آیه الله جوادی آملی با اشاره به اینکه امروز صدای میانمار و یمنی‌ها به گوش کسی نمی‌رسد، گفت: امریکایی‌ها یا جنگ مستقیم مثل جنگ جهانی داشتند یا جنگ نیابتی که از اینها وحشی‌تر چه کسی است؟
کد خبر: ۸۹۱۵۰۸۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آیت‌الله جوادی آملی در حاشیه درس اخلاق و در جمع مدیران اوقاف مازندران ضمن گرامیداشت عید غدیرخم، اظهار کرد: اسلام قسمت مهم کار را بر عهده خود مردم گذاشته است و امیرالمومنین(ع) در بخشنامه رسمی که برای اداره ملک به مالک اشتر فرمودند « ان عماد الدّین و جماع المسلمین و العدة للاعداء العامة من الناس» نظام را مکتب از یک طرف و مردم از طرف دیگر اداره می‌کنند.

وی افزود: نظامی که بخش‌های دینی اعتقادی به خدا نداشته باشد زمین‌گیر می‌شود ولی نظامی که به جهان آفرین، آسمان و زمین آفرین و به خود انسان آفرین تکیه می‌کند این می‌ماند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه نماز به عنوان الگو در اسلام عمود دین تلقی شده است، تصریح کرد: این دین باید به دست مردم احیا بشود اگر مردم این دین را نشناسند و عمل نکنند زنده نخواهد بود.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: خیمه نظام را دو ستون نماز و مردم اداره می‌کند، درباره نماز کلمه « ِِان» نیامده است ولی درباره امت با« ان» تعبیر کرد و فرمود: مالک نگو با رهبری مثل علی ابن ابیطالب... رهبر اگر علی هم باشد مادامی که مردم در صحنه نباشند آن نظام شکست می‌خورد، رهبر خوب یک طرف قضیه است و اگر فردی به داشتن رهبر خوب اکتفا کند همان قصه صدر اسلام است: امیرالمومنین علی(ع) فرمودند ستون دین، مردم هستند.

این مرجع تقلید گفت: مردم ایران در جنگ هشت ساله و جنگ دو ساله داخلی تحمل کردند، مردم وقتی دین را پذیرفتند آن بخش دوم تامین شده بود و این کشور سرپای خود ایستاد و امیدواریم تا ظهور صاحب اصلی‌اش مردم بیش از گذشته مورد توجه ولیعصر باشند و همه نیازهای مردم به برکت مستجاب شود، عزت و جلال این مردم روز افزون بماند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ما عمود مذهبی و عمود مردمی داریم، مردم برای رضای خدا دین را حفظ می‌کنند.

وی تصریح کرد: اوقاف از کارهایی بود که به وسیله این ستون حل شده است، بسیاری از نیازهای جامعه به ویژه پس از جریان کربلا سیدالشهدا همین مردم تامین کردند، برای اوقاف و وقف کردن یک فنر سنگین مردمی بود این مردم اگر بخواهند مقاوم باشند و ویلچری نباشند باید جیب و کیفشان پر باشد.

جوادی آملی افزود: ملتی که کیف و جیبش خالی است این ملت ویلچری است و با سفارش نمی‌شود ملت ویلچری را مقاوم کرد، خداوند در سوره مبارکه نساء می‌فرمایند اگر ملت بخواهد سرپای خود بایستد باید جیب و کیف‌اش پر باشد. در سوره نساء آمده که مالتان را به دست سفها نسپارید کسی که نتواند مال را اداره کند این سفیه است.

استاد برجسته حوزه تصریح کرد: اوقاف یک سازمان مردمی است، با مرگ انسان، همه اعمالش دفن می‌شود جز آثار خیری که گذاشته است و این را دین پرورانده است. ما باید به برکت خون شهدا وقف را زنده کنیم، احیای وقف یعنی آدم بفهمد برای چه چیزی وقف می‌کند و امروز برای دارو، خوابگاه دانشجویان و طلبه‌ها می توان وقف کرد و تنها برای نذر غذا در عاشورا نباشد.

وی گفت: باید وقف را احیا کنیم و حتی وقف‌های جدید با نیات جدید ایجاد و ثواب آن را نثار حضرت سیدالشهدا کنیم، از بزرگان کشور و کسانی که وقف را احیا کردند و به‌ویژه از مردم دیار تبرستان قدرشناسی می‌کنیم و دعای خیر برای مدیران اوقاف کشور داریم.

جوادی آملی به عید غدیرخم اشاره کرد و ادامه داد: در جریان غدیر به پیامبر اکرم(ص) وحی شد که پایان عمرت نزدیک است و باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید مشخص کند.

 خدا در قرآن فرمود که اطاعت از پیامبر اطاعت از خدا است، پیامبر در روز غدیر فرمودند که « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » و پس از اینکه مراسم تمام شد این آیه نازل شد که «الیوم اکملت لکم دینکم» به معنای این است که امروز دین کامل شد و پس از جانشینی امیر المومنین علی(ع) همه زنان ومردان در این روز با ایشان بیعت کردند.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در خطبه غدیر آمده که اسلام با ربا، جنگ و خونریزی مبارزه کرده است، امروز ربا و جنگ و خونریزی در جوامع رواج پیدا کرده که این جاهلیت قرن 21 است، کسی که ۲۵ درصد سود بانکی می‌دهد کمر آن می‌شکند و اقتصاد کشور آسیب می‌بیند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز صدای میانمار و یمنی‌ها به گوش کسی نمی‌رسد، گفت: امریکایی‌ها یا جنگ مستقیم مثل جنگ جهانی داشتند یا جنگ نیابتی که از اینها وحشی‌تر چه کسی است؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها