خبرهای داغ:
حجت الاسلام بهروز در جمع کارکنان لشکر14 گفت:
حجت الاسلام بهروز در جلسه اخلاق با محوریت عدالت از دیدگاه قرآن و روایات در جمع کارکنان لشکر 14 امام حسین (علیه السلام) گفت: عدل یعنی اینکه هر چیز در جای خودش قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۹۱۶۰۱۱
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از لشکر14 اما م حسین(علیه السلام) جلسه اخلاق با محوریت عدالت از دیدگاه قرآن و روایات برگزار گردید.

حجت السلام  بهروز با اشاره به استفاده از کلمه اعتدال در جامعه و تعاریف فراوان از آن گفت: یکی از نیازهای روحی وروانی انسان برای رسیدن به مقصد اعتدال است و واژه افراط و تفریط در مقابل کلمه اعتدال میباشد.

حجت السلام بهروز در ادامه افزود: خداوند در سوره مائده آیه 8 فرموده است: "اعدلو هو اقرب للتقوی" عدالت بورزید که نزدیک ترین چیز به تقوا اینست که انسان عادل باشد و انسان با تقوا کسی است که دارای صفت اعتدال باشد و این صفت نیاز به یک مورد اساسی به نام آرامش دارد .

این استاد اخلاق در ادامه سخنان به فرمایش حضرت علی علیه السلام پرداخت و گفت: حضرت در نهج البلاغه عدل را چنین معنا کرده است: عدل یعنی اینکه هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد، انسان معتدل مانند پازل میماند و از نظر فکر و روح اعضاء پازل را سر جای خودش قرار میدهد و این احتیاج به چند چیز دارد :

  1. مواضع و اندازه حیات خود را بدانیم، خدای متعال برای هر شیئ یک اعتدالی بر قرار کرده و با مثالی در این زمینه ادامه داد: یک لیوان آب را در نظر بگیرید، یک لیوان آب را کی باید بخوریم؟چه اندازه باید خورد؟ چه زمانی باید خورد؟ کی نباید بخوریم؟ همه اینها اعتدال آب خوردن است، طریقه خوردن باید بلد باشیم.
  2.  انسان معتدل یعنی انسانی که آگاهی دارد به اینکه هر شیئی موضعش کجاست و موضع همه اینها جسم است وبرای اصلاح فرد باید فکر را اصلاح کرد اگر جامعه ای دارای فکر و اتاق فکر باشد آن جامعه پیشرفت وترقی دارد اما دیگر جوامع را بصورت عقب افتاده نگه میدارند مثل امروز داعش که یا در حال افراط هستند یا تفریط و در این زمینه باید موضع اعتدال اشیاء را بدانیم  (وکل شی ء احسیناه فی امام مبین) هر شیئی را قدر و اندازه و به دست امام مبین داده ام، نتیجه اینکه باید به امام مبین اتصال داشته باشیم که در زمان فعلی همان ولایت است.
  3. ایشان با توجه به معنی واقعی ولایت افزود: برخی ولایت را دوست داشتن معنی میکنند در صورتی که ولایت یعنی اینکه هر موضعی را از امام مبین بپرسیم و به آن عمل کنیم هر چیزی باید ولایت داشته باشد.امروزه نماز خوان بی ولایت زیاد داریم، جهاد بی ولایت، حج بی ولایت و... که فایده ای هم ندارد.
  4. ایشان در ادامه بحث یادی از شهدای مدافع حرم کرد وگفت: شهدای مدافع حرم امروز چیزی از شهدای دفاع مقدس کم ندارند هیچ، به نظربنده بیشتر هم دارند در دورانی که اگر سری به فضای مجازی بزنیم بی دینی را می بینیم.
    وی در پایان خاطر نشان کرد: در این زمان همین بچه ها و شهدا رفته اند آنجا و در برابر این فضاها در حال جنگ هستند مثل شهید حججی که با این کار خودش در کل جهان نمونه شد، این شهید بزرگوار معتدل زیست کرده و این شکوفا شدن استعدادها، پشت سر امام حرکت کردن، در قتلگاه رفتن همه و تمام اینها همگی از یک خانم درس و الگو گرفته اند، خانمی به نام حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، این خانم باعث ایجاد سربازهای ولایتی در کربلا شد .
ارسال نظرات
پر بیننده ها