خبرهای داغ:
وزارت ورزش برخلاف قرارداد منعقده، سالن ۱۲ هزار نفری را به «دکتر سلام» نمی‌دهد!

دولت راه «آزادی» را بر منتقدان بست

به‌رغم اخذ مجوز‌های لازم از فرمانداری تهران، عقد قرارداد اجاره سالن و پرداخت وجه اجاره از سوی برگزار‌کنندگان جشن «دکتر سلام»، برخی مقامات دولتی که از آن‌ها با عنوان «مقامات بالا» نام برده شده، جلوی برگزاری این جشن دانشجویی را گرفته‌اند...
کد خبر: ۸۹۱۷۲۸۲
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به‌رغم اخذ مجوز‌های لازم از فرمانداری تهران، عقد قرارداد اجاره سالن و پرداخت وجه اجاره از سوی برگزار‌کنندگان جشن «دکتر سلام»، برخی مقامات دولتی که از آن‌ها با عنوان «مقامات بالا» نام برده شده، جلوی برگزاری این جشن دانشجویی را گرفته‌اند و نمی‌خواهند پنج‌شنبه این جشن در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شود. «محمدعلی صدری‌نیا» کارگردان «دکتر سلام»، به «جوان» می‌گوید، آن‌ها به ما نمی‌گویند که از چه چیز می‌ترسند که نمی‌خواهند جشن برگزار شود!

دکتر سلام، نام آشنایی در ادبیات سیاسی دانشجویی است، طنزی سیاسی برای مخاطبانی که اکثریت‌شان را جامعه دانشگاهی و دانشجویان تشکیل می‌دهند و در آن نقد‌های جدی در قالب طنز بر سیاست‌های داخلی و بین‌المللی به دولت وارد می‌شود. شاید همین مسئله باعث شده امسال جشن سالانه دکتر سلام، با سنگ‌اندازی‌های عجیب و غریب دولتی روبه‌رو شود؛ سنگ‌اندازی‌هایی که برگزاری جشن در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی را با مخاطره روبه‌رو کرده است.

انتقاد‌ها از اقدام غیرقانونی دولت
جلوگیری از برگزاری جشن دکتر سلام در آزادی، انتقادهای زیادی را در پی داشته است. سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ممانعت وزارت ورزش از برگزاری جشن دکتر سلام، تأکید می‌کند: روحانی حتماً و حتماً صحبت‌هایش را در ایام انتخابات به یاد آورد که همواره می‌گفت: باید از نقد و نقادی استقبال کرد. تصور می‌کنم رویکرد انتقادی دکتر سلام، که فارغ از جناح‌گرایی به نقد طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌پردازد، خوشایند آقایان نیست و موجب این سنگ‌اندازی‌ها شده است. برخی معتقدند که انتقاد باید در مدح آن‌ها باشد و مطرح کردن عیوب‌شان به زبان طنز را برنمی‌تابند.

محمدرضا گلرومفرد، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، نیز در واکنش به سنگ‌اندازی دولت می‌گوید: چطور است که ۲۳ میلیون طرفدار آقای روحانی می‌توانند بعد از انتخابات با راه انداختن کارناوال‌های خیابانی شادی کنند، اما ۲۵ هزار نفر از طرفداران یک طنز سیاسی اجتماعی نمی‌توانند با لحاظ همه ملاحظات قانونی جشن بگیرند!
اقدام غیرقانونی دولت در ممانعت از برگزاری جشن دکتر سلام، اعتراض‌های متعددی در فضای مجازی نیز داشته است.

برخی از واکنش‌های انتقادی به این شرح است: «استقبال بی‌سابقه از جشن دکتر سلام کار را به وزرای دولت روحانی رسانده. آغاز کارشکنی دو روز مانده به جشن فقط و فقط نشانه ترس است!»، «آقای روحانی یه دکتر سلام رو برای مردم بذارید! اونو دیگه لغوش نکنید! براش مزاحمت ایجاد نکنید!» یا «اگه دولت به جای صرف این همه انرژی برای برگزار نشدن دکتر سلام رو در مبارزه با بیکاری استفاده می‌کرد الان باید از چین کارگر وارد می‌کردیم.»

پای وزارت ورزش در میان است!
اما دقیقاً چه بر سر برگزاری جشن دکتر سلام آمده است؟ محمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مجموعه دکتر سلام در گفت‌و‌گو با «جوان»، درباره اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داده و چگونگی سنگ‌اندازی دولت می‌گوید: ما امسال با فشار عجیبی روبه‌رو بودیم.
سال‌های قبل هم برگزاری جشن دکتر سلام بدون فشار نبوده ولی امسال خیلی فشار آورده‌اند. فرآیند گرفتن مجوز از چند روز به حدود یک ماه کشیده شد و وزارت کشور و فرمانداری تهران ما را بین خودشان بار‌ها و بار‌ها پاسکاری کردند. با آنکه از نظر قانونی مسئول اعطای مجوز برگزاری مراسم‌های سیاسی، فرمانداری است و ما یک بار مجوز برگزاری مراسم را گرفته و بر اساس آن قرارداد سالن را بسته بودیم، اما الان می‌گویند دوباره باید مجوز گرفته شود و نباید در ورزشگاه آزادی جشن را برگزار کنیم. صدری‌نیا در پاسخ به این سؤال که فشارهای جدید و سنگ‌اندازی برای گرفتن دوباره مجوز از چه زمانی آغاز شد، می‌گوید: حدود ۱۰ روز پیش بود که گفتند دوباره باید مجوز بگیرید و این بار باید از استانداری مجوز بگیرید، وقتی دلیلش را پرسیدیم گفتند از بالا فشار آورده‌اند؛ بچه‌های اجرایی جشن حدود یک هفته بین فرمانداری و استانداری تهران در رفت و آمد بودند و هی پاسکاری می‌شدند.

در حالی که خود آقایان متن قانون را برای ما می‌خواندند که نوشته بود باید مجوز را فرمانداری صادر کند. در نهایت هم استاندار تهران مستقیم برای فرمانداری نوشت که مجوز برگزاری جشن را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه در این بین وزیر ورزش و حراست این وزارتخانه تلاش زیادی می‌کنند تا جشن دکتر سلام در آزادی برگزار نشود، تأکید می‌کند: با وجود مجوزی که ما گرفته‌ایم، نمی‌دانم وزارت ورزش مستقلاً در حال سنگ‌اندازی است یا اینکه مرجعی بالاتر از وزارتخانه به آن‌ها گفته مخالفت کنند.

صدری‌نیا درباره دلیلی که برای مخالفت با برگزاری جشن آورده می‌شود، می‌گوید: تن‌ها چیزی که به ما می‌گویند این است که «از بالا می‌گویند جشن در ورزشگاه آزادی برگزار نشود و به جای آن در سالنی کوچک‌تر برگزار شود.»

دکتر روحانی به نفع دکتر سلام اقدام کند!
کارگردان مجموعه دکتر سلام تصریح می‌کند: ما ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام حضور در جشن را داشته‌ایم که از این بین برای ۱۴ هزار نفر کارت صادر شده است، آیا کسانی که می‌گویند جشن را در سالن کوچک‌تری برگزار کنید، مسئولیت حضور ۱۴ هزار نفر در یک سالن چهار، پنج هزار نفری را قبول می‌کنند و عواقب احتمالی آن را به گردن می‌گیرند؟

صدری‌نیا با تأکید بر اینکه مجوز برگزاری جشن و همچنین قرارداد اجاره سالن ۱۲ هزار نفری آزادی کاملاً قانونی است و وجه آن نیز پرداخت شده، تأکید می‌کند: قطعاً اتفاقات رخ داده را از طریق شکایت به مراجع قضایی دنبال می‌کنیم. هم اکنون کلیه تجهیزات فنی، نور، صدا و دکور مراسم جشن در داخل سالن است و طی روزهای گذشته بچه‌های ما در حال آماده‌سازی سالن بوده‌اند، اما نمی‌دانم چطور شد که یکی از مسئولان گویا شب خوابیده و صبح بیدار شده و دستور داده جلوی ورود نیروهای فنی ما به داخل سالن گرفته شود.

وی می‌گوید: سنگ‌اندازی برای برگزاری مراسم جشن دکتر سلام که مجوز قانونی دارد، آنقدر زیاد بوده که به نظر می‌رسد تن‌ها باید خود شخص آقای روحانی وارد کار شود تا کار به سرانجام برسد.

کارگردان دکتر سلام، با تأکید بر اینکه جشن دکتر سلام به فضل الهی در موعد مقرر برگزار می‌شود، می‌گوید: بیش از نیمی از ۱۴ هزار نفری که برایشان کارت صادر کرده‌ایم از شهرستان به تهران می‌آیند و همگی با صرف هزینه شخصی قرار است در این جشن شرکت کنند، هرگونه ممانعت و سنگ‌اندازی در برگزاری این جشن تعدی به حق‌الناس است.

صدری‌نیا، با اشاره به برنامه‌ریزی سه‌ماهه برای برگزاری جشن دکتر سلام و دعوت از چهره‌های سیاسی، رسانه‌ای و هنری برای حضور در این جشن می‌افزاید: در این مراسم غافلگیری‌های زیادی برای حضار داریم و بعضی از مهمانان ویژه دکتر سلام برای اولین بار است که در آن مراسم حاضر می‌شوند. لازم به یادآوری است که جشن دکتر سلام، امسال چهارساله می‌شود و آنقدر جایگاه مردمی دارد که با سنگ‌اندازی‌های دولتی جلوی حرکتش گرفته نشود.

منبع: جوان

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار