خبرهای داغ:
زیارت جامعه کبیره یادگار امام هادی (ع)؛

حقایق و نکات نهفته در فرازی از زیارت جامعه کبیره

ترجمه فرازی از زیارتی است که از امام هادی(ع) برای امت اسلام به یادگار مانده است.
کد خبر: ۸۹۱۴۰۳۴
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج در مهدیشهر؛ زیارت جامعه کبیره ؛ جمله مزبور ترجمه این فراز است «فمعکم معکم،لامع غیرکم»یعنی؛ای امامان معصوم و ای رهبران مکتب ولایت؛ من همواره با شما و پذیرنده ولایت و امامت شمایم وهرگز زیر پرچم امامت و رهبری غیر شما نرفته و نمی روم. امامان و رهبران ما فقط و فقط شمائید نه دیگران.

اگر بخواهیم به برخی از نکات و حقایق نهفته  در همین فراز کوتاه اشاره کنیم؛ باید بگوئیم این جمله می گوید: انسان یا جامعه اسلامی هیچ گاه بدون امام و رهبر نمی ماند؛ اگر امام و رهبر الهی نداشته باشد؛ قطعا دیگرانی پیدا می شوند تا برجامعه و امت مسلط شوند و زمام حاکمیت یا استثمار آن را به دست گیرند، چه از همین مردم باشند و چه از بیگانگان؛ اما فضیلت وکرامت برای جامعه و امت وقتی محقق می شود که خود آنان از روی معرفت و اختیار، امام و رهبر خود را براساس ایمان انتخاب کرده وآگاهانه تحت رهبری و حاکمیت او قرار گیرند.

این فراز تأکید می کند ایمان و انتخاب خود در مورد رهبر وامام الهی را حداقل گاه گاه و در هنگام زیارت امامان معصوم به زبان آورده و به آن اعتراف کنیم و زمزمه نمائیم:«معکم معکم ،لا مع غیرکم » تا راه راگم نکنیم، راهنما را یادمان نرود وهدف فراموش نشود.

این عبارت یادآوری می کند مرزبندی میان رهبران الهی و غیر الهی یک اصل است.

معنا ندارد انسان ادعای اسلام و ایمان داشته باشد اما در مورد انتخاب رهبری وامامت دغدغه ودقت به خرج ندهد ؛ شاید برخی بگویند ما آدم های مومنی هستیم.

نماز می خوانیم، روزه می گیریم ؛ حج می رویم، عبادت خدا می کنیم، اما به مسایل اخلاقی مثل امامت کاری نداریم.

هر کسی را در قبر خودش می گذارند و امثال این سخنان؛ اما امام هادی (ع) در زیارت جامعه هشدار می دهد که این منطق از اصل غلط است؛ اعمال عبادی و توحیدی زیر مجموعه مسأله امامت و ولایت است.

اگر اعتقاد و پذیرش امامان معصوم نباشد، آن اعمال هرگز انسان را به جایی نمی رسانند.

امام هادی (ع)در این فراز تاکید می فرمایدکه ولایت وبرائت دوستی وپیروی امامان معصوم ودشمنی با دشمنان ایشان است .

زیر بنای دیانت و شخصیت مکتبی هر فرد و هر جامعه ای است که به اسلام اعتقاد دارد؛ بلکه مساله از این هم بالاتر است.

یعنی فقط دشمنان اهل بیت نیستند که باید از آنان دوری جست بلکه در مسأله امامت و اتخاذ پشتوانه اساسا «غیر اهل بیت» را باید رها کرد،زیرا در جهان جز خداوند اولیای معصوم او هیچ پشتوانه  وتکیه گاه وراهنمایی وجود ندارد.

آری، به حقیقت باید اذعان و اقرار کرد که:«من با شما امامانم، با شما نه با غیر شما.»

فریبا شهریاری/ مهدیشهر

ارسال نظرات
پر بیننده ها