گفتگوی بسیج با کشاورزان مراغه ای؛

آشفته بازار محصول هلو و شلیل در بی خیالی مسئولان امر

متأسفانه آشفته بازار محصولاتی همچون هلو و شلیل در مراغه و بی تدبیری مسئولان موجب شده است کشاورزان این شهرستان محصولی را که چندین ماه برای به ثمر رسیدن آن زحمت کشیده اند در کمال ناباوری روی درختان به حال خود بگذارند و از برداشت محصول خودداری کنند.
کد خبر: ۸۹۱۴۶۵۰
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، این روزها زمان برداشت هلو و شلیل از باغات مراغه است، این محصول که بسیار کم‌کالری و کاهش‌دهنده چربی خون است و در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری قلبی عروقی مؤثر به شمار می‌رود، این روزها خریداران بسیار زیادی دارد.

ولی متأسفانه کشاورزان مراغه ای چندان دل خوشی از آشفته بازار فروش این محصولات در بازار ندارند و نتیجه چندین ماه تلاش و زحمت خود را در اثر بی تدبیری، عدم برنامه ریزی و بی خیالی مسئولان بیهوده و بی ارزش می بینند .

یکی از کشاورزان مراغه ای که تحصیل کرده این رشته نیز می باشد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قیمت انواع شلیل در بازارهای فروش به بیش از چهار هزار تومان می‌رسد ولی دلالان و واسطه‌ها این محصول را از کشاورزان با قیمت بسیار پایینی خریداری می‌کنند.

مهدی با انتقاد از عدم مدیریت بازار توسط جهاد کشاورزی و ادارات مربوطه افزود: قیمت شلیلی که دلالان در مزرعه از باغداران خریداری می‌کنند به یک هزار تومان می‌رسد ولی نکته بحث برانگیز اینجاست که چرا این محصول باید با قیمت چند برابر به دست مصرف‌کنندگان برسد.

این کشاورز مراغه ای خاطرنشان کرد: به علت اینکه محصولات ما از جمله شلیل، سیب سبز، سیب گلاب و … در بازار به قیمت بسیار پایینی به فروش می رسد مجبور شده ایم امسال سردخانه اجاره کنیم تا بلکه پس از گذشت چندین ماه بتوانیم این محصولات را به بازار ارائه دهیم ولی این شرایط در توانایی همه کشاورزان مراغه ای نیست .

وی بیان کرد: دولت باید به موقع به داد کشاورزان برسد و در کوتاه مدت با مدیریت بازار قیمت این محصولات را افزایش دهد و در بلند مدت به فکر ایجاد صنایع تبدیلی، برگزاری جشنواره ها برای معرفی محصولات باغی مراغه و حذف واسطه گران، وضعیت کشاورزان را بهبود بخشد .

کربلایی محرم کشاورز دیگر مراغه ای در این زمینه گفت: قیمت پایین هلو موجب شده است به خاطر صرف نکردن، محصولات را روی درخت بگذاریم، دلالان و واسطه گران محصول را از ما به بیشتر از ۳۰۰ تومان نمی خرند و این هزینه حتی پول کارگرها و بسته بندی در سبد را نیز جبران نمی کند چه برسد به اینکه برای ما سود داشته باشد .

وی افزود: قیمت خرید پایین توسط دلالان و عرضه آن با سود چند برابر به مصرف‌کنندگان مشکل بزرگی است که باغداران مراغه ای به جد با آن روبه‌رو هستند.

این کشاورز مراغه ای تأکید کرد: اگر مکان‌هایی ساخته شود که باغداران محصولات خود را به طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برسانند، دیگر شاهد آشفته بازار قیمت مرکبات در مراکز فروش میوه نیستیم و همچنین سوداگری دلالان هم از بین می‌رود.

متأسفانه نبود صنایع تبدیلی محصولات باغی در منطقه موجب انتقال خام محصولات به خارج از شهرستان می شود و در نهایت پس از کنسانتره شدن محصولات تولیدی این شهرستان، مجدداً برای توزیع و فروش به منطقه باز می شود.

 این نمونه بارز خروج درآمد از منطقه است که می تواند انقلاب عظیمی در صنعت اشتغال زایی و افزایش بهره وری اقتصادی شهرستان ایجاد کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار