آزمون سخت شوراهای استان مازندران در انتخاب شهردار/ از چالش انتخاب شهردار در بابل و آمل تا حرفه‌ای‌گری ساروی‌ها در ابقای عبوری
کد خبر: ۸۹۱۱۵۸۰
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، ، یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای هر شهری پس از روی کار آمدن، انتخاب شهردار اصلح است، شهردار هر شهر، بالاترین مدیر آن شهر است.   

اهمیت این پست مستلزم آن است که متصدی آن شخصی واجد شرایط باشد، اما این شرایط چیست و چه کسی آن را تعیین می‌کند.

قانونی در سال 1375 به تصویب رسیده است که تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور و نحوه انتخاب شوراها و شهرداران را بیان می‌کند. 
 
در استان مازندران نیز اعضای جدید شورای شهر نخستین فعالیت خود را به صورت آشکار و نهان، انتخاب شهردار معرفی کردند به گونه‌ای که برخی از شهرهای این استان گزینه مدنظر خود را انتخاب کرده و برخی از شهرهای دیگر همچنان در حال رایزنی با افراد مختلف برای پذیرش این پست کلیدی هستند.

در برخی از شهرهای استان مازندران نیز شهرداری با سرپرستی اداره می‌شود.

در این گزارش به برخی از شهرهای مهم استان مازندران، فعالیت اعضای شورا و انتخاب شهردار اشاره می‌شود.

حرفه‌ای‌گری ساروی‌ها در ابقای عبوری

در شهرستان ساری اعضای شورای شهر باری دیگر به نام عبوری رسیدند تا این فرد همچنان بر مسند شهرداری تکیه بزند.

عبوری که امسال خود را تقریبا رفتنی می‌دید توانست رای اکثریت اعضای شورای شهر ساری را به دست آورد و بار دیگر شهردار ماند.

داستان در شهر بابل متفاوت است، در مورد شورای شهر پنجم باید گفت از جمع 9 نفره این شورا، 6 نفر افراد با سابقه و مسئولانی هستند که به طور عمده پس از انقلاب مسئولیت داشتند و سه نفر در سال‌های گذشته به جمع مسئولان اضافه شدند، در واقع حدود 65 درصد افراد پرسابقه و باتجربه و مابقی افراد کم سابقه در این شورا حضور دارند.

این شورا از نظر سیاسی اصلاح‌طلب است و سه فرد دیگر اصولگرا هستند.

بر اساس این گزارش جلسه نخست شورا به دلیل دور خوردن چهار عضو شورا در راه انتخاب رئیس در روز تحلیف با غیبت این چهار نفر همراه شد و تقریبا جلسه برای انتخاب منشی دوم و خزانه‌دار و روسای کمیسیون‌ها انجام نشد و حدود سه روز در بابل فضا به حالت ملتهب درآمد و ضبط صدای تهمت و بداخلاقی سیاسی و جناح‌بندی حاکم بود و در واقع گروه پنج نفره بر چهار نفر دیگر چربیدند و رئیس، نائب‌رئیس، و کمیسیون‌های اصلی شورا را تصاحب کردند.

این دو قطبی‌ها این بار در میان چهار نفر دوم ادامه یافت به گونه‌ای که در نهایت مجبور شدند در جلسه دوم برخی از کمیسیون‌ها را بپذیرند.

چالش انتخاب شهردار در بابل و آمل

یکی از فعالان رسانه‌ای شهرستان بابل در گفت‌ وگویی، در زمینه انتخاب شدن شهردار با شرایط گفته شده، اظهار کرد: همان گروه پنج نفره شورا، حجر خداداد که سابقه چهار سال سابقه معاونت شهرداری و پیش از بیژنی سرپرست شهرداری بابل بود و پس از آن به عنوان یک کارشناس در سازمان آرامستان خدمت می‌کرد به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد که پس از انتخاب حرف و حدیث‌های فراوانی نیز به گوش می‌رسد.

وی تصریح کرد: برخی از مطلعان می‌گویند حجر خداداد به معاونت در شهرداری بابل راضی ‌می‌شود و یا با روابطی که در مرکز استان دارد به تهران ‌می‌رود و گزینه‌هایی مانند سلیمانی شهردار آمل، کبودتبار شهردار سابق شهر گلوگاه، کیانی شهردار سابق یکی از مناطق بابل و یکی از معاونان شهرداری مطرح هستند.

تقریبا در نوشهر نیز اوضاع همانند سایر شهرهای مازندران مشکلات فراوانی وجود داشت، در حالیکه با وجود نظر بسیاری از مردم، اساتید دانشگاه و مجامع صنفی مبنی بر انتخاب علی امانی به عنوان شهردار نوشهر اما اعضای شورا به مجید شعبان نژاد که پیش از این شهردار سلمان شهر بود رای دادند.

در چالوس اما وضعیت تقریبا بهتر بود و به جعفرردایی که دو دوره شهردار مرزن آباد بود رای دادند.

یکی از فعالان رسانه‌ای نوشهر و چالوس در این زمینه گفت: تنها سه روز از انتخاب شبانه شهردار از سوی اعضای دوره پنجم شورای شهر نوشهر می‌گذرد که زمزمه اعتراض به این انتخاب از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

وی تصریح کرد: از زمان اطلاعرسانی این انتخاب بسیاری سعی کردند از طریق فضاهای اجتماعی به نوعی اعتراض خود را به گوش اعضای شورا برسانند.  

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: مهدی توکلی که در دوره سوم و چهارم به عنوان عضو شورای شهر نوشهر فعالیت داشت طی چند ماه اخیر به عنوان شهردار مشغول به‌کار شد و اقدامات عمرانی از جمله آسفالت چند خیابان و لایروبی رودخانه‌های سطح شهر انجام داد تا شاید به عنوان برگ برنده‌ای برای ماندگاریش به عنوان شهردار در پرونده‌اش ثبت شود اما این گونه نشد و اعضای شورای شهر نوشهر که هیچ کدام سابقه شورای شهری نداشتند وی را که یکی از گزینه‌های مطرح شده بود انتخاب نکردند.

این شهروند نوشهری یادآور شد: از دیگر گزینه‌های مطرح شهردار شدن نوشهر، علی امانی بود که در دوره سوم شورا مسئولیت شهرداری را به عهده داشت و کارنامه درخشانی را در حوزه عملکردی از خود به جای گذاشت.
 
وی تصریح کرد: آنچه این روزها پست شهردار شدن نوشهر را به ذهن‌ها نزدیک‌تر می‌کرد علی امانی بود که مردم نوشهر امیدهای زیادی برای وی داشتند.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: در کنار این دو نفر مهدی هرج‌پور معاونت فعلی شهرداری و سرپرست شهرداری نوشهر بود که در دو دوره به پست سرپرست شهرداری رسید.

وی گفت: هرج‌پور یکی دیگر از گزینه‌های خوش شانس برای پست شهرداری نوشهر بود که طبق نظر اعضای شورا مورد موافقت قرار نگرفت.

بر این اساس، در کنار این سه مهره مطرح افراد دیگر با سابقه فعالیت و اجرایی خوبی بودند که با ارائه طرح و برنامه سعی در گرفتن رای اعتماد اعضای شورا داشتند که به نوعی موفق نبودند.

حال با انتخاب و نظر اعضای شورای شهر بر روی گزینه نه چندان مطرح مجید شعبان‌نژاد که سابقه شهرداری سلمان‌شهر را در پرونده خود دارد حرف و حدیث‌های فراوانی مبنی بر لابی بازی‌هایی مطرح است و نظر بسیاری از فضاهای مجازی نوشهر را به خود جلب کرده است.

طی دو روز گذشته آنچه محور همه محافل خانگی و فضاهای مجازی در نوشهر قرار گرفته است انتخاب اعضای شورا است و اینکه دو نفر از اعضا مخالف گزینه مورد نظر بودند اما به ناچار مجبور به امضا شده‌اند.

پافشاری شورای شهر نوشهر در انتخاب خود

روز گذشته یکی از کانال‌های خبری نوشهر که پربازدید نیز هست اقدام به نظر سنجی در مورد چهار گزینه کرد که علی امانی با اختلاف زیاد پیش افتاد و این مطلب به گوش اعضای شورا نیز رسید اما بازهم بر انتخاب خود پافشاری کرده و گزینه خود را به صورت کتبی اعلام کردند.

حال باید دید با وجود نظر مردم، آیا اعضای شورای شهر نوشهر که خود منتخب مردم هستند به چه نحو به نظر مردم احترام می‌گذارند و آیا مجید شعبان‌نژاد که غیربومی نوشهر است پس از روی کار آمدن چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد.

در فریدونکنار اوضاع با تغییر اعضای شورای شهر به آرامش نسبی رسید، عملکرد بسیار ضعیف اعضای شورای شهر دوره چهارم که همان امر باعث بیرون ماندن از عرصه مدیریت شهری در دوره پنجم برای برخی افراد مشهور شد، موجب شد تا مردم تغییر رویکرد داده و اعضای جدیدی را برگزینند.

بلافاصله با روی کار آمدن شورای پنجم، گزینه‌های مختلفی برای تصدی پست شهرداری معرفی شد که از محمد رحمان‌زاده عضو شورای شهر فریدونکنار تا مهندس شفیعی سرپرست فعلی شهرداری بابلسر در میان این افراد قرار داشتند.

شنیده‌ها از رایزنی با علی قاسمی فرماندار دولت احمدی‌نژاد در فریدونکنار و شهردار فعلی دابودشت و یک محمودآبادی برای قبول این پست خبر می‌دهد، هرچند افرادی چون محمدقلی‌پور ملکشاه، حمید بخشی و رامین فرشیدی‌فر نیز در این میان مدنظر قرار دارند و با این حال در حال حاضر محمدظاهر محمدی معاون شهرداری فریدونکنار، سرپرست شده است.

در تنکابن نیز اختلاف در ترکیب هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر، موجب برهم زدن روند تعیین شهردار تنکابن شد.

پشت صحنه اعلام نشدن گزینه نهایی شهردار تنکابن و معامله در انتخاب هیئت رئیسه از حاشیه‌هایی است که شنیده می‌شود.

شنیده‌ها از جلسات خصوصی شورای پنجم شهر تنکابن حکایت از انتخاب شهردار با 7 رای و امضا صورتجلسه آن از سوی همه اعضا دارد.

اما اختلاف در ترکیب هیئت رئیسه شورای جدید که به صورت 3 به 3 و یک تک رای بود، منجر به پاره کردن صورتجلسه انتخاب شهردار توسط یکی از اعضا شد.

بدین ترتیب، محمد زحمتکش از کارکنان کنونی شهرداری با 7 رای به عنوان سرپرست شهرداری تنکابن انتخاب شد.

در محمودآباد پس از آنکه فرزانه با بیش از 10 هزار رای توانست به شورای شهر راه یابد و انتخابی تاریخی در مازندران به وجود آورد نتوانست در شورای 5 نفره رای لازم را به دست آورد و منشی شورای پنجم شد.

تصمیم‌های عجیب شورای محمودآباد که به نظر می‌رسد از همین ابتدا 3 در مقابل 2 هستند، همچنان ادامه دارد و نتوانست در انتخاب شهردار تاکنون موفق باشند به گونه‌ای که قربان دهقان در حال حاضر به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و مشغول به فعالیت است.

در زیرآب مهدی نصیری به عنوان سرپرست شهرداری ابقا شد، در آلاشت نیز شهردار ماندنی شد در پل سفید نماینده مردم در دپارتمان شهری همچنان بر رمضان پاریاب فلاح نظر مساعد دارند چرا که پیگیری امور مردم جدیت فراوانی به خرج می‌دهد.

انتخاب زودهنگام شهردار در بابلسر با وجود حاشیه‌ها

در بابلسر با وجود برخی حواشی انتخاب شهردار زودتر از سایر شهرهای دیگر استان مازندران انجام شد، مهندس شفیعی از شهردارانی که در شهرهای کوچکی چون امیرکلا و سرخرود عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذاشته بود و این بار به عنوان سرپرست شهرداری برگزیده شد.

البته پیش از انتخاب شفیعی 4 گزینه مطرح بودند که در غیاب دو عضو شورای شهر و با 5 رای شفیعی به عنوان سرپرست شهرداری بابلسر انتخاب شد.

وجود شکاف عمیق در آمل

اما وضعیت تحلیف در شورای شهر آمل نشان از شکاف عمیق در میان اعضای شورا دارد، نیمی از اعضای شورای فعلی در زمان انتخابات از حامیان شهردار بودند و برخی هم رسما از سوی شهردار حمایت شدند اما ترکیب هیات رئیسه تقریبا به نفع شهردار فعلی نیست، به همین دلیل شهردار جابه جا و سرپرست انتخاب شد.

در حال حاضر معاون شهردار سابق آمل، سرپرست شهرداری این شهر را به عهده دارد، در این میان چون اعضای مخالف شهردار ادعا می‌کنند شهردار قبلی کار نکرده و بودنش فایده نداره، در این میان افکار عمومی به شدت به دنبال آن است که شهردار در این دوره بهتر از قبلی باشد بنابراین به فردی چون صادقلو فکر می‌کنند، اما زمزمه مهره چینی اعضای هیات رئیسه برای انتخابات مجلس با انتخاب یک شهردار نیز وجود دارد، شهرداری که به آنها نزدیک باشد.

در نکا شهردار قبلی به عنوان سرپرست معرفی شده است اما در این شهر از 5 نفر به عنوان گزینه نهایی مصاحبه می‌گیرند تا به گزینه نهایی برسند، به نظر می‌رسد ابتدای هفته آینده مردم نکا شهردارشان را می‌شناسند.

در رامسر نصرت‌الله کوزه‌گر شهردار رامسر با اکثریت آرا از سوی این شورا ابقا شد و شهر کتالم و سادات شهر نیز بهزودی معرفی می‌شوند.

همچنین با حضور فرماندار رامسر، ترکیب هیات رئیسه شوراهای اسلامی شهرهای رامسر، کتالم و ساداتشهر مشخص و شهرداران این دو شهر نیز یکشنبه معرفی می‌شوند.

در بلده اسدی و رویان توکلی شهردار شدند، شهردار کلاردشت به ایزدشهر آمد و در چمستان نیز یک بومی شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد، همچنین در شهر نور، یزدی‌نژاد رئیس مخابرات این شهر، شانس بیشتری برای شهردار شدن دارد.

در بهشهر نیز همچنان مشکل بومی یا غیر بومی بودن شهردار موجب تنش‌های فراوانی در میان شورا و مردم شده است.

شورای شهر شهرداری غیربومی را می‌طلبد اما مردم و نخبگان شهری بر فرد بومی نظر دارند و باید دید در این کشاکش چه کسی بر مسند شهرداری می‌نشیند.

به گزارش بلاغ، همانطور که آورده شد در برخی از شهرها هدف اصلی شورا، اتحاد و همدلی بود به گونه‌ای که در کمترین زمان شهردار شهر را انتخاب کردند تا روند توسعه و آبادانی هر چه سریعتر آغاز شود اما در برخی شهرهای دیگر مانند آمل همچنان مشکل فراوانی وجود دارد و این امر برای مردمی که این افراد را انتخاب کردند پسندیده نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها