استاد حیدر رحیم پور ازغدی در گفتگو با «بسیج»:
حیدر رحیم پور ازغدی گفت: سیب عباسی یا سیب خراسان یا سیب زمستانی از جمله نام هایی بوده است که این میوه را می‌شناختند که مشهد یکی از بزرگترین شهرهای صادراتی سیب گلشاهی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۹۱۳۶۳۲
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰

استاد حیدر رحیم پور ازغدی نویسنده منتقد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: کیفیت محصولات کشاورزی روند نزولی داشته است از اینرو به گونه های مختلف همچون سیب گلشاهی می توان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سیب گلشاهی از شهریور تا شب های عید در همه جا به چشم می‌خورد افزود: گونه تابستانی و زمستانی سیب گلشاهی از یک رایحه خاص و شیرینی و شادابی برخوردار بوده است و از دلایل نامگذاری سیب گلشاهی این بوده است که شاهی در زمستان این سیب را در دست مس گرفت و همچون گلی از سیب گلشاهی استشمام می‌کرد .

وی با اشاره به نامگذاری سیب گلشاهی در ادامه بیان داشت: سیب عباسی یا سیب خراسان یا سیب زمستانی از جمله نام هایی بوده است که این میوه را می‌شناختند این در حالی است که سیب گلشاهی در پاییز به طر کامل رسیده می‌شود ولی امکان نگهداری میوه تافروردین ماه هم میسر است.

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: مشهد یکی از بزرگترین شهرهای صادراتی سیب گلشاهی به شمار می‌رود و در سر سفره عید هم سیب سرخ زمستانی جلوه نمایی می‌کرده است از آنجا که شاه عباس این سیب را بسیار دوست داشت و در دست می‌گرفت سیب را عباسی نامیدند .

وی در خاتمه افزود: متاسفانه انواع محصولات کشاورزی تحت تدابیر بدی قرار گرفته اند و سیب گلشاهی و عباسی هم در دست مسوولانی قرار گرفته است که با بی برنامگی توانسته کیفیت محصول را به قدری کاهش دهند که سیبی که امروز در بازار میوه مشاهده می‌شود نه تنها قابلیت خوردن را نداشته چراکه سیب‌های بهتر از امروز را به آخور حیوانات در گذشته می‌ریختند از اینرو ضروری است که مسوولان بیش از این کیفیت را فدای کمیت نکنند.

ارسال نظرات