دنیا و خانواده‌های خود کشیده‌اند تا پرچم سرخ عاشورای حسینی بر زمین نماند، این یادواره‌ها بهانه ای است تا یاد و خاطر آنها را زنده نگه داریم قطعا این داستان ادامه دار خواهد بود چرا که جنگ هنوز به اتمام نرسیده است.

و اما جانبازان…!!

جانبازان شهدای زنده این انقلاب‌اند، تک تک سرفه‌های جانبازان شیمیایی سندی محکم برای نقض حقوق بشر است، نقض آشکار آزادی و مبارزه با تروریسم، نمام کشورهایی که داعیه دار آزادی و مبارزه با تروریسم هستند خود در صف اول قانون شکنان و ناقضین حقوق بشر قرار دارند.

تسلیحات و بمب‌های شیمیایی را چه کسانی در اختیاز عراق قرار دادند؟ در این جنگ تحمیلی نابرابر چه کشورهایی از عراق حمایت کردند، آثار مخرب و ویران کننده جنگ، پس از گذشت سال‌ها، هنوز به پایان نرسیده است.

جانبازان شیمیایی این شهیدان زنده که آهسته مثل شمع آب می شوند، جانبازانی که دست و پاهای خود را در منطقه جنگی جا گذاشته‌اند، جانبازهایی که ترکش‌های جنگ را هنوز در بدنشان به یادگاری دارند، جانبازانی که چشمان خود را از دست دادند و صورت‌های آنان سوخت، جانبازانی که که با جان خود در راه وطن عشقبازی کردند، ما چقدر به جانبازان خود توجه داریم، آیا شده که به ملاقات جانبازی برویم، یا به آسایشگاه معلولان و جانبازان سری بزنیم.

جنگ هنوز به پایان نرسیده است، هنوز هم کوی و برزن به شمیم شهدای جاویدالاثر عطرآگین می شود، هنوز هم استخوان و پلاکی از منطقه جنگی می آید، هنوز خانواده‌هایی هستند که چشم انتظار برگشت عزیزانشان هستند، هنوز هم اشک‌های فرزندان در فراق پدر شهید قاب عکسش را تر می کند، هنوز هم همسران شهید به دور از چشم فرزند آهسته می گریند.

هنوز هم چشم انتظاری وجود دارد، چشم انتظار برگشت برگشت یک پلاک، یک استخوان یا یک پیراهن کهنه…

یادواره شهدا تداعی کننده ایثار و فداکاری این شهدیان است، متاسفانه برخی از افراد نگاه ظالمانه‌ای به یادگاران جنگ دارند، نگاه مادی به یادگاران جنگ نگاه ناخوشایند و زیبایی نیست، نگاه به خانواده‌های شهدا نباید از دریچه سهمیه‌ها، یافتن شغل و … منصفانه نیست، بیائیم نگاه غیرمنصفانه را کنار بگذاریمو از زوایای مختلف به زندگی خانواده‌های این دلیرمردان بنگریم.

خدا کند که بعضی‌ها ارزش و کرامت فداکاری در جنگ را به بهائی اندک نفروشند، خدا کند که ارزش و مقام شهدا و جانبازان با متاع ناچیز و زودگذر دنیا معاوضه نشود، خدا کند که نشود مثل«شیران جنگیدند و شغالان خوردند».

خدا کند که مقام و ارزش‌های معنوی فدای ارزش دنیوی نشود، برگزاری یادواره شهدا یک رسالت سنگین برای برگزارکنندگان و مجریان یادواره شهدا است، باید با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی و نهایت دقت در انتخاب سخنران، مداح، مجری برنامه، پیام فرهنگی یادواره را به مخاطب القاء کنیم.

باید فضای برگزاری و نحوه آماده ‌سازی فضای مورد نظر، انتخاب کلیپ و نماهنگ مطلوب و تاثیرگذار باشد، از روند برگزاری یادواره و بخش‌‌های مختلف آن از شرکت‌کنندگان نظرسنجی به عمل آورند، اما آنچه نکته مهم در این یادداشت است باید بدانیم که جنگ همچنان ادامه دارد…

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها