کد خبر: ۸۹۱۱۵۰۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به یاسوج سفر کرده است در گفتگو باخبرنگاران گفت: هم اکنون سرعت متوسط اینترنت بین ۶ تا ۸ مگابایت بر ثانیه است که در برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه باید سرعت دسترسی به شبکه ملی اطلاعات را به طور متوسط به ۲۰ مگابایت بر ثانیه برسانیم.
آذری جهرمی در پاسخ به سوالی در مورد فیلترینگ و راهکار‌های وزارت ارتباطات برای مواجهه با آن هم گفت: نظام فیلترینگ در ۲ بخش کارگروه تعیین مصادیق که دولت در آن شش عضو دارد و همچنین دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه دولت باید تلاش کند با آماده سازی ابزار‌های لازم، نگرانی‌های دستگاه قضایی و مراجع فرهنگی را با هوشمندی بر طرف کند تا با نظام‌های حذف سراسری مواجه نشود افزود: توسعه ابزار‌های هوشمند و مذاکره با سرویس دهنده‌های بین المللی نیز از راهکار‌های کاهش دامنه فیلترینگ است تا از این طریق با بهره گیری از فرصت‌های فضای مجازی از تهدیدات آن نیز پیشگیری کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص موتور جستجو گر داخلی هم گفت: موتور جستجوگر داخلی یکی از طرح‌های ملی در دست اقدام است که از دولت دهم نیز فعالیت آن آغاز شده است و تاکنون دانشگاه یزد با محصول پارسی جو و دانشگاه امام حسین (ع) با محصول یوز در این زمینه فعالیت کرده اند که هر کدام از آن‌ها با ارائه سرویس‌های زیاد، توفیقاتی نیز کسب کرده اند.
آذری جهرمی افزود: در مرحله تحقیقاتی پیشرفت‌های خوبی داشته ایم، ولی در مرحله اجرا با شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد.
وی گفت: باید برای توفیق در عرصه جستجو گر داخلی یک بازار ۵۰۰ میلیونی مخاطب ایجاد شود و ایران باید فراتر از جامعه جمعیتی خود که حدود ۴۶ میلیون نفر کاربر اینترنت دارد گام بردارد.
آذری جهرمی با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای توسعه مشترک موتور جستجوگر منطقه‌ای گفت: باید با برنامه ریزی و تعامل بین المللی ارتباطات خود را در این زمینه گسترده و موتور جستجوگر منطقه‌ای ایجاد کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌های ارتباطی، رتبه استان کهگیلویه و بویراحمد از ۲۷ در سال ۹۲ به ۱۵ در سال جاری ارتقاء پیدا کرده است گفت: استان کهگیلویه و بویر احمد هم اکنون از جایگاه استان‌های کمتر برخوردار خارج شده و به رده متوسط رسیده است.
آذری جهرمی با اشاره به روستا‌ها و مناطق گردشگری که در زیرساخت‌های ارتباطی دچار مشکل هستند افزود: با وعده‌های داده شده تلاش می‌کنیم که در چهار سال آینده، مشکلات مربوط به تلفن ثابت، اینترنت و تلفن همراه ۹۰ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را برطرف کنیم.
با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵ طرح مخابراتی و مجتمع تولید گل رز در یاسوج به بهره برداری رسیدند.
آذری جهرمی در آیین بهره برداری از این طرح‌ها گفت: در برنامه ششم توسعه باید زیرساخت هابرای ایجاد حدود ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شود و عدالت اجتماعی درخصوص دسترسی‌ها در مناطق روستایی برقرار شود.
وی افزود: از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رفع مشکل اینترنت تلفن همراه و تلفن ثابت در ۹۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و ارتقای متوسط سرعت پهنای باند از ۶ تا ۸ مگابایت به ۲۰ مگابایت در ثانیه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ۴ سال اخیر رتبه کهگیلویه وبویراحمد از ۲۷ کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به رتبه ۱۵ ارتقاء یافته است.
آذری جهرمی افزود: شکاف دیجیتال و نبود عدالت در دسترسی مردم مناطق شهری و روستایی در کهگیلویه وبویراحمد در کوتاه مدت حل خواهد شد.
غلام پور مدیرکل فناوری ارتباطات استانداری هم گفت: توسعه شبکه ارتباطات نسل ۲ و ۳ و ۴ در ۱۴ شهر استان از طریق اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول، اجرای فیبر نوری در محور‌های مواصلاتی، طرح تجمیع دیتای اپراطور‌های استان و راه اندازی باجه پست بانک روستایی طرح‌هایی است که امروز به بهره برداری رسید. جعفر گوهرگانی با بیان اینکه با بهره برداری از این مجتمع تولید گل رز شاخه بریده استان به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه در سال رسیده است افزود:در مجتمع گل رز یاسوج در سال ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده تولید می‌شود. وی اضافه کرد: مجتمع گل رز یاسوج ظرفیت تولید ۱۰ رقم گل رز را دارد. گوهرگانی رییس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: هم اکنون ۳۳ واحد تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد فعالند که از ۴۷ هکتار سطح گلخانه‌های استان در ۱۷ هکتار آن گل رز کشت می‌شود. وی افزود: هم اکنون ۴۰۰ نفر در واحد‌های گلخانه‌ای کهگیلویه وبویراحمد مشغول به کار هستند. مدیر این طرح هم گفت: این گلخانه در زمینی به مساحت ۷ هزار متر ساخته شده که ۴ هزار و ۵۰۰ متر آن به کشت گل اختصاص دارد. سلامی افزود:در این مجتمع برای ۶ نفر به صورت مستقیم و ۴ نفر هم غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.
همچنین با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مجتمع تولید گل رز در روستای نره گاه یاسوج به بهره برداری رسید.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان در آیین بهره برداری از این طرح گفت: برای اجرای این طرح گلخانه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درنشست شورای مدیران ارتباطات با اشاره به اینکه این استان از نظر زیرساخت‌های توسعه‌ای جزو استان‌های کم برخوردار است گفت: کهگیلویه وبویراحمد در ۴ سال اخیر در حوزه فناوری ارتباطات از رتبه ۲۷ کشور به رتبه ۱۵ رسیده است.
آذری جهرمی افزود: شاخص نفوذ اینترنت در روستا‌ها افزایش یافته و براساس عدالت اجتماعی باید به این خواست مردم در روستا‌ها پاسخ مثبت داد حتی درخواست نخست نماینده‌های مردم درمجلس هم اینترنت است.
وی ادامه داد: پذیرفته نیست که هزینه سرویس‌های ارتباطی در روستا‌ها بیشتر از شهر‌ها باشد و این مشکل باید اساسی حل شود.
جهرمی اضافه کرد: پست بانک برنامه داشت که ۷ عابربانک در روستا‌های این استان نصب کند که این رقم را ۷ برابر کردیم یعنی ۴۹ عابر بانک در روستا‌ها نصب می‌شود.
وی با بیان اینکه مصرف سرانه در کهگیلویه و بویراحمد ۴G است گفت: به دو دلیل این اتفاق افتاده یکی اینکه زیرساخت‌های ثابت در استان مناسب نیست و دوم سیال بودن جمعیت استان است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: باید طی ۵ سال خدمات آی سی تی را دو و نیم برابر و در حوزه فناوری اطلاعات باید رشد ۵ برابر شود.
جهرمی گفت: اجرای طرح تکاپو و ایجاد اشتغال در حوزه فناوری ارتباطات از اولویت‌های کاری این وزارتخانه است.
غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز گفت:نقش ارتباطات در زندگی مرد نقشی بی بدیل است و وجود ارتباطات در کهگیلویه وبویراحمد باتوجه به موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگرفتن درکریدورشمال به جنوب، ضروری است.
استاندارکهگیلویه وبویراحمد هم گفت: هزینه‌های تلفن برای روستاییان بیشتر از شهرهاست و این عادلانه نیست.
موسی خادمی افزود: ۲ طرح جی اس ام استقبال نشده در استان و طرح یو اس او در روستا‌های استان ما موفق نبوده و باید یک طرح جدید و فکر جدیدی برای روستا‌ها شود. وی ادامه داد: تلفن‌های ثابت در روستا‌ها جمع آوری شده که با وجود جاده‌های کوهستانی، حادثه خیز، گردشگرپذیر و پر تردد وجود اینترنت و ارتباط در این محور‌ها ضروری است.
مدیرکل فناوری اطلاعات استان نیز با اشاره به اینکه اولین و مهمترین خواسته مردم اینترنت پرسرعت در روستا‌های استان است گفت: ۴۵ درصد جمعیت استان شهری و بقیه روستایی هستند.
وی افزود: از مجموع روستا‌های استان هزار و ۵۹۱ روستا دارای ارتباط اینترنتی هستند و ۸۴ روستا در انتظار مساعدت دولت در این خصوص هستند.
مدیرشرکت مخابرات منطقه‌ای استان هم گفت: هم اکنون ۱۸۶ دفتر آی سی تی در استان فعال است که پیش از این ۴۸ دفتر در استان فعال بود.
افتخاری با باین اینکه در روستا‌های استان ۷۶۰ مشترک همراه اول وجود دارد و ضریب نفوذ تلفن همراه ۱۰۲ درصد دراستان است افزود:بندرعباس بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد استان‌های پراستفاده تلفن همراه هستند.
عکس اسحق باقرزاده
 
ارسال نظرات