مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار یکی از بزرگترین پروژه‌های اجرایی کشور در سال‌های اخیر است که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران در حال اجرا است به گزارش ندای هیرمند : بهروز آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار یکی از بزرگترین پروژه‌های اجرایی کشور در سال‌های اخیر است که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران در حال اجرا است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قبل از سال 86 توسط 7 مشاور بین‌المللی شروع شد که تاکنون در روند اجرای آن یک هزار و 650 متر موج‌شکن با هزینه 50 میلیون دلار، بیش از 5 کیلومتر دایک‌گذاری جهت 203 هکتار استحصال از دریا، 15 میلیون مترمکعب لایروبی با هزینه 150 میلیون دلار و ایجاد حوضچه با آبخور 16.5 متر در روند آن انجام شده که در پی آن کشتی‌های بزرگ می‌توانند عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند. وی ادامه داد: نتیجه اقدامات صورت گرفته در بندر چابهار را می‌توان ایجاد 1700 متر اسکله جدید در قالب 3 اسکله کالاهای عمومی و 2 اسکله کانتینری برشمرد که با بهره‌برداری از این اسکله‌ها در مجموع ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسیده و در صورت مهیا شدن زیرساخت‌های پسکرانه‌ای ظرفیت بندر به 15 میلیون تن خواهد رسید. آقایی به پیشرفت فیزیکی پروژه اشاره کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه از سال 86 تا 92 حدود 30 درصد بود و از سال 92 تاکنون در بعضی قسمت‌های بندر شاهد پیشرفت بالای 95 درصد هستیم که بیشترین پیشرفت با میزان ‌15 درصد مربوط به سال ‌95 است. مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان افزود: قرار است یک میلیارد دلار در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی سرمایه‌گذاری شود که 300 میلیون دلار توسط منابع داخلی سازمان بنادر، 403 میلون دلار توسط صندوق توسعه ملی و 235 میلیون دلار آن هم توسط هندی‌ها است که تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر تامین شده و سرمایه‌گذاری هندی‌ها نیز در حال تامین است. وی افزود: هند یک خط اعتباری(فاینانس) 150 میلون دلاری برای توسعه بندر باز می‌کند و یک قرارداد 10 ساله اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات با ایران دارد که در آن شرکت هندی به تجهیز بندر و سایر تجهیزات تخلیه و بارگیری تا پایان سال جاری موظف شده است. آقایی به ساخت سیلوی ‌‌100 هزار تنی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: قرارداد ساخت 3 دستگاه مکنده توسط 2 شرکت آلمانی و ایرانی و ساخت نیروگاه 25 مگاوات برق از دیگر اقدامات صورت گرفته در چابهار است. مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر چابهار با توجه به موقعیت خاص خود به لنگرگاه و توقفگاه بخش خصوصی تبدیل شده به نحوی که بیش از 40 شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند و تاکنون بخش خصوصی 3200 میلیارد تومان در بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی کوتاه‌بودن مسافت دریایی، خارج‌بودن از منطقه بحرانی خلیج فارس و دارا بودن پسکرانه‌ای با بیش از 300 میلیو ن نفر در 7 کشور محصور در خشکی منطقه را از ویژگی‌های منحصر بندر چابهار خواند و افزود: این شرایط بندر اقیانوسی چابهار را به بهترین مسیر برای ترانزیت، ترانشیب، صادرات و واردات به کشورهای CiS، شرق آفریقا و همچنین شاخ آفریقا تبدیل کرده است. آقایی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت ریل برای راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد و بزرگراه چابهار- میلک- زرنج- دلارام، مسیر IORA(آیورا) را به بازار افغانستان فراهم می‌کند، بیان کرد: علاوه بر اینها بزرگراه چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد مسیر آیورا را به بازار کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین ترمینال‌های مسافری دریایی منطقه در بندر چابهار راه‌اندازی شده، ادامه داد: خط کشتیرانی ایران- عمان سال گذشته راه‌اندازی شد و 800 مسافر در این خط تردد کردند. وی به اولویت‌ها و نیازهای استان و شرق کشور اشاره کرد و گفت: بندر چابهار باید در گردونه رقابت با سایر بنادر وارد شود و قیمت تمام شده کالاها نسبت به سایر بنادر کاهش یابد و همچنین کل شهرستان چابهار تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد شود.
کد خبر: ۸۹۱۳۲۶۲
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
بهروز آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج از سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار یکی از بزرگترین پروژه‌های اجرایی کشور در سال‌های اخیر است که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران در حال اجرا است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قبل از سال ۸۶ توسط ۷ مشاور بین‌المللی شروع شد که تاکنون در روند اجرای آن یک هزار و ۶۵۰ متر موج‌شکن با هزینه ۵۰ میلیون دلار، بیش از ۵ کیلومتر دایک‌گذاری جهت ۲۰۳ هکتار استحصال از دریا، ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی با هزینه ۱۵۰ میلیون دلار و ایجاد حوضچه با آبخور ۱۶.۵ متر در روند آن انجام شده که در پی آن کشتی‌های بزرگ می‌توانند عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.

وی ادامه داد: نتیجه اقدامات صورت گرفته در بندر چابهار را می‌توان ایجاد ۱۷۰۰ متر اسکله جدید در قالب ۳ اسکله کالا‌های عمومی و ۲ اسکله کانتینری برشمرد که با بهره‌برداری از این اسکله‌ها در مجموع ظرفیت بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده و در صورت مهیا شدن زیرساخت‌های پسکرانه‌ای ظرفیت بندر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

آقایی به پیشرفت فیزیکی پروژه اشاره کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه از سال ۸۶ تا ۹۲ حدود ۳۰ درصد بود و از سال ۹۲ تاکنون در بعضی قسمت‌های بندر شاهد پیشرفت بالای ۹۵ درصد هستیم که بیشترین پیشرفت با میزان ۱۵ درصد مربوط به سال ۹۵ است.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان افزود: قرار است یک میلیارد دلار در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی سرمایه‌گذاری شود که ۳۰۰ میلیون دلار توسط منابع داخلی سازمان بنادر، ۴۰۳ میلون دلار توسط صندوق توسعه ملی و ۲۳۵ میلیون دلار آن هم توسط هندی‌ها است که تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر تامین شده و سرمایه‌گذاری هندی‌ها نیز در حال تامین است.

وی افزود: هند یک خط اعتباری (فاینانس) ۱۵۰ میلون دلاری برای توسعه بندر باز می‌کند و یک قرارداد ۱۰ ساله اپراتوری به ارزش ۸۵ میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات با ایران دارد که در آن شرکت هندی به تجهیز بندر و سایر تجهیزات تخلیه و بارگیری تا پایان سال جاری موظف شده است.

آقایی به ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: قرارداد ساخت ۳ دستگاه مکنده توسط ۲ شرکت آلمانی و ایرانی و ساخت نیروگاه ۲۵ مگاوات برق از دیگر اقدامات صورت گرفته در چابهار است.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر چابهار با توجه به موقعیت خاص خود به لنگرگاه و توقفگاه بخش خصوصی تبدیل شده به نحوی که بیش از ۴۰ شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند و تاکنون بخش خصوصی ۳۲۰۰ میلیارد تومان در بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی کوتاه‌بودن مسافت دریایی، خارج‌بودن از منطقه بحرانی خلیج فارس و دارا بودن پسکرانه‌ای با بیش از ۳۰۰ میلیو ن. نفر در ۷ کشور محصور در خشکی منطقه را از ویژگی‌های منحصر بندر چابهار خواند و افزود: این شرایط بندر اقیانوسی چابهار را به بهترین مسیر برای ترانزیت، ترانشیب، صادرات و واردات به کشور‌های CiS، شرق آفریقا و همچنین شاخ آفریقا تبدیل کرده است.

آقایی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت ریل برای راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد و بزرگراه چابهار- میلک- زرنج- دلارام، مسیر IORA (آیورا) را به بازار افغانستان فراهم می‌کند، بیان کرد: علاوه بر این‌ها بزرگراه چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد مسیر آیورا را به بازار کشور‌های آسیای میانه متصل می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین ترمینال‌های مسافری دریایی منطقه در بندر چابهار راه‌اندازی شده، ادامه داد: خط کشتیرانی ایران- عمان سال گذشته راه‌اندازی شد و ۸۰۰ مسافر در این خط تردد کردند.

وی به اولویت‌ها و نیاز‌های استان و شرق کشور اشاره کرد و گفت: بندر چابهار باید در گردونه رقابت با سایر بنادر وارد شود و قیمت تمام شده کالا‌ها نسبت به سایر بنادر کاهش یابد و همچنین کل شهرستان چابهار تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد شود.
ارسال نظرات