خبرهای داغ:
مجری قانون باید فقیه باشد، چون اداره جامعه محتاج علمی است که تنها در اختیار فقها است و رهبری محتاج قاطعیت، جزمیت و سرعت در تصمیم گیری است.
کد خبر: ۸۹۱۴۸۱۱
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام علی نوری در نشست سیاسی با بیان ملزومات حفظ مکتب گفت: آنچه که باید بر آن دقت داشته باشیم آن است که برای حفظ مکتب شور داشت، شور همراه با شعور و هرجا شور و شعور همراه هم باشد ارزش ها نیز احیاء شده اند همانند محرم الحرام که شور و هیاهو، آن را زنده نگه داشته است. همان طور که امام (ره ) نیز فرمودند "مکتب باید هیاهو داشته باشد". 


وی گفت: انسان یک موجود کمال طلب است و در بدو تولد بسیار ناقص بوده، همانگونه که قرآن کریم نیز بر این امر صحه گذاشته است و میل باطنی برای رفع نواقص خود دارد، اعم از نواقص جسمی و روحی و برای رسیدن به این کمال نیاز به یک ظرف مکانی و زمانی دارد، که اسم این ظرف مکانی جامعه است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج خوانسار گفت: انسان از آنجایی که قادر نیست نیاز خود را به تنهایی رفع کند نیاز به جامعه دارد و جامعه نیز یعنی روابط متقابل و هدف مشترک و کوچک ترین واحد جامعه را خانواده شکل می دهد و روابط متقابل در جامعه نیز فرهنگ را شکل می دهد، که عناصر آن ارزش ها، هنجارها و نمادها است و ارزش ها هدایت گر رفتار اجتماعی انسان است تا کمال انسانی شکل گیرد و اگر نباشد انسان به کمال نمی رسد.

نوری با طرح این سؤال که ارزش ها چه چیزی هستند؟ گفت: ارزش ها بایدها و نبایدهایی است که این بایدها و نبایدها را در اجتماع مدنی مجری قانون تبیین می کند. چون علی القاعده می خواهیم به کمال برسیم مجری قانون کسی جز خدا نیست و نماد آن انبیا، امامان معصوم و ولی فقیه زمان است.

وی گفت: برای درک قانون و کشف حقیقت نیاز به عقل و نقل داریم، در این بین نقل مبنی بر سخنان پیامبر و ائمه اطهار است و وقتی عقل و نقل در رفتار به کار گرفته شود و بتواند در جامعه کار کند اختلاف ارزشی ایجاد نمی شود و ما در جایی اختلاف ارزش ها را داریم که عدم درک درست از کمال مطلوب و یا عدم درک درست از رابطه بین افعال اختیاری و کمال رخ داده باشد.

وی در ادامه گفت: از نظر جامعه شناسان و هم چنین از نگاه دین به خود دین، دین دارای کارکرد در جامعه است که از نظر جامعه شناسان، کمک به اشخاص در پیدا کردن هویت اخلاقی، فراهم کردن تفسیر محیط های اجتماعی و طبیعی، تقویت روحیه اجتماعی و انسجام و همبستگی گروهی، تقویت و تحکیم مبانی ارزش های زندگی اجتماعی و برآوردن نیازهای عاطفی از جمله کارکردهای دین است و از نگاه دین به خود دین؛ دین به احساس تنهایی پاسخ می دهد حال چه تنهایی فیزیکی، روحی، معاشرتی و عاطفی باشد و پاسخ دهنده ی ترس از مرگ، کاهش رنج و تعب، معنا دادن به زندگی، حل تنازع و تعارض و کنترل درونی است که همه ی اینها امنیت اجتماعی را در پی دارد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به اینکه دین از بحران های روانی جلوگیری می کند گفت: دین انسان را از اسارت های ظاهری و باطنی دور می کند، عقاید باطل و خرافی را از جوامع می زداید و از بین برنده شهوات و موجب تقویت منافع دیگران بر منافع فردی است و از جمله دلایل این که چرا انسان ها رنج می برند می توان به شتابزده عمل کردن، عدم توجه به مصالح و مفاسد کار، خودپرستی و خودبینی اشاره کرد یا آن که ممکن است رنج انسان ها، مربوط به والدین، اقتضاء تکوینی جهان، آزمایش خداوند و یا پیامد گناهان انسان و کفاره آن باشد.

ایشان گفت: مجری قانون باید فقیه باشد، چرا فقیه باشد، چون اداره جامعه محتاج علمی است که تنها در اختیار فقها است و رهبری محتاج قاطعیت، جزمیت و سرعت در تصمیم گیری است و در نظام سیاسی ما یک حکومت انسان بر انسان داریم که سلطتنی است  و نتیجه آن استبداد و دیکتاتوری می شود و یا حکومت اقلیت بر اکثریت است که نتیجه آن افراطی گری خواهد بود و نوع دیگر حکومت، حکومت خدا بر انسان است که آن را نظام ولایی می گویند.

وی با اشاره به اینکه، خداوند ولایتش بالذات است چون خدا خالق، مالک، رازق و رب است و مابقی ولایت ها از جمله ولایت النبی، ولایت الامام، ولایت الفقیه و ولایت المومن بالعرض هستند گفت: ولایت المومن در جایی است که دسترسی به قانون و یا رهبری خاصی وجود ندارد که آنجا نیز ولایت تعطیل نمی شود.

حجت الاسلام نوری با بیان انواع ولایت به ولایت بر تشریع اشاره کرد و گفت: ولایت بر تشریع یعنی قانون گذاری و تعیین بایدها و نبایدهای بشر است، یعنی ولایت انسان بر انسان مانند ارث و امر به معروف و نهی از منکر که در حکومت ما ضمام امور بنا به فرمایش معصوم که فرمودند: "و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی روات حدیثنا..." و در ادمه حدیث راجع به شرایط ولی می فرمایند: "صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهواه و مطیعا لامر مولاه" برعهده ولی فقیه می باشد که در نظام جمهوری اسلامی توسط خبرگان رهبری کشف و اعلام می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار