خبرهای داغ:
رئیس نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در فارس با ابراز نگرانی از کاهش «گردشگری سلامت» در فارس، گفت: هر هفته چندین جسد از مهاجران غیرقانونی به خارج از کشور، وارد استان فارس می‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۷۱۳۳
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

سید حسن خلیلی در دیدار با جمعی از خبرنگاران با اشاره به روند صدور روادید در استان فارس و مباحث مربوط به امور کنسولی و مهاجرت‌ها، اظهار داشت: با توجه به آمارها باوجود افزایش گردشگران در 4 سال اخیر، امسال با کاهش «گردشگری سلامت» در فارس روبه‌رو هستیم که در این زمینه احساس خطر می‌شود.

وی با اشاره به دلایل کاهش گردشگری سلامت در استان فارس، خاطرنشان کرد: وجود دلالان در بحث گردشگری سلامت یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ورود گردشگر در این حوزه است که باید برای آن فکری جدی کرد.

این مقام مسؤول افزود: دلال‌ها به‌نوعی در کشورهای مبدأ و مقصد ریشه دوانده‌اند که شناسایی و مقابله با آنان دشوار است، ضمن اینکه برخورد قهری با آنان در کوتاه‌مدت باعث کاهش ورود گردشگر به کشور نیز خواهد شد، بنابراین نیاز به ساماندهی این افراد برای کنترل و نظارت بیشتر به شکل قانونی، به‌شدت احساس می‌شود.

خلیلی در مورد ضرباتی که دلال‌ها به بحث توریسم درمانی می‌زنند، بیان داشت: دلال‌ها به دلیل اینکه دنبال سود آنی و فوری هستند، گردشگر را به کشور آورده و به مراکز درمانی می‌برند و پس‌ازآن معلوم نیست که روند معالجه و درمان آنان به شکل مطلوبی انجام خواهد شد یا نه؛ که در بیشتر موارد نتیجه منفی بوده است، حتی موردی مشاهده شده که برای عمل چشم آمده اما درنهایت با جراحی پا از ایران خارج‌شده است! یعنی دلالان آن‌قدر برای وی بیماری تراشیده‌اند که مجبور به یک عمل دیگر شده است.

وی اضافه کرد: دلال‌ها با سازوکارهایی که دارند و نفوذی که در سازمان‌ها از آن برخوردارند از پزشکان وقت یک‌روزه می‌گیرند! و همین مسائل باعث شده گردشگران سلامت در اختیار آنان قرار گیرند اما نتیجه گرفتن توریست‌ها از فرایند درمانی، دیگر مشخص نیست و دلال‌ها نیز کاری به این موضوع نداشته و تنها به فکر سود آنی خود هستند.

این مقام مسؤول نتیجه هدایتگری دلالان در بحث توریسم درمانی را این‌گونه بیان کرد که در بلندمدت به دلیل نتیجه نگرفتن توریست‌ها از فرآیند درمان خود، دیگر به کشور ایران سفر نخواهند کرد و این مسئله در بلندمدت به کاهش گردشگری سلامت منجر خواهد شد.

خلیلی همچنین گفت: ضربه‌ای که دلالان به گردشگری سلامت استان فارس وارد می‌کنند ازاین‌جهت مهم است که این استان قطب پزشکی است و می‌تواند سالانه گردشگران بسیاری را جذب کند که متأسفانه با این وضعیتی که دلالان در این حوزه به وجود آورده‌اند، در بلندمدت با کاهش ورود توریست مواجه خواهیم شد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس با بیان اینکه به دلایل متعدد حذف دلالان نیز امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: دلالان علاوه بر مواردی که مطرح شد گردشگران را در مکان‌های نامناسب اسکان داده و مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند.

وی کنترل و نظارت بیشتر بر کسانی که در بحث ورود گردشگران سلامت را بر عهده دارند از نهادهای ذی‌ربط مانند استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و... خواستار شد.

در ادامه این نشست، رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان فارس به بحران مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاقچیان انسان اشاره کرد و اظهار داشت: مهاجرت‌های غیرقانونی به خارج از کشور تلفات بسیاری را به استان تحمیل کرده است.

خلیلی افزود: در هفته شاهدیم که چندین جسد از خارج از کشور وارد استان فارس می‌شود که عمدتاً جوانانی هستند که به‌طور غیرقانونی قصد خروج از کشور را داشته که یا در رودخانه‌ها غرق‌شده یا دچار اعتیاد و افسردگی شدید شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشتر قربانیان مهاجرت غیرقانونی به خارج از کشور را اقشار متوسط رو به ضعیف جامعه به لحاظ مالی شامل می‌شوند، تصریح کرد: در ماه چندین نفر که دچار افسردگی‌های شدید شده‌اند را تحویل خانواده‌ها می‌دهیم که قصد داشته‌اند به‌صورت قاچاقی به خارج از کشور مهاجرت کنند.

این مقام مسؤول با هشدار به خانواده ها در خصوص مهاجرت های غیر قانونی و خطرات آن، از مسؤولان ذی‌ربط خواست که در خصوص کنترل مهاجرت‌های غیرقانونی و جلوگیری از قاچاقچیان انسان، تدبیری مناسب بیندیشند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس در ادامه به صدور روادید در استان فارس برای گردشگران و تسریع در کار اشاره کرد و افزود: در سال 95 بیش از 19 هزار روادید در فرودگاه شیراز برای گردشگران صادر شد که این کار بدون تشریفات خاص و در کم‌ترین زمان ممکن صورت گرفته است.

خلیلی ادامه داد: از قبل ورود این گردشگران به کشور بیش از یک‌میلیون یورو وارد کشور شده که درآمدی مستقیم را برای استان فارس ایجاد کرده و این مهم به مدد سرعت بخشیدن به صدور روادید و معطل نشدن گردشگران در فرودگاه به‌دست‌آمده است.

وی همچنین به راهپیمایی اربعین حسینی و روند صدور روادید در استان فارس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: روادید مسافران 4 استان فارس، بوشهر، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد در استان فارس صادر می‌شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه برای تمام افرادی که جهت مراسم اربعین قصد رفتن به کشور عراق را دارند، روادید صادر خواهد شد، خاطرنشان کرد: کسانی که قصد رفتن به کشور عراق برای مراسم اربعین را دارند کمی صبر و حوصله به خرج داده تا روند صدور روادید برای آن‌ها طی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها