علی‌رغم آن که مجوز برگزاری جشن سالانه طنز سیاسی «دکتر سلام» صادر شده است اما دولت، مانع از اجرای این برنامه در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی شده و گفته که این مراسم باید در جای کوچک‌تری برگزار شود!
کد خبر: ۸۹۱۷۶۴۳
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی رئیس‌جمهور در دوره تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین در چهار سال گذشته همواره از ضرورت احترام به نظرات مخالف و منتقدین سخن گفته است این روزها فشار به منتقدین تشدید شده تا جایی که جشن سالانه برنامه «دکتر سلام » که مجوز برگزاری آن در سالن ۱۲هزار نفری آزادی صادر شده بود با اعمال نظر دولتی‌ها لغو و به سالن کوچکتر خانه کشتی (سالن شهدای هفتم تیر) منتقل شده است!
علی‌رغم آن که مجوز برگزاری جشن سالانه طنز سیاسی «دکتر سلام» صادر و حتی هزینه برگزاری این مراسم نیز پرداخت شده است اما دولت، مانع از اجرای این برنامه در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی شده و گفته که این مراسم باید در جای کوچک‌تری برگزار شود!
محمدعلی صدری نیا، کارگردان طنز سیاسی «دکتر سلام» در گفت وگو با کیهان این خبر را اعلام کرده و افزوده است‌: مسئولان دولتی، در دو ماه گذشته فشارهای زیادی برای جلوگیری از برگزاری این مراسم به ما اعمال کردند. به طوری که برای دادن مجوز، هر روز ما را بین مراکز مختلف پاسکاری می‌کردند تا اینکه در نهایت مجوز لازم صادر شد. با این حال، روز گذشته گروه‌های فنی ما را به داخل محل برگزاری این مراسم راه ندادند! عوامل اجرایی ما هم طی این مدت دنبال توضیح قانع‌کننده‌ای بودند اما همه مسئولان، از شخص فرماندار تهران به بالا تنها چیزی که می‌گویند این است که این مراسم در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی نباید برگزار شود و در محل کوچک‌تری باید برگزار شود! این درحالی است که خود این آقایان برای برگزاری این مراسم در محل مذکور به ما مجوز داده‌اند و تمام برنامه‌ها را چک کرده‌اند. ما هم با سالن قرارداد بسته‌ایم و روند همه چیز به طور قانونی انجام شده و حتی هزینه برگزاری مراسم هم پرداخت شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که «فکر می‌کنید دلیل مخالفت دولت چیست؟» اظهار داشت: دقیقا نمی‌دانم از چه چیزی هراس دارند؟ شاید از دیدن چهره 12‌هزار دانشجوی بانشاط و انقلابی هراس دارند. اما هیچ پاسخ درستی نمی‌دهند. برخی از مسئولان هم به‌طور درگوشی به ما گفته‌اند: «خیلی پیگیر نشوید؛ از بالا به ما فشار آورده‌اند که مراسم با حضور این جمعیت برگزار نشود»!
گفتنی است با فشار و اعمال نظر دولتی‌ها «جشن تولد 4 سالگی دکتر سلام که قرار بود در سالن ۱۲هزار نفری آزادی برگزار شود ساعت 15 امروز در سالن خانه کشتی (سالن شهدای هفتم تیر) برگزار
خواهد شد»
از سوی دیگر سیدامیر سیاح تهیه‌کننده برنامه پایش در صفحه شخصی خود نوشته است : هیچوقت درکار رسانه اینطور احساس خفگی و شرم نکرده بودم مالباخته‌های کاسپین، ثامن‌الحجج و افضل توس التماس می‌کنند دردشان را انعکاس دهم، نمی‌توانم.
از پناه بردن به خدا از بستن دهان منتقدین تا فشار بودجه‌ای بر رسانه‌ها!
پیش از این نیز کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی با ‌اشاره به فشار بودجه‌ای دولت به صدا و سیما تصریح کرده بودند « دولت با اهرم بودجه بر صدا و سیما فشار آورده و از این طریق جلوی انعکاس دردهای مردم و انتقادات کارشناسان را می‌گیرد.»
