بوشهرـ مسئول موزه شهید رئیسعلی دلواری گفت: منزل و موزه شهید در شهر دلوار امروزه نماد ایستادگی و مقاومت در برابر استعمار انگلیس بوده و روز شهادت وی در تقویم رسمی کشور با عنوان روز مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.
کد خبر: ۸۹۱۲۵۴۹
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ پرویز توانا یکی از نوادگان شهید رئیسعلی و مسئول موزه رئیسعلی دلواری در گفتگو با خبرنگار سپاس در دلواربه بیان بخش‌هایی از زندگی و مبارزات رئیسعلی و منزل این شهید پرداخت و اظهار کرد:رئیسعلی از زمانی که توانست اسلحه به دست بگیرد با سلاح آشنا شد و مهارت‌های بسیار خوبی در تیراندازی داشت.

توانا افزود: رئیسعلی در سن 26 سالگی پس از اطلاع از ورود انگلیسی‌ها به بوشهر، سریعا خود را به این شهر رساند و پس از مذاکره با علمای دینی حکم جهاد علیه نیروهای متخاصم انگلیسی گرفت و در حرکاتی شجاعانه موفق شد انگلیس‌ها را از بوشهر بیرون کند.

وی افزود: رئیسعلی با همراهی دیگر آزادی‌خواهان بوشهر از اوضاع آشفته آن روزگار بسیار متأثر بود و در سفری که به بوشهر داشت در خانه سید محمد رضا کازرونی به کلام خدا سوگند یاد کرد که تا آخرین قطره خون با انگلیسی‌ها مبارزه کند.

توانا بیان کرد: انگلیسی‌ها در رمضان سال 1333 ه.ق عملاً بوشهر را اشغال کردند و پرچم خود را بر فراز دارالحکومة و دیگر ادارات به اهتزاز درآوردند و یک آلمانی و همسرش را که علیه انگلیسی‌ها تبلیغ می کردند، توقیف کرده و به هندوستان فرستادند.

وی افزود: نیروهای رئیسعلی با شبیخون‌های شبانه موفق شدند کنسولگری و تأسیسات آن ها را به آتش بکشند و نایب کنسول انگلیس که مورد محافظت شدید سربازان هندی بود توانست از این مهلکه بگریزد.

مسئول منزل موزه شهید رئیسعلی دلواری اظهار کرد: رئیسعلی در پاسخ مقامات انگلیسی که قبلا فرستاده بودند نوشت: خانه ما کوه‌ است و انهدام و تخریب آن‌ها خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است و بدیهی است که در صورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد.

توانا در ادامه گفتگو با خبرنگار سپاس -دلوار به تلاش انگلیسی‌ها برای تطمیع رئیسعلی اشاره کرد و بیان داشت: انگلیسی‌ها به این نتیجه رسیدند که رئیسعلی مرد سازش نیست و تلاش بسیار زیادی برای تطمیع او با پرداخت مبالغ زیادی داشتند که با مخالفت رئیسعلی مواجه شدند.

وی افزود: انگلیسی‌ها با چهار کشتی جنگی برای گلوله باران دلوار و مجاهدان دلواری به همراه پنج هزار سرباز انگلیسی و هندی وارد منطقه شدند که رئیسعلی در اولین اقدام خود زنان و کودکان را از دلوار خارج کرد وسربازان با قایق به سمت دلوار آمدند رئیسعلی دستور داد مبارزان از تیراندازی دست بردارند و پس از آنکه سربازان بیگانه رسیدند، دستور حمله داد از کثرت انفجار دود باروت بر سر دلوار آسمان ساحل دریا چنان تیره و تار شد که نیروهای دشمن دیده نمی‌شدند.

توانا اذعان داشت: رئیسعلی دستور عقب‌نشینی به تپه‌های اطراف دلوار را داد و نیمه شب با به کارگیری تاکتیک قدیمی خود، شبیخون نهایی را آغاز کرد؛ جنگی تن به تن در گرفت و فرمانده دشمن به دست رئیسعلی کشته شد و تا ظهر روز بعد، با ازدیاد تلفات دشمن نسیم فتح و پیروزی بر پرچم رئیسعلی و دلواری‌ها وزید و دشمن عقب نشینی کرد.

وی در ادامه از منزل این شهید که دارای قدمتی در دوران پهلوي در سال 1304-1357 هجری قمری دارد بیان نمود که پس از تعمیر و نوسازی به یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده است.

مسئول موزه شهید رئیسعلی دلواری تصریح کرد: موزه مردم شناسی استان بوشهر و دیگر فعالیت های سنتی روستایی در این مکان برقرار است و مبارزات رئیسعلی دلواری بر علیه تجاوز انگلیس در بیش از هشتاد سال پیش، خاطره ای بس شگرف و فراموش نشدنی در ذهن مردم منطقه برجای گذاشته است.


توانا با بیان اینکه منزل و موزه شهید در شهر دلوار امروزه نماد ایستادگی و مقاومت در برابر استعمار انگلیس بوده و روز شهادت وی در تقویم رسمی کشور با عنوان روز مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است گفت: این موزه پس از بازدید حضرت آیت الله خامنه ای در سال 1370 و فرمایشات ایشان مبنی بر لزوم حفظ و معرفی این مکان راه اندازی گردید و عملیات مرمت آن انجام شده که سالانه بیش از یک ملیون نفر داخلی و خارجی از این مکان بازدید می کنند.

وی افزود:این موزه دارای سه بخش می باشد که شامل فضای اتاق ها و راهروهای نمایشگاهی، محوطه ی فضای سبز و نور پردازی بیرونی، حیاط مرکزی با فضای سبز که مجسمه هایی از شهید رئیسعلی دلواری در آن قرار گرفته است و قسمت بنای موزه در یک طبقه و با همان پلان اصلی منزل شهید رئیسعلی می باشد فضای اتاق های نمایشگاهی شامل اتاق جلسات  و نشست های سران قیام جنوب است که با ماکت این سرداران تزیین شده است.


توانا در ادامه از اتاق های معرفی شده این موزه که شامل تصاویر و نقشه های قیام، تنفگچیان تنگسیر، گاهشمار مبارزات، اتاق های ادوات و اسلحه های نیروهای مبارز در دوره، اتاق اسناد و نامه های مربوط به تجاوزات انگلیس، اتاق نمایش فیلم، ماکت هجوم نیروهای انگلیسی به دلوار و تجهیزات نظامی شخصی مربوط به شهید رئیسعلی دلواری و سوگندنامه شهید رئیسعلی دلواری که به طرز زیبایی بر روی یک لوح سنگی حکاکی شده است از امکانات قابل بازدید این موزه شمرد.

مسئول موزه شهید رئیسعلی دلواری در آخر از ساعات بازدید این مکان که در سال به دو بخش ساعتی تقسیم شده اشاره کرد و بیان نمود که در شش ماهه اول سال، صبح 8-12 و  بعد از ظهر16-19 و شش ماهه دوم، صبح 8-12 وبعد از ظهر15-18 و روزهای تعطیل این مکان دوشنبه ها می باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها