تعاونی ها برای جلوگیری از توم، تکاثر شرکت ها، اشتغالزایی، مهار تورم و ایجاد عدالت اجتماعی نقش موثر و برجسته ای دارند.
کد خبر: ۸۹۱۶۷۸۵
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در آیین قدردانی از تعاونگران برتر استان زنجان گفت: با اشاره به اینکه فعال بودن 1080 تعاونی از چهارهزار تعاونی استان، به این معنی است که تعاونی‌ها هنوز به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی دست نیافته‌اند

اسدالله درویش امیری افزود: در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه بر لزوم توسعه فعالیت های تعاونی تاکید شده است و این موضوع جدای از نگاهی که در دولت و مجلس شورای اسلامی جریان دارد، به تاسی از ابلاغیه سیاست های بالادستی نظام جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید تمام ارکان نظام قرار دارد.

وی به وجود بیش از چهار هزار تعاونی در این استان اشاره کرد و ادامه داد: فعال بودن فقط یکهزا و 80 فقره از این تعاونی ها نشان می دهد که هنوز از توان این بخش از اقتصاد آنگونه که باید و شاید استفاده نشده و تعاون به جایگاه حقیقی خود نرسیده است.

درویش امیری بااشاره به اینکه در تعریف تعاون این‌گونه آمده است که «بهره‌گیری از ظرفیت‌های جمعی و تلاش همگانی برای توسعه جامعه»، تصریح کرد: وقتی به آمار اعضای بخش تعاون استان که مشتمل بر 800 هزار نفر است، می‌نگیرم، به این نتیجه می‌رسیم که باید از این ظرفیت ارزشمندی که در بخش تعاون استان وجود دارد، به بهترین شکل استفاده کنیم؛ چرا که این همان رویکرد اصلی دولت در حمایت از بخش خصوصی است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکید ما این است که اگر قرار باشد بنگاه‌های اقتصادی دولتی واگذار شود، اولویت در این واگذاری‌ها باید با تعاونی‌ها باشد، اظهار کرد: یکی از ارزشمندترین پتانسیل‌های بخش تعاون این است که سرمایه‌های خرد و کوچک افراد را که به تنهایی قادر به تشکیل بنگاه بزرگ اقتصادی نیستند، تجمیع کرده و مبادرت به این کار می‌کند.

درویش امیری برخوداری تعاونی ها از امتیاز تخفیف مالیاتی، ارائه تسهیلات حمایتی و انعطاف و تنوع در شیوه های افزایش سهام این بخش را نمونه هایی از حمایت دولتمردان از این بخش اعلام کرد و خواستار حمایت از تعاونی ها برای ورود به بازارهای هدف و ایجاد فرصتی عرضه محصول تولیدی در عرصه جهانی شد.

استاندار زنجان گفت: می توان از تعاونی های وسیع، گسترده و ملی برای سرمایه گذاری های کلان استفاده کرد و سرمایه های اندک اقشار پایین جامعه را در حوزه تولید و اشتغال به شکل متمرکز به کار گرفت.

وی تاکید کرد: تعاونی ها برای جلوگیری از توم، تکاثر شرکت ها، اشتغالزایی، مهار تورم و ایجاد عدالت اجتماعی نقش موثر و برجسته ای دارند.

درویش‌امیری با اشاره به اینکه امروز نیازمند این هستیم که دلایل عدم توفیق تعاونی‌ها و قرار گرفتن در جایگاه واقعی‌شان را که در قانون نیز به آن اشاره شده است، مورد بررسی قرار دهیم، افزود: بدون شک می‌توان با ارایه راهبردهایی چون ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی، تنوع در شیوه‌های افزایش سرمایه توزیع سهام، رفع محدودیت‌ها از حضور تعاونی‌ها در همه عرصه‌های اقتصادی و تاسیس تعاونی‌های فراگیر ملی برای زیر پوشش قرار دادن جامعه متوسط و ضعیف، از این مشکلات بیرون رفت

 

ارسال نظرات