حیدری گفت: از نظر عقلایی آماری که اعلام شده است قابل درک نیست چراکه واقعا ۶.۵ درصد ایجاد شغل واقعی کم نیست و نمود آن در جامعه باید بیشتر باشد.
کد خبر: ۸۹۱۳۶۸۳
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶

حسام الدین حیدری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره آمار‌های واقعی که برای اشتغال زایی مطرح می‌شود گفت: برای بررسی آمار‌ها چندین عامل را باید در نظر گرفت. یکی از این آمار‌ها پیدا کردن اشتغال خالص است که از کارمندان و کارگرانی که به صورت قراردادی و یا روزمزد یا به هر شکلی که باعث شهود او به عنوان صاحب شغل می‌شود، تشکیل می‌شود. در این صورت ورودی‌ها و خروجی‌های هر سازمانی چه کسانی که اخراج شدند و چه کسانی که استخدام شدند، مشخص می‌شود و آمار واقعی نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار‌ها بر اساس تعاریف مختلفی اعلام می‌شود افزود: از دیگر مواردی که در خصوص آمارگیری مشاغل واقعی باید به آن توجه کرد برداشت درست از آمار واقعی است. سوال اینجاست که آیا کسانی ۳ ساعت در روز کار می‌کنند که معمولا پاره وقت حساب می‌آیند، شاغل هستند؟ بنابراین یک تعریف درست در قالب آمارگیری از نکاتی بسیار مهم به حساب می‌آید.

حیدری در خصوص صحت آمار‌هایی که برای اشتغال زایی اعلام می‌شود عنوان کرد: آقایان اعلام می‌کنند که آمار اشتغال خالص در کشور به ۶.۵ برابر رسیده است و باید بررسی شود که این ادعا در جامعه ملموس است یاخیر؟ از نظر عقلایی آماری که اعلام شده است قابل درک نیست چراکه واقعا ۶.۵ درصد ایجاد شغل واقعی کم نیست و نمود آن در جامعه باید بیشتر باشد. در حال حاضر حداقل یک جوان بیکار یا حتی سرپرست خانواده بیکار است که تمام این موضوعات کسی قصد دروغگو جلوه دادن دولت را ندارد، اما آماری که اعلام می‌کنند غیرملموس است.

این کارشناس در خصوص تاثیر جامعه آماری جهت برنامه ریزی‌های کلان اقتصادی گفت: تمام این آمار‌ها برای برنامه ریزی است که یکسری از برنامه‌ها در کلان کشور گنجانده می‌شود و بعضی‌ها هم برای جزءیات هستند. وقتی آمار اشتغال نادرست باشد، مسوولین نمی‌توانند برنامه ریزی یا پیش بینی درستی در آینده داشته باشند. به عنوان مثال اعلام می‌کنند که ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است که از این آمار ۲۰۰ هزار نفرشان مثلا مشاغل کاذب دارند. در این صورت مسوولین نمی‌توانند برنامه جامعی را برای همه ایجاد کنند و این ۲۰۰ هزار نفر بر جمعیت بیکاران می‌افزایند.
ارسال نظرات