خبرهای داغ:
شهرداری گیلانغرب علی رغم موفقیت در برخی عرصه ها اما در امر "توسعه فضای سبز" موفق نبوده چرا که این فضا ها به صورت متوازن در محله های شهری تقسیم نشده اند.
کد خبر: ۸۹۱۳۶۱۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از گیلانغرب، یکی از حوزه هایی که در تعریف  شاکله کاربری شهری به عنوان یک جزو لاینفک باید مورد طراحان و کارشناسان  شهرداری باشد  تعریف ،تقسیم بندی  و  اجرای  فضای سبز در قالب پارکها ، بوستان  در در محله های شهری است .

شهر گیلانغرب علیرغم برخورداری از فضای نسبتاً خوب  شهری،متاسفانه از سرانه فضای سبز شهری  متوازن بسیار پایینی برخوردار است. این در حالی است که صدها هکتار از فضای سبزطبیعی با کاربری کشاورزی در طی سالهای اخیر تغییر کاربری خورده و زیر تیغ کاربری شهری رفته اند.

افزایش جمعیت در شهرها، و حب به توسعه شهر سازی ، به ساخت و سازهای  بی رویه ای منجر شده که خود یکی از عوامل موثر در کاهش این اثرها هستند و به ویژه در ارتباط باگرد و غبار و آلودگی های هوا، فضای سبزی شبیه جنگل، ریه های تنفس شهرها به شمار می روند.
 

مهم ترین تاثیر فضای سبز در شهرها تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، لطافت هوا وجذب گردوغبار است دیگر تاثیرات فضای سبز، در شهرها نقش نسبی دارندو به طور کلی وجود فضای سبز و تاثیر آن ها در شهرها اجتناب ناپذیر است، به طوری که بدون آن ممکن نیست شهرها پایدار باقی بمانند.

با استناد بر این توصیفات، اگر فضای سبز به عنوان جزیی از بافت شهرها و نیز بخشی از خدمات شهری ضرورت یافته باشد، نمی تواند جدا از نیازهای جامعه شهری باشد، از این رو، فضای سبز باید از نظر کمی و کیفی متناسب با حجم فیزیکی شهر(ساختمانها، خیابان ها و جاده ها) و نیازهای جامعه (از لحاظ روانی، گذران اوقات فراغت و نیازهای بهداشتی) با توجه به شرایط اکولوژیکی شهر ساخته شود، تا بتواند به عنوان فضای سبز فعال، بازدهی زیست محیطی مستمری داشته باشد و صرفا با قانع شدن به اینکه در فلان محله و فلان نقطه زمین و مساحتی به تفکر فضای سبز (اگر در سالهای متمادی در آینده محقق شود)برای آینده بنگریم در واقع به حق و حقوق شهروندان اجهاف کرده ایم.

 در شهرستان محروم گیلانغرب، خدمات شهرداری اگر چه طی ماههای اخیر روند مثبتی را به خود گرفته است اما  در حوزه توسعه فضای سبز  موفق نبوده چرا که  این فضا ها به صورت متوازن در شهر و در قالب محله ها تقسیم نشده اند و در برخی محله ها نظیر "محله سرخه میری" یا محله میراث فرهنگی حتی 1 متر فضای سبز وجود ندارد این در حالی است که برخی محله ها حتی  ازپارک و بوستان بهره مندند.

با شرع فصل تعطیلی مدارس و آغاز فصل اوقات فراغت کوکان و نوجوانان بدون حتی حد اقل امکانات وسایل تفریحی در این فضا ها در زمینهای خاکی مشغول بازی که قرار گرفتن در این فضای نا سالم انها را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد لذا فارغ از تاثیر فضاهای سبز در چهره و جایگاه شهر  لا اقل به فکر کودکان شهرمان باشیم.

در روزگار کنونی جامعه شناسان، روانشناسان و پزشکان بر این باورند که فضای سبز افزون بر تامین بهداشت جو و محیط مکان های مسکونی، نقش مثبتی در سلامتی شهروندان به عهده دارند

 امروزه اشخاصی که به طور روز افزون باید در فضاهای مکانیزه زندگی کنند، بیش از پیش به استراحت در محیط طبیعی نیاز دارند. فضاهای سبز شهری محیطی است برای استراحت، آشنایی با طبیعت، انجام فعالیت هایی که در شهر امکان پذیر است و همچنین تأثیر زیادی در بهداشت و سلامت محیط دارد.

مقوله فضای سبز، به عنوان بخشی از کالبد و بافت شهرها از دیرباز رابطه بسیار نزدیک و تگاتنگی با مردم داشته است واکنون یکی از ضرورت های اجتناب ناپذیر خدمات شهری شهرداریها می باشد و از مؤ لفه های مهم نظام زیستی شهرها و نیازهای اساسی جامعه شهری تحت عنوان یک زیرساخت شهری محسوب می شود.

نظر به این موضوع، فضای سبز بایستی از لحاظ کمی و کیفی با نیازها و حجم فیزیکی شهر و متناسب با شرایط اکولوژیک ساخته و ایجاد گردد و این امر نیازمند داشتن طرح تفصیلی و برنامه ریزی علمی و کارشناسی و خط مشی های صحیح است و متعاقب آن ، فرآیند پایداری فضای سبز نیز مستلزم مشارکت جمعی همه شهروندان در حفظ و نگهداری و خودداری از وارد آوردن خسارت و صدمات است زیرا  که شهروندان  به عنوان، کاربران اصلی و استفاده کنندگان فضای سبز شهری بوده و اصولاً فلسفه ایجاد و توسعه فضای سبز ، بهینه سازی فضای سبز انسانی و ارتقای شرایط سلامت جسمی و روحی آنان است .

 

ارسال نظرات