یادداشت/ سمیرا کریمشاهی
آنقدر دولتمردان برجام را به تقدیس نزدیک کرده بودند که انتظار مردم از خود رئیس‌جمهوری که برجام را سیب و گلابی می‌دانست بالاتر رفته بود و به چشم هلو به آن می‌نگریستند.
کد خبر: ۸۹۱۲۷۴۵
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی از «سمیرا کریمشاهی» نوشت:

به یاد دارم آن ایامی که برجام نوجوان، تازه متولد شده بود و تاریخ را به احترام مامایی ظریف سرپا نگه داشتند، از  مردم بالاشهر که به یمن قدم مبارک این نوزاد جشن و سرور به راه انداختند می‌پرسیدیم آیا توافقنامه را خوانده‌اید؟ می‌گفتند توافق کرد‌ه‌ایم در حد «هلو»، خواندن نمی‌خواهد.
آنقدر دولتمردان برجام را به تقدیس نزدیک کرده بودند که انتظار مردم از خود رئیس‌جمهوری که برجام را سیب و گلابی می‌دانست بالاتر رفته بود و به چشم هلو به آن می‌نگریستند.
چند ماه پیش دکتر روحانی به برجام جان بخشید و آن را به نوزادی تشبیه کرد که «هوو»هایی بارها به قصد کشتنش تصمیم گرفته‌اند.
بگذریم که هوو دانستن ترامپ و دولت جدید آمریکا به در گفتنی بود تا دیوارهای داخلی مورد طعنه‌ رئیس‌جمهور قرار بگیرند که شما منتقدان هم قصد جان فرزندمان را کرده‌اید اما این هووها و دولت بدسرپرست ترامپ هر بار دارند دردسری جدید برای مادر دلسوز ایرانی برجام ایجاد می‌کنند.
گستاخی آمریکایی‌ها برای بازدید از مراکز نظامی ایران، قسمت جدیدی از سریال زیاده‌خواهی‌های آنهاست که با عهدشکنی‌های مکرر و تحریم چندباره ایران شروع شده و دیدار نیکی هیلی با یوکیا آمانو استراتژی جدید در ادامه‌ روندی است که آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند.
 نیکی هیلی یکی از همان هووهای آمریکایی در دولت ترامپ است که برای خوردن هلوی برجام عزمش را جزم کرده است.
کاخ سفید که با نقض مکرر برجام شاهد انفعال مقامات ایرانی در قبال اقدامات خود بوده است این‌بار دندان خود را برای بلعیدن لقمه‌ای بزرگ‌تر تیز کرده است که با یک تیر بازدید مراکز نظامی به 2 نشان برجام و مسائل نظامی ایران در منطقه و قدرت موشکی آن بزند.  درباره دست‌اندازی آمریکا به مساله موشکی ایران باید گفت علاقه‌ دولت یازدهم به مذاکره درباره مسائل مختلف و مورد اختلاف با آمریکا موضوعی بود که بارها توسط مسؤولان کشورمان بویژه شخص رئیس‌جمهور مطرح شد. برجام منطقه‌ای و اصطلاحات دیگر پالس‌هایی بوده که از ایران به آمریکا فرستاده شده است. اکنون با توجه به اوضاع منطقه که به کام آمریکا و متحدانش نیست و تضعیف روز به روز داعش و قدرتنمایی ایران، این احتمال وجود دارد که آمریکا با سفر نیکی‌هیلی به دنبال استارت پروژه‌ای است که اگر ایران مانع بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی خود شود، با ابزار تهدید نقض برجام، ایران را مجبور کند بار دیگر پای میز مذاکره درباره مسائل نظامی و موشکی بنشیند. هرچند گزینه دیگر آمریکا این است که خود با احیای تحریم‌ها در عمل از برجام خارج شود اما همزمان ایران را در برجام نگه دارد! از طرفی وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید ما هدیه خروج ایران از برجام را به آقای ترامپ نخواهیم داد و این برای آمریکا یعنی ایران به هر قیمتی حاضر است برجام پا برجا بماند، برای همین اگر آمریکا قیمت این پایبندی را مدام بالاتر ببرد ایران بر سر پرداخت نقد یا قسطی آن پای کار است!  همانطور که چندی پیش سناتور  باب ‌کورکر تاکید کرده بود اکنون زمان مناسبی برای خروج از برجام نیست و ما باید آن را سختگیرانه‌تر اجرا کنیم.  متاسفانه این چیزی است که با عمل مسؤولان ایرانی برای مقامات آمریکایی ثابت شده که هرچه سخت بگیرند مقامات ایرانی سخت‌تر برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد.  همه‌ اقدامات آمریکا در مقابل ایران قطعه‌هایی از پازلی هستند که با تکمیل شدن چندباره می‌خواهد به ما ثابت کند آمریکا جز دشمنی با ایران هدفی ندارد.  اگر بانیان برجام و دولتمردان علاقه‌ای به قبول چنین واقعیتی ندارند، در عوض  تجربه برجام برای مردم ما ثابت می‌کند که خلاف نظر رئیس‌جمهور و همکارانش که بر زبان آمریکا را دشمن می‌دانند اما در عقیده علاقه‌مندند اختلافات ایران و آمریکا را پای میز مذاکره حل کنند، نمی‌شود پای میزی نشست که یک طرف آن آمریکایی باشد که هیچوقت در طول تاریخ بر تعهدات خود پایبند نبوده و نه تنها با نقض برجام که با سوءاستفاده‌هایی که از این سند کرده و خواهد کرد نشان می‌دهد هدفش نه تعامل با ایران که ضربه زدن‌های پی‌در‌پی به کشورمان است.
و در آخر اینکه اگر همین روند گستاخی آمریکایی و انفعال ایرانی ادامه داشته باشد، برجام هلوی له شده زیر پای هووهای آمریکایی خواهد شد و آن باغی که مثمر ثمر شدنش را رئیس‌جمهور وعده داده بود، میوه‌هایش به سبد دولت ترامپ ریخته می‌شود و دولت روحانی می‌ماند و جوان ناکامش! اقدامات این چند ماه اخیر نشان داد مساله برای ما نباید «نقض برجام» باشد، بلکه «مساله نقض تعامل» است و آمریکایی‌ها نشان داده‌اند اساسا رفتن به سمت تعامل با آنها اشتباه است؛ چه بر سر مساله هسته‌ای باشد چه هر مساله دیگری!

 

ارسال نظرات