مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست هماهنگی برگزاری آیین های ویژه روز ملی شعر و ادب در تبریز گفت:‌ استاد شهریار مرکز ثقل شعر و ادب کشور است.
کد خبر: ۸۹۱۶۳۸۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور در دیدار با مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان طی سخنانی با اشاره به اینکه استاد شهریار از شاخص‌ترین و برجسته‌ترین شعرای معاصر است اظهار داشت:‌ شاهکارآفرینی وی در دو زبان فارسی و ترکی نیازمند پرداخت بیشتر به شاخصه‌های شعری و شخصیتی این شاعر شهیر است .

وی افزود: استاد شهریار از سخن‌سرایان برخاسته از دیار ادب‌پرور آذربایجان است که روز ملی شعر و ادب به نام او زینت یافته است و پژوهش در وادی سخن شهریار و شناساندن وجوه مختلف اشعار کم نظیر وی، بخشی از ادای دین اهالی فرهنگ و ادب نسبت به وی می‌تواند باشد.

محمدپور ، استاد شهریار را حلقه‌ واصل شعر ترکی،‌ فارسی و عربی عنوان کرد و گفت: ۲۷ شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی را همواره به یاد استاد شهریار و دیگر ادیبان ایران زمین پاس خواهیم داشت، چراکه اشعار آن شاعر بزرگ ایران زمین در موضوعات مختلف هر یک شاهکاری در گنجینه ادبی ایران و ادبیات معاصر شناخته می شود.

وی استاد شهریار را مرکز ثقل شعر و ادب کشور عنوان کرد.

همچنین ابوالفضل علیمحمدی مدیرعامل بنیاد فرهنگ،‌هنر و ادب آذربایجان نیز طی سخنانی خواستار برگزاری آئین‌های این روز در شان استاد شهریار شد.

وی تاکید کرد: استاد شهریار شاعری مردمی بود که با مردم می زیست و برای آنان و از زبان آنان می‌سرود و براین اساس آیین های بزرگداشت این شاعر شهیر نیز باید جنبه‌ِ مردمی داشته باشد.

 

سیدمحمد حسین بهجت تبریزی در سال ١٢٨٥ هجری شمسی در تبریز متولد شد.

او در خانواده ای متدین ، کریم الطبع واهل فضل پا بر عرصه وجود نهاد. پدرش حاجی میر آقای خشکنابی از وکلای مبرز و فاضل وعارف روزگار خود بود که به سبب حسن کتابتش به عنوان خوشنویسی توانا مشهور حدود خود گشته بود.

شهریار که دوران کودکی خود را در میان روستائیان صمیمی و خونگرم خوشکناب در کنارکوه افسونگر « حیدر بابا » گذرانده بود همچون تصویر برداری توانا خاطرات زندگانی لطیف خود را در میان مردم مهربان و پاک طینت روستا و در حریم آن کوه سحرانگیز به ذهن سپرد.

او نخستین شعر خویش را در چهار سالگی به زبان ترکی آذربایجانی سرود . بی شک سرایش این شعر کودکانه ، گواه نبوغ و قریحه شگفت انگیز او بود.

شهریار شرح حال دوران کودکی خود را در اشعار ترکی خود بسیار زیبا،تاثیر گذار و روان به تصویر کشیده است.

طبع توانای شهریار توانست در ابتدای دهه سی شمسی و در دوران میانسالی اثر بدیع و عظیم« حید ربابایه سلام» را به زبان مادریش بیافریند .

شهـرت شهـریار بی سابقه است، تمام کشورهای فارسی زبان و ترک زبان، بلکه هـر جا که ترجـمه یک قـطعـه او رفته باشد، هـنر او را می سـتایـند.

منظومه حیدربابا تجلی شور و خروش جوشیده از عشق شهریار به مردم آذربایجان است ، این منظومه از جمله بهترین آثار ادبی در زبان ترکی آذری است، و در اکثر دانشگاههای جهان از جمله دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده‌آمریکا مورد بحث رساله دکترا قرار گرفته است و برخی از موسیقیدانان همانند هاژاک آهنگساز معروف ارمنستان آهنگ جالبی بر آن ساخته است.

عمق تعلقات دینی و توجهات مذهبی خانواده و نیز شخص استاد شهریار به حدی است که عشق به ائمه اطهار علیه‌السلام در بسیاری از اشعارش عینا هویداست.

شهریار روح بسیار حساسی دارد. او سنگ صبور غمهای نوع انسان است.اشعار شهریار تجلی دردهای بشری است.

او همچنین مقوله عشق را در اشعار خویش نابتر از هر شعری عرضه داشته است.

شهریور ماه سال ١٣٦٧ شمسی سالروز وفات آن شاعرعاشق و عارف بزرگ است.

بیست و هفتم شهریور ماه سالروز خاموشی شهریار شعر ایران با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی " روز ملی شعر و ادب " نامیده شده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها