مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به هجمه‌های تبلیغاتی اخیر آمریکا برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران گفته‌اند ضرورتی برای این بازرسی‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۸۹۱۱۵۹۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، در شرایطی که ایالات متحده آمریکا  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازررسی از سایت‌های نظامی ایران تحت فشار قرار داده است، مقام‌های این نهاد بین‌المللی گفته‌اند فعلاً ضرورتی برای چنین بازرسی‌هایی وجود ندارد. 

هفته گذشته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد از مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید کرد. گفته می‌شود سفر این دیپلمات آمریکایی به وین بخشی از بررسی‌های درون‌سازمانی دولت ترامپ برای تعیین سیاست واشنگتن در خصوص ایران و برجام است. 

هیلی بعد از سفر به وین در جمع خبرنگاران گفت: «سایت‌های اعلام‌نشده متعددی وجود دارند که از آنها بازرسی به عمل نیامده است. این مشکل‌ساز است.» 

آژانس در صورت ارائه شواهد معتبر و موثق از انجام فعالیت‌های هسته‌ای غیرمجاز در سایت‌های ایران می‌تواند درخواست بازرسی از چنین سایت‌هایی را مطرح کند. 

اما دو مقام آژانس در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که واشنگتن برای توجیه فشارهای خود بر آژانس، تا کنون چنین شواهدی ارائه نکرده است. 

یک مقام آژانس گفت: «قصد نداریم فقط برای ارسال یک پیام سیاسی از یک سایت نظامی مانند پارچین بازدید کنیم.»

«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به عنوان یک توافق فنی و نه سیاسی توصیف کرده است. 

مقام‌هایی که در دیدارهای هیلی و مقام‌های آژانس حضور داشته‌اند گفته‌اند دیپلمات آمریکایی بر خلاف اظهاراتی که در جمع خبرنگاران مطرح کرد، از آژانس درخواستی برای بازدید از سایت خاصی مطرح نکرد و اطلاعات جدیدی نیز در خصوص هیچ سایتی ارائه نکرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا، این موضوع را در گفت‌وگو با رویترز تأیید کرد.

یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای، آژانس از هیچ یک از سایت‌های نظامی ایران بازدید نکرده، زیرا «دلیلی برای طرح چنین درخواستی» ندارد.

مقام دیگر آژانس، درباره فشارهای آمریکا گفته‌ است: «اگر آنها بخواهند توافق را باطل کنند، این کار را انجام می‌دهند. ما نمی‌خواهیم به آنها بهانه‌ای برای این کار بدهیم.»

ارسال نظرات