شگفتی‌سازی تیم‌های لیگ آزادگان در جام حذفی امسال/ دسته اولی‌ها؛ «برتر» شدند

رقابت‌های جام حذفی امسال با نتایج شگفت‌سازی تیم‌های لیگ دسته اول همراه بوده است.
کد خبر: ۸۹۱۵۵۶۲
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج, دیدارهای مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال ایران از پنجشنبه هفته گذشته با برگزاری 14 دیدار پیگیری شد که در رقابت‌های این دوره, مسئله حائز اهمیت کنار رفتن تعداد قابل توجهی از تیم‌های لیگ برتری از گردونه رقابت‌ها آنهم توسط تیم‌های لیگ یکی بوده است.

به جز سپاهان اصفهان و پدیده مشهد که در این مرحله مقابل دیگر تیم‌های لیگ برتری یعنی صنعت نفت آبادان و تراکتورسازی تبریز با قبول شکست از مسابقات حذف شدند؛ تیم‌های مدعی پارس جنوبی, سایپا, ذوب‌آهن, فولاد خوزستان، پیکان و سپیدرود رشت, قربانی تیم‌هایی از لیگ دسته پایین‌تر شدند که تا اینجای کار در این دوره از مسابقات لقب شگفتی‌ساز را از آن خود کرده‌اند. البته دو دیدار دیگر در این مرحله باقی مانده است که در این دیدارها سه تیم لیگ برتری دیگر به میدان خواهند رفت؛ پرسپولیس با نفت طلاییه و گسترش فولاد با نفت مسجد سلیمان دیدار می‌کنند که به لطف رویارویی دو تیم لیگ برتری, احتمال حذف شدن تنها یک تیم لیگ برتری دیگر وجود دارد.

جدا از کنار رفتن کم سابقه هشت تیم لیگ برتری تا اینجای مسابقات در سویی دیگر اما سه تیم خوش‌شانس لیگ برتری موفق به کسب جواز حضور در مرحله یک هشتم شده‌اند. سیاه‌جامگان مقابل برق جدید شیراز, استقلال خوزستان مقابل میعاد مغان اردبیل و هم‌چنین استقلال تهران برابر گل‌گهر سیرجان به پیروزی رسیدند تا آبرو‌دار بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشور در ادامه مسابقات جام حذفی باشند.

به‌هر ترتیب مصاف‌های رودررو تیم‌های لیگ برتری در این مرحله از جام حذفی تاکنون 9 دیدار بوده که از این تعداد شش برد سهم لیگ یکی‌ها و سه برد هم سهم لیگ برتری‌ها بوده است.

اما در عملکرد کلی تیم‌ها هم تاکنون پنج تیم از لیگ برتر جواز راهیابی به جمع 16 تیم برتر این مسابقات را گرفته‌اند که به‌اضافه برنده دیدار پرسپولیس و نفت تهران که هر دو لیگ برتری هستند و در صورت نگاه خوش‌بینانه به پیروزی گسترش فولاد مقابل نفت مسجد سلیمان؛ این عدد حداکثر به هفت می‌رسد. با این حساب با توجه به تعداد حداقلی تیم‌های لیگ یکی (هشت تیم) می‌توان به برتری قطعی تیم‌های بعضاً بی‌پول لیگ یک نسبت به تیم‌های میلیاردی لیگ برتر برسیم، نتیجه‌ای که با توجه به نتایج دوره‌های گذشته, برای لیگ یکی‌ها برتری شیرین و قابل توجه‌ای به‌حساب می‌آید.

خلاف این دوره, در پنج دوره گذشته جام حذفی تعداد تیم‌های لیگ برتری در مرحله یک هشتم نهایی همیشه دورقمی بوده است.

95-96: 10 تیم
94-95: 15 تیم
93-94: 11 تیم
92-93: 11 تیم
91-92: 11 تیم

رقابت‌های جام حذفی از سال 1355 رسماً آغاز شده است که در دوره نخست, ملوان بندر‌انزلی با پیروزی 4 بر یک مقابل تراکتورسازی تبریز به مقام قهرمانی رسید. در رده‌بندی کلی این مسابقات نیز تیم‌های استقلال, پرسپولیس و ذوب‌آهن به ترتیب با کسب شش، پنج و چهار عنوان قهرمانی در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

به گزارش تسنیم،با توجه به اینکه تیم نخست جام حذفی می‌تواند مسیری میان‌بر را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا سپری و خود را به‌عنوان یکی از فینالیست‌های سوپرجام فوتبال ایران معرفی کند؛ از همین رو حضور قدرتمند در این مسابقات همیشه در برنامه تیم‌ها به‌خصوص تیم‌های لیگ برتری جای داشته است و حالا با شرایط متفاوتِ جام امسال باید تا انتها رقابت‌ها منتظر ماند و دید که آیا جام قهرمانی با دستان بازیکنان تیم‌های مدعی لیگ برتر بالا می‌رود و یا اینکه شگفتی بزرگ‌تری در راه خواهد بود و یکی از تیم‌های با انگیزه دسته اول جام را به خانه می‌برد.

نتایج دیدار‌های مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی به شرح زیر است:

پارس جنوبی جم یک (3) - نساجی مازندران یک (4)
اکسین البرز 2 - سایپای تهران یک
ذوب‌آهن اصفهان یک (2) - فجرشهیدسپاسی یک (4)
فولاد خوزستان یک - ایرانجوان بوشهر یک
بادران تهران 3 - پیکان یک
سپیدرود رشت یک - ملوان بندرانزلی 3
گل‌گهر سیرجان یک - استقلال تهران 2
سیاه‌جامگان مشهد 3 - برق جدید شیراز یک
استقلال خوزستان 5 - میعاد مغان اردبیل صفر
پدیده مشهد یک - تراکتور‌سازی تبریز 2
صنعت نفت آبادان یک - سپاهان اصفهان صفر
داماش گیلان یک - سیراف کنگان صفر
راه‌آهن یک - خونه‌به‌خونه مازندران 2
نیروی زمینی صفر - گل ابریشم 4
پرسپولیس ؟ - نفت تهران ؟
نفت مسجدسلیمان ؟ - گسترش فولاد تبریز ؟

 

ارسال نظرات