خبرهای داغ:
رمان «رویای آق‌تاریم» اثر مصطفی جمشیدی از سوی نشر «به‌نشر» روانه بازار کتاب شد.
کد خبر: ۸۹۱۷۰۵۹
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، رمان «رویای آق‌تاریم» اثر مصطفی جمشیدی از سوی انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شد.

رمان به لحاظ تکنیکی به نثر روانی سعی دارد ماجرای مردی نه قهرمان و نه شکست خورده را روایت کند، قدیر یا اسماعیل شنگل، مرد جا افتاده‌ای است که اگر چه یک ماهیگیر است اما بر اساس یک غیرت دینی و رگ سیادت، ماهیگیران را در اقلیم شمال بر مبارزه می‌شوراند و سعی دارد با نظامیان در شهرهای شمالی درگیر شود.

رویارویی با بازمانده‌های شورش جنگل و سپاهیان دانش و کمونیست‌ها و ساواک و همنشینی با مردی اطریشی که کارخانه پنکه‌سازی دارد و حکایات بی‌شمار سفرهای او به آنسوی مرزها و بادکوبه و غیره، جهان وی را می‌سازند. عاقبت پس از پیروزی انقلاب در سال‌های پیری در کنار دریا از یکی از عوامل ستمشاهی چاقو می‌خورد.

این حکایت مردی دلسوخته و مرشد و شوریده و آزاده است که نویسنده سعی داشته اضلاع شوریدگی وی را ترسیم نماید. راوی روایتگری از آن سال‌ها را در قد و قامت آدمیانی معمولی و در تب همان ساله‌ای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مدنظر دارد و جهان نه چندان کهنه شده را در جریانی سیال حکایت می‌کند. شاعرانگی و اتکا به شخصیت نادر و متفرد قدیر و جهان ماهیگیران همنوا با او در اقلیم شمال از ویژگی‌هایی این رمان است.

انتخاب لوکیشن‌ها و زیست بومی نواحی و سرشت داستان که سعی دارد اقلیم خزر را در یک غریبه گردانی موثر بازآفرینی کند از ویژگی‌های دیگر کار است.

«آق‌تاریم» نام مرغ زیبایی است که در رویا و واقعیت قدیر به آن می‌اندیشیده،‌ رمان «رویای آق‌تاریم» به قلم مصطفی جمشیدی را نشر «به‌نشر» چاپ کرده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها