در احداث زنجیره کارخانه سامسونگ دولت هیچ کمکی در قالب تسهیلات و یا وام ارائه نکرده اما با این وجود برای 3500 نفر اشتغال ایجاد شده که به طور مستقیم مشغول به کار اند.
کد خبر: ۸۹۱۴۱۵۶
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،  کارخانه سامسونگ  در ایران همان محصولی را تولید می کند که در کره تولید می کند. محصولی با همان کیفیت و با همان ارزش گذاری ها. البته با اشتغال جوانان ایرانی و البته متخصصان داخلی. این خلاصه تمام آن چیزی است که به عنوان بازدید ما از کارخانه سامسونگ در ایران حاصل شد. محصولات سامسونگ که نمایندگی آن در ایران با نام سام الکترونیک (سام سرویس) تحت لیسانس این شرکت کره ای فعالیت می کند، تولید محصولاتی از لوازم خانگی اعم از صوتی و تصویری و همچنین یخچال و ماشین لباس شویی را در دستور کار خود قرار داده است.  این تولیدات البته همگی به دست کارگران ایرانی ساخته می شود. این در حالی است که قسمت اعظم قطعات استفاده شده درمحصولات به دست کارگران و مهندسان ایرانی ساخته می شود. مثلا در ماشین لباس شویی قطعاتی اعم از بدنه، دیگ، موتور و حتی قسمت های الکترونیکی و پیچیده محصولات به دست کارگران و مهندسان ایرانی ساخته می شود. این کارخانه در کیلومتر 11 جاده قدیم تهران-کرج واقع شده و از سه مجتمع بزرگ که هر کدام برای خط تولید یکی از محصولات آن است تشکیل شده است.

به نام خارجی به کام ایرانی

در احداث زنجیره کارخانه سامسونگ دولت هیچ کمکی در قالب تسهیلات و یا وام ارائه نکرده اما با این وجود برای 3500 نفر اشتغال ایجاد شده که به طور مستقیم مشغول به کار اند. این در حالیست که در ادامه کار زنجیره بزرگترین خدمات در ارائه سرویس ها انجام می شود که خود باعث اشتغال زایی 11 هزار نفری در دفاتر خدماتی شده است. با بررسی های انجام شده می توان ادعا کرد که این شرکت توانسته برای حداقل 30 هزار نفر اشتغال زایی کند. چه آنکه در بین افرادی که در کارخانه مشغول به کار هستند از توانمندترین و بهترین کارشناسان علمی در زمینه متالوژی، الکترونیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع و افراد دیگری به لحاظ تجربی و خلاقیت حضور دارند بدین ترتیب می توان گفت که کارخانه  و شرکت داخلی سام سرویس  از لحاظ دانش چیزی از خود شرکت سامسونگ کره ندارد.

 به نام خارجی به کام ایرانی

واضح است که تولیدات در هر کشوری از محوریت خاصی برخوردار است. این تولیدات باید علاوه بر اینکه در راستای بومی سازی صنعت لوازم خانگی حرکت کند، در چهارچوبی باشد که به تولید کننده ایرانی و سیاست های کلی اقتصادی خدشه ای وارد نکند. مشاهدات خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی از آن بود که این شرکت به عنوان مثال در خصوص لوازمی همانند فرگاز، اجاق گاز و فرهای برقی  به هیچ وجه ورود نکرده بود چراکه تولید آن به علت آنکه مشابه آن را تولیدکننده ایرانی با بهترین کیفیت می سازد مقرون به صرفه اقتصادی ندانسته و البته آن را گامی برای کمک به اقتصاد درون زا ارزیابی کرده بودند. اما در بعضی از اقلام که ایران همچنان توانایی تولید باکیفیت آن محصولات را نداشته است ورود کرده و بدین ترتیب توانسته است تا با ایجاد رقابت در میان تولید کننده گان ایرانی، کیفیت محصولات ایرانی را نیز ارتقا دهد. این درحالی است که محصولات شرکت سام الکترونیک همگی به دستان کارگران ایرانی تولید می شود و لذا نکته جالب آن است که اغلب محصولاتی که در بازار نیز با نام و برند شرکت سامسونگ عرضه می شود، البته منهای آن محصولاتی که به صورت قاچاق وارد می شود، همگی در درون همین کارخانه تولید و به بازار عرضه می شود.فایده این آنجاست که از واردات کمتر خبری در میان بوده و ارز کشور در داخل صرف می شود. چه آنکه با این اقدام، شرکت های ایرانی نیز بالطبع به خود آمده و حداقل برای رقابت هم که شده مجبور می شوند برای بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی خود تلاش نموده و خود را به تکنولوژی روز دنیا برسانند.

 به نام خارجی به کام ایرانی

تاریخ تولیدات شرکت سامسونگ در ایران به سال 1376 با ساخت تلویزیون بر می گردد . اما پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی در سالیان اخیر تصمیم شرکت سام الکترونیک بر آن شد که علاوه بر تولیدات تلویزیون، شروع به تولیدات لوازم خانگی مثل یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی و ماشین ظرف شویی، کولر گازی و  بسیاری از محصولاتی که در قالب لوازم خانگی گنجانده می شود، کند. این در حالی است که ارزش افزوده تولید این محصولات در داخل حداقل باعث ایجاد شغل برای کارگران و متخصصین ایرانی بوده و سرمایه ایرانی در این شرکت هدر نخواهد رفت. باکمک دستان متخصصین و کارگران زحمت کش ایرانی، مجموعه سام الکترونیک با راه اندازی سه خط تولیدی و دو خط در انتظار احداث ، در مدت کمتر از سه سال به تولید محصولاتی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباس شویی دست پیدا کرده است. این در حالی است که دو خط دیگر نیز در این سایت آماده احداث هستند که در آن ماشین ظرف شویی و کولر گازی ساخته می شود. پیش بینی ها آن است که از قبل افتتاح دو مجموعه جدید نیز چیزی حدود 2هزار نفر دیگر اشتغال اجاد خواهد شد. چه آنکه تمامی این بستر ها ساخته ایرانی هاست و براساس مشاهدات خبرنگار ما و توضیحات ارائه شده مسئولان ارشد این شرکت، تنها شرکت کره ای انتقال تکنولوژی را در داخل انجام داده و بدیهی است که صاحب امتیاز اصلی این محصولات ایران و ایرانی است.

 به نام خارجی به کام ایرانی

اما در خط 1 این کارخانه یخچال تولید می شود. در این خط ابتدا فرم دهی به ورقه های ساخته شده برای استفاده در بدنه یخچال صورت می گیرد که در این خصوص از تکنولوژی ها روز دنیا برای ساخت آن  استفاده شده است. در واقع این فرم دهی با پیشرفته ترین دستگاه های برشی و پرس صورت می گیرد. بعد از ساخت بدنه یخچال، وان داخل یخچال در جای دیگری از این خط، تولید می شود. این وان از جنس خاصی از پلاستیک سبک و مقاوم ساخته شده است. در هر مرحله از ساخت آن کارشناسان و متخصصین برای تست محصولات در آزمایشگاهی مجهز تعبیه کرده اند تا محصولات را به صورت رندم سنجش کرده و خطا پذیری آنان را کنترل می کنند. در گام بعدی وقتی بدنه با وان داخلی سرهم شد، درب یخچال و در مرحله بعد موتور آن جای گذاری می شود . در آخر نیز با فناوری روز دنیا تمامی قطعات را به هم وصل می کنند و در این محصول ساخت دست کارگران و متخصصین داخلی، یکی از بهترین یخچال های روز دنیا می شود که در حال حاضر نمونه های آن را می توان در بازار مشاهده کرد.

 به نام خارجی به کام ایرانی

در خط 2 این کارخانه ماشین لباس شویی تولید می شود. در این محصول از سامسونگ به جز برد الکترونیکی ، همه قطعات توسط کارگران ایرانی ساخته می شود. لازم به ذکر آنکه قابلیت و امکان تولید برد الکترونیکی این محصول هم در ایران وجود دارد اما به دلیل قراردادهایی که شرکت کره ای با ایران دارد فعلا اجازه تولید داده نشده اما همه بسترهای لازم برای تولید این برد الکترونیکی فراهم شده و متخصصین ایرانی به فناوری تولید و دانش آن دست یافته اند.

 به نام خارجی به کام ایرانی

در خط 3 این کارخانه تلویزیون های پیشرفته تخت و خمیده سامسونگ تولید می شود. این خط در ایران از سال 1376 شروع به تولید تولویزیون در طرح ها و مدل های مختلف کرده است. در این خط تمامی بدنه این محصول در داخل تولید می شود اما صفحه نمایش این محصول به دلیل نبود صرفه اقتصادی ، تولید این قطعه در این کارخانه امکان پذیر نبوده و به همین دلیل از کره وارد ایران می شود. نکته قابل توجه آنکه تنها 6 کارخانه در جهان می توانند صفحه نمایش تلویزیون های سامسونگ را تولید کنند. این در حالی است که تعداد تولید سالانه آن چیزی بالغ بر 50 میلیون بوده و تقریبا کمتر کشوری توانایی این میزان از تولید صفحه نمایش را دارد.

 به نام خارجی به کام ایرانی

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی است که با توجه به نحوه تولید و فناوری بالا، آن هم به دست کارگران و متخصصین ایرانی، این شرکت توانسته به کمک انتقال تکنولوژی روز دنیا ، بهترین محصولات را تولید کند. این درحالی است که همه بسترهای موجود با وجود دستگاه های پیشرفته به دستور و دانش کارشناسان ایرانی صورت گرفته و هر آن چیزی که در این خط های تولیدی دیده می شود تلاش ، زحمت، کوشش، دانش و مالکیت ایرانی است.

 به نام خارجی به کام ایرانی

پیش از این البته شاید در جامعه تصور می شد که قطعات محصولات کره ای سامسونگ، تماما در بسته هایی به ایران فرستاده شده و این اجناس وارداتی در این کارخانه صرفا مونتاژ صورت می گیرد. این در حالی است که مشاهدات ما چیزی غیر از این را گواهی میداد. علاوه بر این فایده راه اندازی این کارخانه و نظایر آن در داخل آنجا خود را نشان می دهد که اگر در هر زمانی و به هر دلیلی شرکت کره ای تماس خود را با ایران قطع کند، ایران و ایرانی در این کارخانه توانایی آن را دارد که محصولات با همان کیفیت را تولید کرده و دیگر وابستگی در آن معنایی نداشته باشد. چه انکه امروز تمامی کالاهای این کارخانه در بهترین کیفیت ها و در بالاترین استاندارهای جهانی با دانش متخصصین و به دست کارگران ایرانی در حال تولید است. این در حالی است که براساس گزارش خبرنگار ما شرکت کره ای قصد دارد تا این مجموعه را که تحت لیسانس خود قرار داده، به عنوان پایگاه اصلی تولید و توزیع خاورمیانه تبدیل کرده و بدین ترتیب  صادرات محصولات  خود را از ایران انجام دهد.

 به نام خارجی به کام ایرانی

براساس این گزارش این سیاست که بتوان تکنولوژی روز را از دنیا اخذ و تحت لیسانس شرکت های خارجی برای ایرانی ها اشتغال زایی کرده و صنعت کشور را به تکنولوژی و فناوری روز دنیا مجهز نمود، سیاستی منطقی در حال حاضر به شمار می رود. سام الکترونیک نیز شرکتی است که این تحول را ایجاد کرده و در حال حاضر با انتقال تکنولوژی فعالیت می کند. چنانچه این محصولات همانطوری که گفته شد به زحمت و تلاش ایرانی ساخته شده در راستای اقتصاد مقاومتی انجام می شود. چه آنکه اقتصاد مقاومتی یعنی آن که بتوان محصولی با کیفیت در حد استاندارد های جهانی به دست متخصصین ایرانی تولید کرد. چه آنکه سام الکترونیک در همین راستا برای جوانان ایرانی اشتغال آفرینی کرده و در راستای اقتصاد درون زا حرکت کرده است.

ارسال نظرات