خبرهای داغ:
دریابیم مساجد را

مسئولین فرهنگی در مسجد دور هم جمع شوند/ جذب جوانان با اجرای طرح جوانه های صالحین در بیش از 300 پایگاه بسیج مساجد خراسان جنوبی

کد خبر: ۸۹۱۳۹۹۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، طرح جوانه های صالحین چند سالی است که در فصل تابستان برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در پایگاه های بسیج مساجد برگزار می شود.

ایجاد روحیه نشاط و تعالی با بهره گیری از تعالیم اسلامی و قرآنی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد و حلقه های صالحین از مهمترین اهداف این طرح است.

رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند " این حلقات صالحین از کارهای بسیار خوب و برجسته است که گسترش کمی و کیفی آن باید مورد توجه قرار بگیرد".

همچنین فرمانده معظم کل قوا فرمان آتش به اختیاری را خطاب به افسران جنگ نرم اعلام فرمودند که طبق آن جوانان در هرکجایی که ضعف و کمبود از سوی دستگاه های دولتی و حاکمیتی احساس شده درصدد رفع آنان باید در میدان حاضر شوند و در حمایت و تحقق اهداف گفتمان انقلاب اسلامى در جامعه فعالیت کنند.

در  سنگر مساجد با اجرای طرح جوانه های صالحین عرصه برای دفاع مقتدرانه در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مهیا است و تمام دستگاه های مربوطه و علما و روحانیون باید با درایت و همبستگی روز افزون در این جهت گام بردارند.

اما متاسفانه بر سر راه اجرای  این طرح فرهنگی در مساجد، بسیجیان و فرماندهان پایگاه ها با مشکلاتی رو به رو هستند.

ما هم سری به چند پایگاه بسیج زدیم تا از نزدیک با روند برگزاری طرح جوانه های صالحین در مساجد آشنا شویم.

آقای بافنده مسئول پایگاه مقاومت بسیج شهید ابوترابی مسجد فاطمه معصومه(س) بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با تبریک اعیاد قربان و غدیر خاطر نشان کرد: ما هر سال طرح جوانه های صالحین را در تابستان برگزار می کنیم و امسال چهارمین سال است که حدود 100 پسر و 80 دختر در این طرح شرکت کردند.

وی با اشاره به کلاس های تشکیل شده افزود: کلاس های قرآن، احکام، نماز و اخلاق در نهج البلاغه و همچنین کلاس های ورزشی مثل فوتسال و والیبال در سالن های ورزشی از جمله برنامه های آموزشی است. برای خواهران کلاس های صنایع دستی هم برگزار می کنیم و آثارشان را در مسجد به نمایش می گذاریم.

بافنده با بیان اینکه اکثر شرکت کنندگان دانش آموز ابتدایی و راهنمایی هستند ادامه داد: روزهای زوج کلاس های پسران و روز های فرد کلاس های دختران برگزار می شود.

وی با اشاره به عمده مشکلات برای اجرای بهتر طرح تصریح کرد: بودجه برای تشویق بچه ها نداریم. ما سال گذشته بچه ها را به اردوگاه هدایت و مزار کاهی با هزینه خودمان بردیم و متاسفانه از نهادی به ما کمک نمی شود .

مسئول پایگاه مقاومت بسیج شهید ابوترابی با بیان اینکه در بسیج  سه مرحله کاشت، داشت و برداشت داریم اظهارداشت: کاشت یعنی جذب که راحت هست ولی متاسفانه داشت یعنی تثبیت و نگهداری بچه ها مشکل است و این به خاطر کمبود امکانات، اعتبارات و بودجه است.

کانون های مساجد و سایر مسئولین دولتی می توانند به جذب جوانان به مسجد کمک کنند

وی با بیان اینکه کانون های مساجد، بسیج و سایر مسئولین دولتی می توانند به ما کمک کنند  افزود: خداوند در سوره انفال می فرماید " هر مسلمانی که ایمان قوی داشته باشد 10 نفر را حریف است" حالا آیا ما نباید حداقل یک دهم دشمن هزینه کنیم؟ در حالی که اینطوری نیست.

بافنده با بیان اینکه ما از مسئولین دولتی انتظار داریم که برای این برنامه فرهنگی کمک کنند خاطرنشان کرد: در حال حاضر 350 نفر بسیجی پسر داریم که 180 نفر از آنها فعال هستند و حدود 200 نفر بسیجی دختر داریم ولی متاسفانه برای تشویق آنها بودجه نداریم.

وی با بیان اینکه در سطح بندی شهرستان مسجد ما سطح دو انتخاب شد افزود: اساتید ما بیشتر فرهنگی و روحانی هستند اما  بودجه نداریم که حتی یک تشکر کوچک از زحمات این بزرگواران کنیم.

مسئول پایگاه مقاومت بسیج شهید ابوترابی با بیان اینکه کلاس های جوانه های صالحین مربوط به تابستان ولی کلاس های حلقه های صالحین دائمی است گفت: بخاطر امتحانات شهریور ماه و مسافرت ها جمعیت کلاس ها کاهش پیدا کرده ولی در ماه های دیگر جمعیت خیلی خوب است.

وی متذکر شد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز جوانان و نوجوانان را تهدید می کند فضای مجازی و نقشه های دشمن است. بهترین راه برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد تشویق آنها است.

بافنده اظهارداشت: در مسجد ما هیات امنای مسجد با پایگاه بسیج همکاری دارند و خدا را شکر مشکلی بین آنها وجود ندارد چون خود هیات امنا هم عضو شورای پایگاه هستند .

وی ادامه داد:  به خاطر جمعیت زیادی میخواهیم مسجد را گسترش بدهیم ولی متاسفانه بودجه نداریم. تا حالا 60 میلیون خرج کردیم ولی متاسفانه فقط 15 میلیون به ما کمک شده است.

ایجاد روحیه شوق و نشاط در جوانان سبب جذب آنان به مسجد می شود

مریم خسروی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج خواهران حضرت ام الائمه(س) مسجد مولی الموحدین بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهارداشت: بعد از ماه مبارک رمضان کلاس های طرح جوانه های صالحین را شروع کردیم .

وی بیان داشت: 24 نفر در این طرح ثبت نام کردند و کلاس های زبان، نقاشی، چرم دوزی، قرآن، احکام و قلاب بافی تشکیل شد.

خسروی با اشاره به ثمرات شرکت در این طرح برای دانش آموزان گفت: با اجرای این چنین برنامه هایی جوانان بیشتر جذب مسجد می شوند . اوقات فراغت تابستان آنان به هدر نمی رود ، کارهای هنری یا قرآن یاد می گیرند.

وی با بیان اینکه  فراگرفتن کارهای هنری برای دختران بسیار مفید است و در آینده می توانند از آن ها استفاده کنند اضافه کرد: گاهی در کلاس های هنری مادران در کنار دختران شرکت می کنند و این امر بسیار برای دختران جذاب و دلنشین است.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج خواهران حضرت ام الائمه(س) گفت: در اجرای این طرح در مسجد مشکل خاصی نداشتیم و بیشتر امکانات را نیز خود بسیجیان مهیا می کنند. اگر مکان مشخصی را به پایگاه اختصاص می دادند که کلیدش تحویل خودمان میشد بسیار خوب  بود.

مسئول اجرای طرح جوانه های صالحین در پایگاه ام الائمه اظهارداشت: دانش آموزان از مقطع ابتدایی تا دبیرستان در این طرح شرکت می کنند.

وی متذکر شد: ایجاد ذوق و شوق در نوجوانان با تزئین مسجد و ایجاد نشاط با اختصاص دادن مکانی برای ورزش موجب جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به مسجد می شود.

خسروی اظهارداشت: امیدواریم خداوند ما را یاری کند که مدیون خون شهدا نباشیم و برای حفظ انقلاب تا در توان داریم تلاش کنیم.

انسجام و یکدستگی متولیان به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان کمک می کند

حجت الاسلام رسولی پور مدیریت سرگروه ها و متربیان صالحین استان در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارداشت: با وجود تمام مشکلات، طرح جوانه های صالحین امسال خوب برگزار شده است.

وی تصریح کرد:  متاسفانه کمبود بودجه ای امسال سبب شد که ما تعداد اردوهای ویژه را به یک چهارم نسبت به سالهای قبل کاهش دادیم و این اعتراض شرکت کنندگان را به دنبال داشت.

مسئول اجرای طرح جوانه های صالحین در استان با بیان اینکه پایگاه قبای خواهران در مهرشهر در اجرای این طرح موفق عمل کرده است افزود: تمام پایگاه هایی که با همکاری کانون ها و هیئت امنا کار کردند در طرح جوانه های صالحین موفق بودند.

اجرای طرح جوانه های صالحین در بیش از 300 پایگاه بسیج مساجد در استان

رسولی پور با بیان اینکه 300پایگاه بسیج در سطح استان این طرح را اجرا کردند گفت: تقریبا بیش از 20 هزار نفر از سطح استان در این طرح شرکت کردند. پایان شهریور بر اساس نرمی که به نواحی دادیم تعداد دقیق شرکت کنندگان اعلام می شود .

مدیریت سرگروه ها و متربیان صالحین استان ادامه داد: هدف از اجرای طرح جوانه های صالحین جذب حداکثری به بسیج است که افراد شرکت کننده یا جزء حلقه های صالحین هستند یا نیستند و هدف جذب آنان به بسیج است.

وی خاطرنشان کرد: کلاس های فرهنگی و قرآنی رایگان و سایر کلاس های آموزشی با اخذ هزینه 5 تا 10 هزار تومانی از شرکت کنندگان برگزار شد.

رسولی پور متذکر شد: اگر هیئت امنای مساجد، کانونهای فرهنگی ، هنری مساجد ، پایگاه های بسیج و سازمان تبلیغات و تمام ارگان هایی که که متولی اوقات فراغت دانش آموزان هستند با هم متحد شوند برنامه ای جامع و کامل برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان اجرا می شود.

بنابراین می طلبد که همه مسئولین فرهنگی در کنار ارگان های متولی نه تنها برای اوقات فراغت دانش آموزان بلکه برای تمام ایام سال همت خود را بکار گیرند تا با اجرای طرح مسجد محوری بهتر بتوان جوانان را جذب مساجد کرده و به فعالیت های فرهنگی مذهبی در خانه خدا رونق بخشیم.

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها