روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در مراسم افتتاحیه دوره تربیت حقوقدانان طراز انقلاب اسلامی؛
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور گفت: تحقق تمدن نوین اسلامی به‌عنوان غایت شکل‌گیری انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری درگرو تشکیل نظم و دولت اسلامی است.
کد خبر: ۸۹۱۶۴۸۰
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

اصل قانون اساسی و مبانی انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده ای در تحقق تمدن نوین انقلاب اسلامی داردبه گزارش سرویس بسیج حقوقدانان کشور خبرگزاری بسیج، مهدی بهرامیان مسئول سازمان بسیج حقوقدانان در مراسم افتتاحیه دوره تربیت حقوقدانان طراز انقلاب اسلامی که با حضور دادستان کل کشور و نخبگان دانشگاهی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد، تربیت حقوقدان طراز انقلاب اسلامی را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: اگر بخواهیم در راستای اهداف کلان بسیج حقوقدانان صحبت کنیم یکی از مهم‌ترین مدخل‌های ترسیم نظام مطلوب در حقوق عمومی، آسیب‌شناسی و شناخت خلأهای آن در ایران از یکسو و پرداختن به نقایص علمی و ساختاری نظام سیاسی از سوی دیگر است.

وی افزود: تحقق تمدن نوین اسلامی به‌عنوان غایت شکل‌گیری انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری درگرو تشکیل نظم و دولت اسلامی بوده که طبیعتاً خاستگاه نظریه‌پردازی در حوزه مبانی تشکیل نظام و دولت اسلامی دانش حقوقی«حقوق عمومی» است که بی‌شک نخبگان حوزوی و دانشگاهی ملتزم و متعهد به مبانی مقدمه و اصل قانون اساسی و انقلاب اسلامی، نقش تعیین‌کننده‌ای در این راستا دارند.

وی به مسائل موردتوجه این سازمان اشاره و خاطرنشان کرد: از سویی فرهنگ‌سازی و بسترسازی و تلاش برای تحقق و گسترش عدالت و دفاع از آزادی‌های مشروع و صیانت از ارزش‌ها و مبانی نظام و جلوگیری از نفوذ اندیشه‌های انحرافی با تبیین مبانی حقوقی و قضائی اسلام در چهارچوب فقه جواهری از مسائل مورد توجه این سازمان است.

بهرامیان بابیان اینکه دانش حقوقی را دارای سابقه طولانی در نظام آموزشی کشور می‌بینیم، ابراز کرد: اقبال دانشجویان به این رشته به نسبت سایر رشته‌ها در شاخه علوم انسانی بیشتر است که علت‌هایی چون اشتغال، نیاز روزمره مردم، خانواده‌ها، شرکت بازرگانی و ارگان‌های دولتی و از طرفی مدرک‌گرائی سبب کاهش شدید تعمیق در حیطه‌های مختلف دانش حقوق گردیده و بعضاً دانشجویان از قدرت استنباط و استنتاج لازم برخوردار نبوده و مهارت کافی در استفاده از دانش خود ندارند.

وی بیان کرد: منابع علمی در رشته حقوق به‌ویژه حقوق عمومی تحت تأثیر حقوق غرب قرار داد و عمدتاً نویسندگان حقوقی با تأثیر بر این نگرش آشنایی لازم را با فقه اسلامی و به‌ویژه فقه امامیه که حالتی پویا و رو به تکامل دارد را ندارند و همین امر سبب نگاه کارکرد گرایانه به فقه و قانون بدون استوار سازی آن‌ها بر مبانی و ضوابط اصیل شده است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور ابراز کرد: آسیب‌های حاکم بر سیاست‌گذاری آموزشی، آسیب‌های حاکم بر رشته‌های دانشگاهی حقوق، آسیب‌های راجع به‌نظام اجرائی آموزش حقوق و آسیب‌های مربوط به متون آموزشی حقوق ازجمله آسیب‌های نظام آموزشی حقوق در ایران است.

وی به آسیب‌های حاکم بر سیاست‌گذاری آموزشی اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث آسیب‌های حاکم بر سیاست‌گذاری آموزشی می‌توان ضعف راهبری آموزشی در ترسیم مبادی اندیشه حقوق و فقدان توجه لازم به تدریس مبانی حقوق اسلامی عدم برنامه‌ریزی مناسب جهت تبیین دستاوردهای حقوقی فقه امامیه در نظام سازی و گسترش سکولاریسم علمی به‌واسطه جدایی نظام آموزشی از نظام معرفتی و تربیتی نام برد.

بهرامیان ادامه داد: از دیگر سو در آسیب‌شناسی نظام حرفه‌ای گسترش رذایل اخلاقی در جریان فعالیت حرفه‌ای و کاهش روحیه خدمت‌رسانی انقلابی و جهادی میان حقوقدانان، دوری از فضای علمی به‌واسطه مشغله‌های کاری، و ورود مفاسد مالی واداری، ناکارآمدی حقوقدانان در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و انفعال در مقابل شبهه پراکنی معاندین علیه نظام حقوقی ایران را می‌توان اشاره کرد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور تأکید کرد: آنچه مسلم است حرکت به سمت فضاسازی مطلوب در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی در بستر ظرفیت‌های موجود در دانش حقوق است، که نیازمند رفع آسیب‌های مذکور و نقش‌آفرینی حقوقدانان مؤمن و متعهد در این مسیر است.

اصل قانون اساسی و مبانی انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده ای در تحقق تمدن نوین انقلاب اسلامی دارد

 

ارسال نظرات