ورود «تلفن همراه و شبکههای اجتماعی» باعث «افت کیفیت مدارس» شده است
به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه پرسشگر با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس، اظهار داشت: این پرسش مطرح است که با هوشمندسازی مدارس چه اتفاقی در مدارس شهرستانها به وقوع پیوسته است و آیا با یک پروژکتور و تخته وایتبورد اتفاقی میافتد؟
وی ادامه داد: چقدر ازمایشگاه مدارس را هوشمند کردهایم و یا آزمایشگاههای مدارس به یک آزمایشگاه مرکزی با تجهیزات روز متصل شده است تا دانشآموزان از راه دور آزمایشگاههای لازم را انجام دهند.
عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: هوشمندسازی مدارس بهعنوان زیرساخت نوین برای آموزش به مسیر دیگری رفت.
جلیلی متذکر شد: سال 1380 بحث شبکه رشد مطرح شد و اقدامات خوبی صورت گرفت و آنچه که امروز در این خصوص مطرح میشود، از آن سال شروع شد. اقدامات آن زمان لایه اول این طرح بود و باید امروز شبکه رشد 5 را داشته باشیم، اما اینطور نیست و فقط یک پیامرسان خارجی جای آن را گرفته است.
وی با ذکر مصداقی از بی برنامگی در ایجاد شبکه پیام رسان در آموزش و پرورش، عنوان کرد: برای نمونه برای اینکه مدارس منطقه 2 باهم تعامل داشته باشند، چه نیازی به شبکه اجتماعی بینالمللی داریم. ما برای یک مدرسه 100 تا 1000 دانشآموز صحبت میکنیم که در مجموع با والدین آنها 3 تا 5 هزار نفر میشود، اما شبکههای اجتماعی داخلی که داریم، در مرز 2 میلیون نفر گیر کرده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: به بهانه زیرساخت آموزشی، تلگرام وارد مدارس شد که نباید اینطور میشد و آموزش و پرورش نباید به هیچ مدرسهای اجازه دهد تا از تلگرام برای ایجاد ارتباط دانشآموز با اولیا و مدرسه استفاده کند؛ البته این بخشنامه شده و مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است و به همه وزارتخانهها ابلاغ شده تا از شبکه تلگرام برای کارکردهای عمومی و دولتی استفاده نکنند و ممنوع است.
جلیلی تأکید کرد: در حال حاضر شبکه رشد زنده و فعال نیست و موضوع مهم این است که عزمی در آموزش و پرورش برای حل این مسئله وجود ندارد و ورود تلفن همراه و شبکه اجتماعی به مدارس کیفیت مدارس را پایین آورده است. فضای خطرناک و حاوی مطالب مستهجن، باعث شده است تا اگر خانوادهها بدانند فرزندانشان آنها این محتواها را دیده و شنیدهاند، آنها را از مدرسه خارج کنند.
عضو شورای عالی فضای مجازی بیان داشت: از 5 سال قبل برای رفع نیاز آموزش و پرورش، رسانه ارتباط داخلی داریم که ایجاد شده است، اما رسانه ارتباطی پیامرسان چندده میلیون نفری نداریم و برای آموزش و پرورش رسانه ارتباطی چندده هزار نفری میخواهیم.
جلیلی گفت: دانشآموز به بهانه ارائه تکالیف وارد شبکه تلگرام میشود؛ در حالی که ما سطوح مختلف پهنای باند در اینترنت نداریم و همان فضایی که در اختیار یک پزشک و یا یک سفارت وجود دارد، همان را به دانشآموز دادهایم.
وی در خصوص «تهیه زیرساخت نرمافزاری برای دانشآموزان»، خاطرنشان کرد: بنده به آموزش و پرورش پیشنهاد میکنم فراخونی بدهد با این موضوع که کدامیک از کسب وکارهای موجود در فضای مجازی میتوانند برای 5 سال خدمات رایگان پیامرسانی بدهند؛ البته مطمئن هستم آنها استقبال میکنند.
انتهای پیام/