همزمان با برگزاری همایش و نکوداشت شیخ عزالدین سوقندی عارف بزرگ شیعی در ۱۶ شهریور ۹۶ در روستای سوقند نیشابورپرتره آن عارف بزرگ شیعی توسط علی روکی هنرمند نقاش نیشابوری انجام شد.
کد خبر: ۸۹۱۳۴۰۸
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، هنرمند نقاش نیشابوری در این خصوص اظهارکرد: شیخ عزالدین سوقندی حلقه اتصال سربداران خراسان به مرعشیان مازندران و جانشین شیخ حسن جوری در قیام سربداران در برابر هجوم مغولان به دروازه‌های شهر نیشابور بود.

علی روکی گفت: میرقوام‌الدین مرعشی بزرگ سادات شمال ایران و بزرگ فقیه مازندران که اکنون مقبره ایشان به عنوان مهمترین امامزاده آمل مورد توجه عموم است به منظور بررسی اوضاع و تبادل نظر و تجربه راهی خراسان می‌شود و به دیدار عز‌الدین سوقندی در نیشابور می‌شتابدو با شنیدن سخنان سوقندی متوجه می‌شود وی از او افقه، اعلم و عارف‌تر است و به همین دلیل چهل روز در مجالس او حضور پیدا می‌کند و چنان دچار تغییر نگرش می‌شود که پس از برگشت به محل زندگی قیام مرعشیان را در شمال پی‌ریزی می‌کند و منجر به تشکیل حکومت سادات مرعشی در خطه شمال ایران که جزء مخالفان خلافت عباسیان بودند، می‌شود.

این هنرمند نیشابوری در خصوص نماد‌های پرتره این عارف شیعه خاطرنشان کرد:آنگونه که در این تصویر به نمایش در آمده او عارفی شیعی و سید بود که گاه در برابر نااهلان مجبور به مخفی کردن نام و نشان سید بودنش می‌شد، دستی بر ردای خود دارد که نمادی از مبارزه و رهبری است که از شیخ خلیفه به شیخ حسن جوری و از شیخ حسن به او وام نهاده شده است؛ و دستی دیگر بر ذکر و خودسازی‌های درونی و معنوی خویش که نقاش در نگاهش همزمان عارفان شب و شیران روز را تصویر می‌کند، شال سفید و تحت الحنک کردن آن نماد آمادگی او برای مبارزه‌ای خستگی ناپذیر است.

روکی یادآورشد: پرتره شیخ عزالدین سوقندی پس از ماه‌ها تحقیق در ابعاد ۷۰*۱۰۰ وباتکنیک رنگ روغن وسبک رئالیسم طراحی وتصویرگری گردیده است.

هنرمند نقاش نیشابوری تصریح کرد: همایش فقیه و عارف بزرگ شیعه و جانشین شیخ شهیدحسن جوری رهبر معنوی قیام سربداران شیخ عزالدین سوقندی ۱۱۶ شهریور ۹۶ در زادگاهش روستای سوقند در کیلومتر ۱۰ جاده نیشابور به مشهد با حضور اساتید و مردم برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها