انتقاد‌های جهانی از نسل‌کشی در میانمار، بار دیگر جایزه صلح نوبل را زیر سوال برد

فجایع انسانی علیه مسلمانان روهینگیا فشار دیگر کشور‌ها علیه حکومت میانمار را افزایش داده است.
کد خبر: ۸۹۱۳۶۵۷
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، رفتار دولت میانمار با جمعیت یک میلیونی مسلمانان این کشور به بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل و رهبر دوفاکتوی میانمار تبدیل شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سوچی که عملا رهبری میانمار را در اختیار دارد، از سوی کشور‌های مسلمان شامل بنگلادش، اندونزی و پاکستان که خواستار توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا هستند، تحت فشار است.

تا کنون ۱۲۵ هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل خشونت‌های حکومت و ارتش میانمار و بعد از به آتش کشیده شدن خانه‌هایشان به بنگلادش گریخته‌اند.

رفتار میانمار با اقلیت مسلمان این کشور بزرگترین چالش سوچی است. در درگیری‌های اخیر که روز ۲۵ آگوست در استان راخینه در منطقه مسلمان نشین میانمار آغاز شد، حداقل ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

افسران میانماری خانه‌های مسلمانان راخینه را سوزانده و دولت میانمار اجازه انتقال کمک‌های بین‌المللی شامل مواد غذایی، آب آشامیدنی و دارو را به مردم روهینگیا را نمی‌دهد.

وزیر خارجه اندونزی در دیداری با آنگ سانگ سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار و فرمانده ارتش میانمار خواستار توقف کشتار‌ها در این کشور شد. روز سه شنبه (امروز) هم نخست وزیر هند با سفر به میانمار با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه پاکستان هم نگرانی خود را درباره خشونت‌های جاری علیه مسلمانان روهینگیا بیان داشت و از شورای همکاری اسلامی خواست اقدامی فوری و موثر برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در میانمار انجام دهد.

ملاله یوسف‌زی دختر پاکستانی که او نیز مانند سوچی برنده جایزه صلح نوبل است، از رهبر میانمار خواست رفتار شرم‌آور با مسلمانان روهینگیا را محکوم کند.

انتقاد‌ها از سوچی که ریاست حزب حاکم را بر عهده دارد، آنقدر بالا گرفته که برخی خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از او شده‌اند.

«یانگی لی» گزارشگر ویژه حقوق بشر میانمار با بیان اینکه اوضاع در راخین «بسیار وخیم» است، از سوچی خواسته برای پایان دادن به حملات مسلمانان در میانمار «وارد عمل شود.»

«یان برمر» تحلیلگر آمریکایی هم در توییتر نوشته است: «مایه تاسف است. آنگ سان سوچی سازمان‌های بین‌المللی را مقصر بحران روهینگیا می‌خواند، اما حرفی از ارتش نمی‌زند. او قهرمانی جهانی در زمینه حقوق بشر بود. دیگر نیست.»

با وجود این درخواست‌ها، یک عضو سابق کمیته نوبل می‌گوید این موسسه تاکنون جایزه صلح را از کسی پس نگرفته و در مورد سوچی هم چنین کاری نخواهد کرد.

وی گفت: «اصلی که ما رعایت می‌کنیم، این است که تصمیمی که ما می‌گیریم، به معنی معصوم اعلام کردن فرد نیست. زمانی که تصمیم اتخاذ شد و جایزه داده شد، مسئولیت کمیته پایان می‌یابد.»

پیش از این هم اعطای جایزه صلح نوبل به افرادی با سابقه ایفای نقش در کشتار و جنایت جنگی، مانند «شیمون پرز» رئیس سابق رژیم صهیونیستی و «هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا، جنجال‌برانگیز شده بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار