والی قندهار افغانستان گفت: رفع مشکلات پیش روی سرمایه گذاران افغانستانی در منطقه آزاد چابهار از خواسته های مهم ما در این سفر است که امیدواریم مورد توجه دولت ایران قرار گیرد
کد خبر: ۸۹۱۶۴۷۸
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان «زلمی ویسا» روز دوشنبه در جمع تجار و سرمایه گذاران افغانستان مقیم در منطقه آزاد چابهار یکی از اهداف سفرش به این منطقه را بررسی مشکلات و تلاش برای رفع آن‌ها عنوان کرد و گفت: مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی تجار و سرمایه گذاران با همکاری مسئولان ایرانی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: سرمایه گذار مکانی را برای فعالیت انتخاب می‌کند که از هر نظر به مشکلات و خواسته هایش رسیدگی شود.
وی بیان کرد: وقتی امنیت لازم برای سرمایه گذاری و سوددهی در وقت مقرر تضمین باشد بطور قطع حضور فعالان تجاری و اقتصادی افغانستان در چابهار بیشتر خواهد شد.
وی گفت: راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی در چابهار می‌تواند به رونق حمل و نقل و صادرات کالا از چابهار به افغانستان و برعکس کمک شایانی می‌کند.
والی ولایت قندهار افغانستان (استاندار استان قندهار) بر حل مشکلات تجار این کشور در زمینه اقامت و تردد آنان به سراسر ایران، صدور گواهینامه رانندگی، افزایش مدت اقامت از یکسال به پنج سال و هماهنگی برای تردد تجار به داخل کشور بدون نیاز به صدور مجوز خروج و مراجعت تاکید کرد.
ویسا خواستار تردد کامیون‌های پلاک افغانستان در مسیر چابهار- میلک شد و خاطر نشان کرد: راه اندازی شرکت‌های حمل ونقل افغانستانی در مسیر چابهار- میلک با مشکل رو به رو شده است.
یکی از تجار افغانستان فعال در منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران افغان بار‌ها در سفر مسئولان دو کشور ایران و افغانستان به چابهار مطرح شده، ولی متاسفانه خوب پیگیری نمی‌شود.
محمدرضا جاوید افزود: مشکلات پیش روی سرمایه گذاران افغانستان در سفر دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، وزیر اقتصاد افغانستان و چندین مقام دیگر در طول ۲ سال گذشته مطرح شده و تاکنون نتیجه و پیگیری مثبتی نداشته است.
وی بر راه اندازی خط مستقیم کشتی‌های باری از مبدا به بندر چابهار تاکید کرد و افزود: نبود خط منظم کشتیرانی سبب ایجاد هزینه‌های اضافی صادرات و واردات برای تجار شده است.
وی با بیان اینکه فعال نبودن خط ترانزیت در مسیر چابهار- میلک حمل بار تجار را به افغانستان با مشکلات زیاد و جدی رو به رو کرده است، تصریح کرد: اجازه تردد کامیون‌های افغانستان در این مسیر مشکلات را مرتفع می‌کند.
این تاجر افغان که به نمایندگی از سرمایه گذاران افغان مقیم در منطقه آزاد چابهار سخن می‌گفت، ادامه داد: سرمایه گذاران کشور افغانستان حتی در گیت ورودی و خروجی منطقه آزاد و تردد در شهر چابهار با مشکل رو به رو هستند و بار‌ها توسط پلیس از تردد آنان ممانعت شده است.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: مشکلات سرمایه گذاران کشور افغانستان یکی پس از دیگری مرتفع خواهد شد و برای تسهیل در سرمایه گذاری و رفاه تجار افغانستان در چابهار از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.
علی اصغر میرشکاری افزود: تمام مشکلات سرمایه گذاران افغانستان در حال پیگیری است و برخی از آن‌ها به هماهنگی با مسئولان کشوری نیاز دارد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار نیز بیان کرد: بیش از ۱۶۰ شرکت افغانستانی با حضور در منطقه آزاد چابهار، اقدام به سرمایه گذاری کرده اند.
حمیدالله بلیده قول مساعد داد که مشکلات پیش روی سرمایه گذاران را مرتفع کنند تا با آسودگی خاطر فعالیت تجاری و اقتصادی داشته باشند.
به گزارش بسیج، والی قندهار افغانستان و هیات همراه روز یکشنبه سفری سه روزه را به چابهار آغاز کردند.
والی قندهار به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاون امنیتی استاندار سیستان وبلوچستان، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی و مدیرکل بنادر ودریانوردی ضمن بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه گذاری، تجاری و ترانزیتی چابهار، در نشست‌هایی جداگانه با فرماندار، مدیران بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار فرصت‌های سرمایه گذاری و مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران را بررسی می‌کنند.
والی قندهار از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نیز دیدن کرد و از نزدیک با ظرفیت‌های بندری آشنا شد.
بازدید از مجتمع پتروشیمی و فولاد و طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی منطقه آزاد چابهار از دیگر برنامه‌های والی قندهار در سفر به چابهار است.
ارسال نظرات