خبرهای داغ:
اندر حکایت

خواب سنگین مسئولان و فراموشی امامزاده چهار منار در آستانه تبریز 2018

در آستانه تبریز 2018 امامزاده چهار منار که از قدیمی ترین امامزاده های کشور می باشد مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۹۱۶۹۱۱
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداه کل اوقاف و امور خیریه طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تخریب بخشی از امامزاده چهار منار توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تبریز، برخی از مسئولان اداره کل و ناحیه تبریز و جمعی از خبرنگاران در محل این امامزاده حضور یافته و از نزدیک در جریان مشکلات قرار گرفتند.

ناگفته نماند مقبره چهار منار تبریز که از دوران سلجوقی به یادگار مانده و یکی از پارامترهای اصلی در ثبت جهانی بازار تبریز محسوب می‎شود، این روزها حال خوشی ندارد، به طوریکه وقتی از درب آن وارد می‌شویم به عمق فاجعه پی می‌بریم.

مقبره امیرمولا، مقبره امیر وهسودان روادی و امیرمحمد(مملان) روادی، مقبره‌ای کم‌نظیر از دوره سلجوقی است که در دوره‌های بعد خصوصا در دوره صفوی و قاجار بعد از زلزله‌های مختلف تبریز، بازسازی شده است؛ البته در منابع اخیر به حضور مزار مربوط به سیدی بزرگوار در محدوده این مجموعه نیز اشاره شده است و احتمال می‌دهند که به شرف عزت آن بزرگوار گنبدمقبره امیروهسودان و امیرمحمد روادی در این محوطه ساخته شده باشد.

این گنبد مقبره به‌عنوان یکی از عناصر پایه شهرسازی تبریز به همراه مسجد جامع تبریز، یکی از شاخص‌های مبنای تبریز در پرونده ثبت‌جهانی تبریز است. بخش عمده مجموعه تاریخی بازار تبریز به خاطر اهمیت این بنا در تمام اسناد و نقشه‌های دوران مختلف تاریخی چند‌صد سال گذشته، با نام محله چهارمنار ثبت شده است.

این بنا و مجموعه محوطه آن که شامل این گنبد مقبره و گنبد مقبره ای دیگر و فضاهای جنبی آن در بخش شمالی حیاط بود در سال 1385 به ثبت ملی رسیده و اکنون این مقبره تاریخی و مذهبی به حال خود رها شده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها