طی ماه‌های اخیر مسؤولان آملی در حال انتخاب مکانی برای دفن زباله‌های شهری آمل هستند که بر روی یک زمین وقفی دست گذاشته‌اند اما مسؤولان بر این باورند موقوفه زباله‌دان نیست و بهتر است مکانی دیگر انتخاب شود.
کد خبر: ۸۹۱۵۲۷۶
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، وقف یک سنت حسنه و ماندگاری است که برای جامعه آثار و برکات بسیاری دارد و علما و مراجع تقلید نیز بر احیا و گسترش موقوفات تأکید دارند.

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی فتوایی اعلام کردند که موقوفات باید به حالت وقفیت باقی و عمل به وقف شود که این فرمایشات امام راحل موجب شد تا بسیاری از موقوفاتی که در زمان طاغوت از بین رفته بود دوباره احیا شود.

طی ماه‌های اخیر مسؤولان آملی در حال انتخاب مکانی برای دفن زباله‌های شهری آمل هستند که بر روی یک زمین وقفی دست گذاشته‌اند و بر انتخاب این زمین اصرار دارند.

با توجه به اینکه این زمین از اراضی موقوفات است و از نظر شرعی و قانونی سازمان اوقاف و امور خیریه متولی موقوفات به‌شمار می‌رود، براساس وظایف شرعی و قانونی خود از اراضی وقفی محافظت می‌کند.

از آنجایی که حدود ۷۰ درصد موقوفات مازندران متعلق به امام حسین(ع) است، اهدا یک زمین وقفی آن‌هم برای تبدیل شدن به محل دپوی زباله دور از احکام شرعی و فرمایشات امام راحل است که شأن سنت حسنه وقف را زیر سؤال می‌برد.

 

رئیس‌کل دادگستری مازندران چندی پیش در دیدار با حجت‌الاسلام حیدری مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بر احیای موقوفات و اجرای کامل نیت واقف تأکید کرد و گفت: مدیران دستگاه‌هایی که نسبت به احقاق و پرداخت حق و حقوق موقوفات استنکاف می‌کنند باید در دینداری آنها شک کرد.

حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد اظهار کرد: دستگاه قضا نسبت به احقاق حق و حقوق موقوفات قاطعیت کامل دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا پشتوانه محکمی برای موقوفات است، افزود: اوقاف باید شفاف‌سازی دقیقی نسبت به موقوفات خود در مازندران داشته باشد.

 

همزمان با دهه ولایت و عید غدیر جمعی از مدیران اوقاف مازندران با حضرت آیت‌الله جوادی آملی مرجع تقلید جهان تشیع دیدار کردند که آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار بر احیای موقوفات تأکید کرد.

مرجع تقلید جهان تشیع با تاکید بر اینکه باید نسبت به احیای موقوفات اهتمام بیشتری داشته باشیم، گفت: اوقاف یک سازمان مردمی است، با مرگ انسان همه اعمالش دفن می‌شود جز آثار خیری که گذاشته است و این را دین پرورانده است.

جوادی آملی با بیان اینکه ما باید به برکت خون شهدا وقف را زنده کنیم، اظهار کرد: احیای وقف یعنی آدم بفهمد برای چه چیزی وقف می‌کند و امروز برای دارو، خوابگاه دانشجویان و طلبه‌ها می‌توان وقف کرد و تنها برای نذر غذا در عاشورا نباشد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در این باره گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود و مسؤولیت آن را ولی فقیه بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری به موقوفه پاساکش آمل اشاره کرد و افزود: موقوفات زباله‌دان نیست که بشود در آن زباله دفن کرد و این مسئله از نظر شرعی دارای اشکال است.

 وی خاطرنشان کرد: زمین‌های دیگه‌ای نیز در اطراف موقوفه پاساکش آمل وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

حیدری با بیان اینکه اوقاف نمی‌تواند غیر نیت واقف و مسائل شرعی قدم بردارد، گفت: تضییع حق و حقوق موقوفات و از بین بردن وقف با فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل مبنی بر حفظ و نگهداری از عین موقوفات هیچ سنخیتی ندارد.

حال با اعلام حمایت دستگاه قضا از موقوفات، تاکید مراجع تقلید بر احیای وقف و اشکال شرعی در تصرف موقوفات، بهتر است مسؤولان آملی به‌فکر زمینی غیر از ملک موقوفه باشند.

ارسال نظرات