در این رابطه یکی از مجری‌های‌ اخبار 20:30 گفته بود «‌اگر می‌بینید خبرها به این صورت شده بدانید حقوق ما دست دولته و اگه غیر این عمل کنیم بودجه صدا و سیما را نمی‌دهند و حقوق ما را قطع می‌کنند پس مجبوریم بگیم همه جا آرومه»!
این همه در حالی است که رئیس‌جمهور پیش از این و چه در دوران تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال 1392 و چه در چهار سال گذشته همواره بر آزادی بیان و احترام به منتقدین سخن گفته بود‌، تنها به گوشه‌ای از جملات روحانی که در چهار سال گذشته و پیش از آغاز دولت دوازدهم بر زبان رانده‌اند توجه کنید ؛
- دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار هم جمع شده‌ایم. (در مراسم «جشن انتظار و امید» در تاریخ 22 خرداد 93)
- خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم‌گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. (مراسم تنفیذ‌- تاریخ 12مرداد 1392)
- یکی از مشخصات این دولت این است که انتقاد‌پذیر است و هرکس با هر لحنی انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن انتقاد کاملا مودبانه و اخلاقی باشد و اعتراض حتما در چارچوب قواعد بازی باشد، به هر حال دولت از این به بعد قدم‌های بلندتری خواهد برداشت و این قدم کوچک دولت خواهد بود. برخی ممکن است مخالف باشند و یا اعتراض کنند. حق آنهاست که اعتراض کنند (دهم مهرماه 1392 - جلسه هیئت دولت)
- دولت، دولتی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو در برابر ملت و انتقادپذیر خواهد بود. دولت به انتقاد سازنده افتخار می‌کند. همه یادمان باشد، باید به فکر انتقاد باشیم. هیچ‌کس به فکر انتقام نباشد. همه ما تلاش کنیم، نقد سازنده، همان جمله النصیحه لائمه المسلمین. نصیحت یعنی دلسوزی و با اخلاص سخن گفتن و با گفتار صحیح کمک کردن. نصیحت به معنای کمک از راه سخن دلسوزانه است. همه ما باید نقد را بپذیریم. (مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)
- دولت باید گوش شنوایی ‌برای سخنان، مطالبات و نقد و هدایت مردم داشته باشد. (نشست شورای اداری استان - 16 مرداد 1393)
- ما منتی نداریم، نقد را می‌پذیریم و در واقع موظف هستیم که نقد و نصیحت را بپذیریم. (بیست و دومین همایش ائمه جمعه - ۱۹ شهریور‌۱۳۹۲)
- همه تحمل‌ها را بالا ببریم. نقد، ‌اشکال ندارد، اما همه به هم احترام بگذاریم تا این نقد‌ها سازنده و موجب تعالی کشور شود. (17 بهمن 1393)
- دولت از موعظه حسنه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند و این موجب تقویت دولت است، چرا که دولت و کارگزاران مصون از ‌اشتباه نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند. (بیست و دومین همایش ائمه جمعه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۲)
- این افتخار دولت است. در هیئت وزیران به مسئولان گفته‌ام که نباید شکایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه باشد. می‌بینید که امروز انتقاد صریح می‌کنند و این حق آنهاست. (اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات)
مانند دوره تبلیغات
با مردم رفتار کنید
این‌ها همه مواضعی است که از سوی رئیس‌جمهور در چهارساله اول دولت اظهار شده است، جالب آنکه رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خواستار آن شده بود که « همان‌طورکه در این یک هفته با مردم رفتار کردیم، در این چهار سال هم با آنها برخورد ‌کنیم.»
حال می‌توان از رئیس‌جمهور خواستار شد همان‌گونه که در دوره تبلیغات انتخاباتی و در چهار سال گذشته از آن سخن گفته‌اند با مردم رفتار کنند و انتقادها را با خشونت چه از طریق تحقیر و تخریب شخصیت منتقدین و چه از طریق فشار بودجه‌ای چنانچه در مورد صدا‌وسیما مشاهده می‌شود
ننوازند.

ارسال نظرات