رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور از برگزاری همایش شیخ عزالدین سوقندی به منظور بررسی زوایای مختلف قیام سربداران با حضور مردم، اساتید حوزه ودانشگاه ومسئولین در روستای سوقنداین شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۸۹۱۳۸۷۶
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
عباس کرخی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اظهارکرد: همایش فقیه و عارف بزرگ شیعه مذهب و جانشین شیخ شهید جوری ورهبر معنوی قیام سربداران شیخ عزالدین سوقندی متولد روستای سوقند نیشابور است که براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی نیشابور بزرگداشت این مجاهد و مبارزدر روز پنجشنبه 16شهریور 96 ساعت 9صبح در محل این روستا برگزار می شود.

 وی گفت: با همکاری همه دستگاه ها،نهادهای مردمی و اهالی روستای سوقند جهت معرفی این مجاهد در راستای توسعه گردشگری روستایی این همایش برگزارمی گردد.

وی خاطرنشان کرد:در همایش شیخ عزالدین سوقندی زوایای مختلف قیام سربداران و نقش رهبران این قیام که از نیشابور برخاسته اند بررسی خواهد شد و تا کنون برای شناساندن بزرگانی چون سید عزالدین سوقندی کار قابل توجهی انجام نگرفته است و برگزاری همایش بزرگداشت این شخصیت نخستین گام برای بهتر شناختن اوست.

کرخی یادآورشد: باید در بحث پژوهشی کار زیاد کرد تا 7هزار شخصیت بزرگ مدفون شده در طول تاریخ نیشابور، که کتب معتبر تاریخی از آنها نام برده اند از دل تاریخ بیرون بیایندوبه نسل حاضر وآینده معرفی شوند.

دبیرشورای فرهنگ عمومی نیشابور تاکیدکرد: در زمان سربداران، میرقوام‌الدین مرعشی بزرگ سادات شمال ایران و بزرگ فقیه مازندران که اکنون مقبره ایشان به عنوان مهمترین امامزاده آمل مورد توجه عموم است به منظور بررسی اوضاع و تبادل نظر و تجربه راهی خراسان می‌شود و به دیدار عز‌الدین سوقندی در نیشابور می‌شتابد و چهل روز در مجالس او حضور پیدا می کند و چنان دچار تغییر نگرش می‌‌شود که پس از برگشت به محل زندگی قیام مرعشیان را در شمال پی‌ریزی می‌کند و منجر به تشکیل حکومت سادات مرعشی در خطه شمال ایران که جزء مخالفان خلافت عباسیان بودند، می‌گردد.

کرخی عنوان کرد: در پایان این همایش باحضور مسئولان شهرهای آمل ونیشابور از تمثال شیخ عزالدین سوقندی اثر علی روکی هنرمند نقاش نیشابوری پرده برداری خواهد شد و از روستای سوقند، مسجد،حمام قدیمی و سایر ظرفیت های منطقه نیز بازدید خواهند کرد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور تصریح کرد: درهمایش شیخ عزالدین سوقندی جمعی ازاساتید حوزه ودانشگاه به خصوص امام جمعه شهرآمل و نیشابوردر خصوص ابعاد زندگی وی به ایرادسخن پرداخته و قرار است جمعی از فرهیختگان و مسئولان نیشابور در همایش بزرگداشت امامزاده سید قوام‌الدین در آبان 96 به شهرآمل عزیمت خواهندکرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها