عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بسیج»:
محمدی گفت: کاهش نرخ سود بانکی فی نفسه امر مفیدی است البته نمی توان خیلی دستوری عمل کرد.
کد خبر: ۸۹۱۲۲۵۱
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳

 حسین میرمحمدی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور گفت: کاهش نرخ سود بانکی فی نفسه امر مفیدی است البته نمی توان خیلی دستوری عمل کرد.

وی با اشاره به لزوم جهت دهی سرمایه های مردمی به بخش تولید؛ عنوان کرد:  اما الزامات و نظام های اقتصادی ایجاب می کند که سمت سوی بنگاه های اقتصادی و بانکداری به سمتی حرکت کند که نقدینگی موجود در جامعه و در دست افراد برای حرکت های مولد و تولید در نظر گرفته شود و نه صرفا برای درآمدزایی و سودآوری.

میرمحمدی ادامه داد: با توجه به رویکرد کاهش نرخ سود بانکی نیازمند یک نظارت قوی و مستحکم هستیم تا در کنار بانک ها بنگاه های دیگر تحت عنوان های مختلف برای سوددهی بیشتر ایجاد نمی شود شرایط به حالت سابق برگردد.به هرحال کاهش نرخ سود بانکی منجر به کاهش نرخ سود تسهیلات شده  که باعث می شود تا کسانی که از تسهیلات بانکی برای بخش تولید و کارهای مولد استفاده می کنند درصد بازپرداخت کمتری را بگیرند.

 نباید نرخ سود بانکی را دستوری کم کرد/خطر انحراف سرمایه ها به بازار طلا و ارز

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: کاهش سود بانکی می تواند به پول ها و نقدینگی هایی که در دست مردم است سمت و سوقی دهد تا به سمت کارهای مولد و تولیدی به کار گرفته شود؛ البته باز تأکید می کنم که کاهش نرخ سود بانکی با نظارت دقیق دولت ممکن می شود  تا بخش خدمات و دلالی از این موضوع سوء استفاده نکنند.

 این کار باعث می شود تا کسانی که پول های خود را سرمایه گذاری می کنند به بخش تولید کمک کنند. اگر نظارت نباشد سرمایه های مردم می تواند در بازارهایی که سود غیر متعارف می دهند سوق پیدا کند بر همین اساس بازار ارز، طلا ازجمله بازارهایی هستند که می تواند سرمایه های مردم را جذب کند.

ارسال نظرات