خبرهای داغ:
حادثه در اوگاندا:

90دقیقه فرودگاه انتبه

اوگاندا سرزمين خون در آفريقا ناميده مي شود كه با طبيعتي وحشي يكي از مناطق اسكان يهوديان پس از جنگ جهاني بود.
کد خبر: ۸۹۱۳۰۰۸
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، اوگاندا سرزمين خون در آفريقا ناميده مي شود كه با طبيعتي وحشي يكي از مناطق اسكان يهوديان پس از جنگ جهاني بود.
عيدي امين يكي از ديكتاتورهاي بدنام تاريخ در اين كشور سالها حكومت كرد و خون بسياري از مردم را ريخت و عياشي را به حد اعلا رساند حادثه در فرودگاه انتبه را خبرپزاری بسیج تحلیلی کوتاه انجام داده که از نظر می گذرد.
در ساعت هاي اوليه روز 28ژوئن1976 عده اي از جبهه خلق براي آزادي فلسطين هواپيماي ايرفرانس پروازشماره 139 را كه حامل ورزشكاران اسراييلي در المپك مونيخ بود ربودند . راديو بي بي سي لندن ساعت 6 صبح ورود هواپيما را به فرودگاه انتبه اعلام كرد. هواپيما شامل سيصد مسافر بود كه بيشتر آنها اسراييلي بودند.
عيدي امين كه از قدرتهاي جهاني و سياست غافل بود با حرارت زيادي به كيمبا وزير بهداري اعلام كرد: فلسطينيان يك هواپيماي اسراييلي را ربودند و به انتبه آورده اند. وزارت بهداري در 4 كيلومتري كاخ رياست جمهوري قرار داشت.
دكتر اياد مصري با وزير بهداري به همراه يك دستگاه آمبولانس و چند پرستار به فرودگاه رفتند تا مداوي احتمالي مصدومان فراهم شود.پس از ملاقات با نماينده جبهه آزادي بخش فلسطين ملاقات و از فرودگاه قديم به سمت فرودگاه جديد بين المللي حركت كرديم.
گروگان ها درانبار مخروبه چاي نگهداري شده بودند و در حدود 12 ساعت بدون آب و غذا نگهداري شده بودند و فلسطينيان به نارنجك وسلاح كمري مسلح بودند خانم گابريل كروشه تايدمن كه رييس هواپيما ربايان بود به وزير بهداري اوگاندا معرفي شد كه بعد ها مشخص شد آلماني اصيل است و زني بسيار زيبا و جذاب مي باشد.
سه شنبه 29 ژوئن اتفاقي ديگر رقم مي خورد سه زن فرانسوي با داد و فرياد به دنبال آزادي بي قيد و شرط خود هستند با وساطت پزشكان يكي از زنان را به بيمارستان انتبه بردند و ديگري را به بيمارستان مولاگو انتقال دادند و پس از معاينه هيچ اثري از بيماري قلبي در او نديدند و سپس چهار نفر به سفارت فرانسه تحويل داده شدند .
تمام عمليات توسط عيدي امين رييس جمهور هدايت مي شد. برخي از گروگانها از درد كمر شكايت مي كردند و عيدي امين فكر مي كرد بهترين فرصت توهين به اسراييل و جذب رضايت اعراب مي باشد و به طور شگفت انگيزي در خواست فلسطيني ها را اجابت مي كرد و گروگان گيرها خواهان آزادي 53 فلسطيني زنداني در كشورهاي مختلف بودند. موقعيت اضطراري تا 4 ژوئيه روز يكشنبه ساعت 10 صبح تمديد شد و عيدي امين براي ملاقات با پادشاه مراكش عازم اين كشور شد.
دوم ژوئيه يكي از گروكانهاي پير كه خانم دورا بلوشه نام داشت و يهودي اسراييلي بود در پوشش غير يهود آزاد شده بود و در بيمارستان بستري و نگران پسرش در فرودگاه انتبه بود. در اين هنگام خبرنگاري از خانم دورا بلوشه پرسيد حرفي براي مسئولان اسراييلي نداريد؟ او گفت: اسراييل باشد و در گوشه اي از دنيا شهروند يهودش را به گروگان بگيرند؟
وقتي مسئولان اسراييل اين سخنان خانم دورا بلوشه را شنيدند آن قدر برايشان گران بود كه دستور حمله به فرودگاه انتبه و رهايي گروگانها را صادر كردند. خانم دورا بلوشه در بيمارستان درگذشت و در گوشه اي از شهر كامپالا به خاك سپرده شد عيدي امين پس از بازگشت از مسافرت بلافاصله به ديدن 106 گروگان اسراييلي رفت. و به وزير بهداري دستور مراقبت از وضعيت گروگانها را صادر كرد. ساعت 10 صبح پايان مهلت گروگانگير ها بود. ساعت 30/12نيمه شب از كامپالا تلفن زد و خبر از جنگ تمام عيار در فرودگاه انتبه را مخابره كرد.
او در كاخ خود پنهان شد و اسراييلي ها با 27 كشته از گروگانگيرها و نابودي تمام زير ساخت ها تمام گروگانها را پس از 90 دقيقه با خود بردند.
اريل شارون وزير دفاع وقت اسراييل با هماهنگي ستاد مشترك ارتش با سازماندهي تيم كماندوهي و نيروي هوايي طرح سركوب گروگانگيرها را در دستور كار قرار داد و سخنان خانم دورا بلوشه با خبرنگاران در دستور كار قرار گرفت. كماندوهاي اسراييلي تمام جنبدگان و انسانها را در فرودگاه انتبه نابود و زير ساخت هاي آن را به طور كل نابود و رهايي گروگانها را بدون يك نفر تلفات انجام دادند.
.
در نهايت 90 دقيقه انتبه صحنه تاخت و تاز كماندوهاي اسراييلي شد و براي اين عمليات بيش از 10 فيلم با شدت و هيجان بيشتر ساخته و براي دنيا نمايش قدرت را عرضه داشتند .
افسران ارشد ديكتاتور عيدي امين در درياچه ويكتوريا و هتل مشغول عيش ونوش بودند. بسياري ازفرماندهان و گارد حفاظت با شروع درگيري فراري و ناپديد شده بودند. عيدي امين احتمال كودتا و شورش توسط كنيا و تانزانيا را مطرح مي كند زنان به حرف عيدي امين گوش نمي دهند و او از خدمتكارش مي خواهد كه واسطه شوند.

اما ايران اسلامي با داشتن هزاران صحنه رشادت و دلاوري و درام هاي ماندگار در تاريخ رزمندگان اين مرز و بوم هيچ گاه نتوانسته ايم در شان آنها وارد عرصه فرهنگ فرزندان برومند ايران اسلامي شويم.

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها