خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه دعا بهترین وسیله برای برقراری ارتباط انسان با خداوند متعال است، گفت: فضیلت عرفه برابر با شب قدر است.
کد خبر: ۸۹۱۱۵۰۹
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی دهشت در سلسله سخنرانی های رواق امام خمینی(ره) به بیان موضوع سنت های الهی در قرآن پرداخت و اظهار کرد: فلسفه رسالت انبیای الهی و ولایت اهل بیت(ع) هدایت بشریت به سوی کمالات معنوی و به اوج رساندن انسان ها و نجات از گمراهی است.

وی با اشاره به اینکه سنت هدایت از منظر قرآن از پنج اصل برخوردار است، افزود: انتخاب از روی میل، تلاش و سعی، متعهد بودن و مسئولیت پذیری، تسلیم و فرمانبری در برابر دستورات الهی و دعا از جمله اصول سنت های الهی در عرصه هدایت است.

وی گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به نیروهای ایمانی و ولایی و پایبند بودن به ارزش های دینی تنومند شده است، بنابر این می توان گفت که اطاعت و تبعیت از دستورات ولی فقیه رمز موفقیت مردم و این کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین دهشت با بیان اینکه سنت بالفعل همانند هدایت تکوینی که خداوند بر این اساس عالم را مدیریت می کند، بر مبنای اراده الهی و خارج از اراده بندگان است، خاطرنشان کرد: سنت های بالقوه مثل دعا کردن باید با اراده و یقین به قدرت خداوند انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دعا و نیایش به درگاه خداوند از ویژگی های روز عرفه است، افزود: در روز عرفه شناخت حقیقى خداوند ‌متعال بیشتر امکان‌پذیر است، چرا که روایت داریم که اگر کسی شب قدر را درک نکرد چشم امیدش به روز عرفه باشد.

این کارشناس مسائل دینی گفت: پیشوایان معصوم(ع) با بهره گیری از موقعیت معنوى روز عرفه، مردم را به راز و نیاز و تقویت پیوند با سرچشمه کمالات تشویق مى‌کردند، چرا که معیار تعیین شخصیت حقیقى انسان و ارزش او به اندازه ارتباطش با خداوند است.

حجت الاسلام دهشت با اشاره به اینکه فلسفه حرکت امام حسین(ع) و دادن خون در راه دین، هدایت و ارائه نقشه راه به انسان ها بود، ابراز کرد: حیات طیبه در گروه فرمانبری از دستورات الهی است.

وی گفت: نتیجه تسلیم بودن در برابر دستورات خداوند متعال این است که انسان تا آخرین لحظه در مسیر هدایت باقی می ماند، چرا که شیطان در همه حالات در کمین ربودن ایمان انسان است، پس باید ما با بهره‌گیری از زمان ها و مکان های خاص همانند روز عرفه و حضور در حرم مطهر رضوی از خوان گسترده رحمت الهی فیض معنوی ببریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها